آفتاب

کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود/ بالاترین نقطه قوت مسئولان جمهوری اسلامی، «پاسخگویی» است

کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود/ بالاترین نقطه قوت مسئولان جمهوری اسلامی، «پاسخگویی» است

رئیس‌جمهور تاکید کرد: هیچ کس از مردم شریف ایران از دوستان ما در جهان یا دشمنان ما، فکر نکنند امروز، آغاز شکاف میان دولت و مجلس است. کاملا این تصور اشتباه است. مجلس و دولت، هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند و می‌بینند و این بار مسئولیت را با همکاری یکدیگر باید به مقصد برسانند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: میلاد مسعود امام هادی (ع)، عید سعید قربان و پیشاپیش عید بزرگ غدیر را خدمت ملت بزرگ ایران و نمایندگان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. امیدوارم بهترین کلام و سخن و نیکوترین جملات را بکار ببریم.

وی ادامه داد: امیدوارم توصیه‌هایی که رهبری به من فرمودند را بتوانم نکات مورد نظر ایشان را دقیقا مراعات کنم.

امروز را روز مبارکی برای دموکراسی، کشور و مردم‌سالاری دینی می‌بینم

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه امروز را روز مبارکی برای دموکراسی، کشور و مردم‌سالاری دینی می‌بینم، اظهار داشت: هیچ کس فکر نکند، پاسخگو بودن به عنوان یک نقطه ضعف است بلکه به عنوان بالاترین نقطه قوت مسئولان جمهوری اسلامی است که همه مسئولان باید پاسخگو باشند؛ هر کدام در چارچوب وظایف و قانون که برای همه مقرر کرده است.

روحانی افزود: هیچ کس از مردم شریف ایران از دوستان ما در جهان یا دشمنان ما، فکر نکنند امروز، آغاز شکاف میان دولت و مجلس است. کاملا این تصور اشتباه است. مجلس و دولت، هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند و می‌بینند و این بار مسئولیت را با همکاری یکدیگر باید به مقصد برسانند.

ملت ایران هم سوال دارند

وی با بیان اینکه لحن سوالات، سوال از دولت‌های یازدهم و دوازدهم است که از نظر من ایرادی ندارد، تصریح کرد: همواره در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش من این بوده است که میان دولت و مجلس، ارتباط نزدیک و برادرانه باشد که از نظر من، اینچنین بوده است. بسیاری از نمایندگان، در انتهابات ۹۶، حضور فعالانه‌ای داشته‌اند و نمایندگان در دولت دوازدهم و طرح‌‌ها و لوایح کنار هم بوده‌ایم.

رئیس‌رجمهور با بیان اینکه ممکن است از یکدیگر گلایه داشته باشیم ولی این گلایه‌ها دوستانه و برادرانه است، خاطرنشان کرد: از نظر من سوال نمایندگان در پنج بند تنظیم شده است. مشابه این سوالات، سوالات ملت ایران هم است. نه تنها یک چهارم نمایندگان امروز مجلس این سوالات را دارند، بلکه به اعتقاد من، بسیاری از مردم این سوالات را دارند که چرا بیکاری؟ چرا وضع بانک اینچنین؟ چرا رکورد و روق شرایطی را طی می‌کنند که مورد انتظار مردم نیست و چرا رشد قیمت ارز؟

شک مردم را باید درمان کنیم

روحانی تاکید کرد: شما به هر کوچه  و خیابانی بروید شاید برخی سوالات مردم همین‌ها باشد؛ حق هم دارند بپرسند. مردمی که در دولت یازدهم در طول چهار سال و در ماه‌های اولیه دولت دوازدهم شاهد تحول مثبت در اقتصاد و فرهنگ و مسائل اجتماعی و امنیت ملی و سیاست داخلی و خارجی بودند، امروز برایشان این سوال مهم مطرح شده که چه شده است که مردم ما باید از آینده زندگی و کشور خود نگران باشند؟  سوال اصلی این است که چرا در طول چهار سال و نیم حرکت ما به سرعت رو به جلو بود، در رشد اقتصادی و تورم و اشتغال و تعادل قیمت ارز و رونق اقتصادی که همه آمار  موجود است و همه چیز شاهد است، در این هفت، هشت ماهه اخیر ناگهان با شرایط نویی مواجه شدیم؟

وی گفت: شما ممکن است بفرمایید این شرایط نو از اشتغال و ارز و رکود و قاچاق بود. از سیستم بانکی بود؛  به نظر من اشکال از تصور مردم و ترسیم ملت ایران نسبت به آینده ایران بود. ناگهان تصور مردم نسبت به آینده ایران دچار تغییر شد و این درد بزرگی است.

