آفتاب

هشدار سازمان ملل در مورد سیل مهاجران ونزوئلایی

هشدار سازمان ملل در مورد سیل مهاجران ونزوئلایی

با افزایش تعداد مهاجرانی که از ونزوئلا عازم کشورهای همسایه آن شده اند، سازمان ملل متحد نسبت به بحرانی شدن این روند هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، یک مقام سازمان ملل با اشاره به افزایش شمار مهاجران از ونزوئلا به سایر کشورها، هشدار داد که سیل مهاجرت از ونزوئلا، در حال تبدیل شدن به بحرانی مشابه بحران پناهجویان مدیترانه است.

شمار شهروندان ونزوئلایی که به دلیل بحران اقتصادی از این کشور خارج می‌شوند رو به افزایش است و این وضعیت علاوه بر کشورهای همسایه، سایر کشورهای آمریکای لاتین را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

برای مثال پرو با ونزوئلا هم‌مرز نیست، اما به دلیل مهاجرت گسترده ونزوئلایی‌ها به این کشور، شرایط ورود به خاک خود را سخت‌ کرده است.

ونزوئلا در پی کاهش قیمت نفت و به دلیل مشکلات ریشه‌دار در اقتصاد این کشور، گرفتار بحرانی جدی شده است. کمبود مواد غذایی و دارویی و قطعی برق و آب مردم این کشور را درمانده کرده است.

بر اساس تخمین دولت آمریکا تا کنون بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار ونزوئلایی از کشور خود به سایر کشورهای منطقه گریخته‌اند.

فرار جمعی شهروندان ونزوئلایی به کشورهای منطقه به چالشی جدی تبدیل شده است. کلمبیا اعلام کرده تا کنون به ۸۷۰ شهروند ونزوئلایی اجازه اقامت موقت داده است.

پرو هم به دلیل رشد اقتصادی قابل توجه خود مقصد نخست بسیاری از شهروندان ونزوئلایی است که از بحران اقتصادی به تنگ آمده‌اند. آنها برای رسیدن به پرو باید تمام عرض کشور همسایه، یعنی کلمبیا را طی کنند.

به گفته مقامات پرو تا کنون دست‌کم ۴۰۰ هزار ونزوئلایی که برخی از آنها با کودکان خردسال و کوله‌ای بر دوش، پیاده بیش از دو هزار کیلومتر را طی کرده‌اند، در پرو اقامت گرفته‌اند.

کد N1942477

وبگردی