آفتاب

سخن سردبیر | توریست هایی که توریست نیستند

سخن سردبیر | توریست هایی که توریست نیستند

بسیاری از شهروندان شهرهای کردنشین و عرب نشین عراق از مرز خسروی وارد کشور می شوند و با خرید گوشت، مرغ، ماهی و حتی تخم‌مرغ و سایر موادخوراکی، آنها را از مرز خارج کرده و به دینار که ارزش بالاتری نسبت به پول ایران دارد در کشور خود به فروش می رسانند

جدا از خط و نشان های سیاسی، با پایین آمدن قیمت ریال کشور، بعضی از کشورهای همسایه از جمله عراق، از این فرصت سوءاستفاده کرده اند. بسیاری از شهروندان شهرهای کردنشین و عرب نشین عراق از مرز خسروی وارد کشور می شوند و با خرید گوشت، مرغ، ماهی و حتی تخم‌مرغ و سایر موادخوراکی، آنها را از مرز خارج کرده و به دینار که ارزش بالاتری نسبت به پول ایران دارد در کشور خود به فروش می رسانند.
البته بسیاری از این شهروندان عراقی، در گذشته هم از مرزهای مشترک بین دو کشور به صورت قانونی وارد ایران می شدند ولی این افراد شامل توریست هایی بودند که چند روزی را در شهرهای زیارتی و سیاحتی کشور به صورت قانونی سپری می کردند و این باعث رونق صنعت گردشگری کشور می شد ولی این روزها بسیاری از عراقی ها از مرز خسروی وارد شهرهای پیرانشهر، سردشت، کرمانشاه، ایلام و... می شوند و چند ساعتی را به خرید از محصولات مورد نیاز خود می گذرانند و از مرز مجددا به کشور خود می روند.
از سوی دیگر اخبار رسیده حاکی از آن است که به دلیل ارزانی آیفون تصویری در داخل ایران، عراقی‌ها بازار لوازم‌الکترونیکی در شهر‌های مرزی را تخلیه کرده‌اند و علاوه بر این در شرایطی که بازار داخل نیازمند مواد پلی‌اتیلن است، این مواد به اندازه ۱۰ برابر نیاز کشور عراق به این کشور صادر می‌شود. در‌حالی‌که کارخانجات تولید سبد میوه که به این مواد‌اولیه نیاز دارند به سختی و با قیمت گران پلی‌اتیلن تهیه می‌کنند و کشاورزان نیز در تهیه این سبد‌های میوه دچار مشکل شده‌اند.
حال باید منتظر باشیم و ببینیم که این مکشکلات مرزی را چه کسی و چگونه قرار است حل کند...

محسن باقری
سردبیر

کد N1942630

وبگردی