روحانی با بیان اینکه اشتغال بسیار مهم است، بیکاری درد بزرگی است، نابسامانی بانکی مشکل است و من قبول دارم، گفت: مساله رونق و قیمت ارز هم مهم است اما همه این‌ها در برابر اعتماد و امید به مردم ناچیز است. چرا امید مردم تغییر کرده است؟ چرا نسبت به آینده ایران دچار تردید شدند و بالاتر حتی نسبت به عظمت نظام و قدرت نظام و رشد و توسعه آینده دچار شک شده‌اند؟ این شک را باید درمان کنیم. ما باید با زبانی درست و صحیح به گونه‌ای با مردم سخت بگوییم که قانع شوند که مشکلات این چند ماهه زودگذر است. کلید مساله فقط در همین است. ما باید برای مردم توضیح دهیم از این مشکلات به حول قوه الهی با هدایت رهبری و هماهنگی سه قوه و نیروهای مسلح عبور خواهیم کرد. باید به ملت بگوییم نخواهیم گذاشت توطئه‌های آمریکا پیروز شود.

کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود

رئیس‌جمهور خطاب به ملت گفت: ملت مطمئن باشید؛  ما نمی‌گذاریم یک مشت ضد ایرانی که امروز در کاخ سفید جمع شده‌اند علیه ما توطئه کنند. کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود. بداند از پایان جلسه امروز اندوه بار خواهد شد، چون پایان این جلسه اتحاد بالاتر بین مجلس و دولت و بین دو قوه و قوه قضائیه و بین هر سه و نیروهای مسلح و بین هر چهار و نظارت و راهبری مقام رهبری است نه ترسی از آمریکا داریم نه از مشکلات. از مشکلات به خوبی عبور می‌کنیم.

روحانی افزود : من در فرصت اولم به این پنج سوال به طور خلاصه اشاره می‌کنم البته از دستگاه‌های مربوطه گزارش را گرفته‌ام و اینجا موجود است.

ستاد مبارزه با قاچاق تنها به قوه اجرائیه وصل نیست

وی درخصوص اولین سوال در زمینه قاچاق کالا و ارز گفت: همه می‌دانید مبارزه با این موارد با فرمان رهبری آغاز شد و بعد نمایندگان محترم مجلس در سال ۹۲ قانون مربوطه را نوشتند و ابلاغ کردند و دولت همه آیین‌نامه‌های آن را تدوین کرد و ابلاغ کرد و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تشکیل سامانه‌های لازم برای مبارزه با قاچاق و اتصال سامانه‌ها به هم تهیه شد. چرا قاچاق ایجاد می‌شود؟ جنس از بیرون می‌آید کالای ما به بیرون منتقل می‌شود وقتی برای کالاهایی در داخل یارانه می‌دهیم و قیمت متعادل نیست و یارانه‌ای است، خود به خود این کالا تمایل پیدا می‌کند به خارج برود. چون قیمت خارج و داخل نامتعادل است. هرچه قیمت ارز پایین بیاید، واردات قاچاق بیشتر می‌شود؛ هرچه ارز بالا برود واردات کنار و به عکس خروجی بیشتر می‌شود اساس برای جلوگیری از قاچاق، تولید با کیفیت داخلی است همه باید به تولید داخلی کمک کنیم. اگر اینطور باشد معنی ندارد قاچاق وارد شود، مگر جنس‌هایی که از نظر فرهنگی ما نمی‌توانیم به سمت آن برویم و کسی در گوشه و کنار متقاضی آن  باشد.

وی با طرح این سوال که ما چطور توانستیم از ۲۵ میلیارد دلار قاچاق برسیم به ۱۲.۵ میلیارد دلار، گفت: در عرض چهار سال و خردهای این اتفاق افتاد! این تحول چطور ایجاد شد؟ ستاد مبارزه با قاچاق به قوه اجرائیه تنها وصل نیست و نیروهای مسلح و قوه قضائیه هم نیروهایشان در این ستاد است همه با هم داریم تلاش می‌کنیم آمار و ارقام این ستاد که به کمک دانشگاه تهیه شده می‌گفت قاچاق در سال ۹۲،  ۲۵ میلیارد دلار است به عدد ۱۲ میلیارد رسید. در قاچاق خروجی، عمدتا سوخت است که قاچاق می‌شده و هنوز می‌شود. یعنی بنزین و گازوئیل و موارد دیگر.

رئیس جمهور گفت: دولت با برنامه ریزی که انجام داد،ب رای کنترل پیمایش خودروها و دادن گازوئیل،  مبنای پیمایش قاچاق ۷.۸ میلیارد در سال ۹۲ تبدیل شد به نیم میلیارد در سال ۹۵.

ادامه دارد... 

کد N1943372

وبگردی