آفتاب

بیشترین میزان مصرف مواد مخدر در محیط‌های کارگری و صنعتی

بیشترین میزان مصرف مواد مخدر در محیط‌های کارگری و صنعتی

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد در محیط‌های کارگری و صنعتی بیشترین میزان مصرف مواد مخدر وجود ‌دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج افشار (سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر) در نشست خبری ضمن گرامیداشت هفته دولت گفت: اخیرا طرح توانمندسازی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه در حوزه پیشگیری از اعتیاد اجرا شده است.

افشار با تاکید بر اینکه طرح کاج (کاربست اجتماعی جامعه کار و تولید) در محیط‌های کاری و صنعتی برای کارگاه‌های دارای ۵٠ تا ۵٠٠ نفر نیرو اجرا شده است، گفت: همچنین راه‌اندازی کانون‌های همیاران سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان در محیط‌های دانشگاهی در راستای آموزش‌های پیشگیرانه با هدف کاهش تقاضای مواد مخدر در حال اجرا است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: فعالیت کانون‌های همیاران سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان با مشارکت دانشجویان و توسط خود آنان انجام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 300 کارگاه توانمندسازی توسط  NGO ها در سال گذشته برگزار شده است، گفت: قریب به 40 هزار نفر از معتادان بهبودیافته با مشارکت سازمان فنی و حرفه‌ای تحت پوشش آموزشی این سازمان قرار گرفتند.

او افزود: 5 کارگاه منطقه‌ای کارآفرینی و دانش‌بنیان برای این افراد برگزار شده است،‌برگزاری این کارگاه‌ها می‌تواند افراد بهبود یافته را به سمت کارآفرینی و تولید محصولات نوین و دانش بنیان سوق دهد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مسئولان این ستاد معتقدند برخی از کارها باید به مردم واگذار شود.واگذاری کارها به بخش خصوصی و سمن ‌ها می‌تواند سرعت بیشتری به انجام امور بدهد.

افشار تاکید کرد: تفاهم‌نامه بودجه‌ای سه جانبه از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با شورای اجتماعی و سایر دستگاه‌های اجرایی به امضا رسیده که سایر دستگا‌ها موظف شده‌اند بودجه اضافی خود را برای اجرای طرح‌های پیشگیری و درمان به این ستاد تزریق کنند که در صورت انجام این کار طرح‌ توانمندسازی مقطع دوم متوسطه 150 درصد رشد خواهد کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه کشفیات مواد مخدر بیان داشت: در 5 ماهه نخست سال جاری 370 تن مواد مخدر در کشور کشف شده است که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 12 درصد رشد داشته است.

افشار تاکید کرد که در چهار ماهه ابتدای امسال مقابله با عرضه و کشفیات مواد مخدر نسبت به سال گذشته 4 درصد رشد داشته است.

او با اشاره به اینکه کشفیات مواد مخدر در سه ماهه سال جاری به ترتیب به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان،‌ هرمزگان، فارس ، تهران، یزد، خراسان رضوی، اصفهان، خراسان جنوبی و گلستان تعلق داشته است، گفت: 42 هزار و 357 کیلوگرم مواد مخدر نیز از سایر استا‌ن‌ها کشف شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر میزان کشفیات استان سیستان بلوچستان را 23.8 درصد از کل کشفیات اعلام کرد.

افشار با اشاره به آمار ضبط خودرو و سلاح از قاچاقچیان گفت: در 4 ماهه ابتدای امسال 6776 اتومبیل و 310 قبضه سلاح از قاچاقچیان مواد مخدر کشف و ضبط شده است. 

او افزود:تعداد درگیری‌های نیروهای امنیتی و قاچاقچیان مواد مخدر در 4 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 14 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین انهدام کارگاه‌های تولید و پخش مواد مخدر نیز نسبت به مدت زمان سال قبل با کاهش 21 درصدی همراه بوده است.

افشار گفت: در 4 ماهه سال گذشته طی درگیری‌ها با قاچاقچیان یک نفر از نیروهای ما به شهادت رسید که متاسفانه در مجموع امسال 5 نفر از نیروها و مرزبانان در این درگیری‌ها شهید شدند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که 75 درصد از کشفیات مبتنی بر اطلاعات از پیش صادر شده است و 30 درصد دیگر به صورت اتفاقی کشف شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد زندانیان جرایم مواد مخدر در سال 96 نسبت به سال 97 تغییر محسوسی نداشته است، افزود: 40 درصد از زندانیان کشور در خرداد ماه سال جاری در ارتباط با مواد مخدر بوده است.

او در ادامه گفت:طی دو سال گذشته برقراری ارتباط بین باندهای تروریستی و قاچاقچیان افزایش یافته است که کشفیات اسلحه به همراه مواد مخدر حکایت از این موضوع دارد.

افشار به قاچاقچیان هشدار داد که اقدامات آنها از سوی کشور ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به اینکه سالانه حدود یک میلیون نفر از مصرف‌کنندگان مواد مخدر به مراکز درمانی مختلف مراجعه می‌کنند کفت: نوسانات نرخ ارز در درمان آنها تاثیری نداشته است.

او افزود:2 میلیون و 808 هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور وجود دارد که برنامه‌ریزی مناسبی برای اقشار مختلف مصرف‌کنندگان انجام شده است.

افشار تاکید کرد که نزدیک‌ترین و ارزان‌ترین راه برای انتقال مواد مخدر از کشور افغانستان به اروپا کشور ایران است که ما باید در این زمینه اقدامات جدی ‌تری انجام دهیم.

او افزود: راه‌اندازی مراکز ارائه خدمات شبانه برای معتادان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر یکی دیگر از کارهای این ستاد بود که این مراکز در حاشیه  شهرها افتتاح شد و 17 هزار نفر در این مراکز خدمات دریافت کرده‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به فعالیت 7400 مرکز درمانی و کاهش آسیب در زمینه اعتیاد گفت:254 مرکز VID در این زمینه فعالیت می‌کنند که به ارائه خدمات سرپایی می‌پردازند.

افشار گفت: پرکردن اوقات فراغت در مناطق روستایی و کمتر برخوردار از دیگر اقدامات این ستاد به شمار می‌رود،تجهیز خانه‌های ورزش روستایی با کمک وزارت ورزش نسبت به سال‌های گذشته هزار درصد رشد داشته است و خوشبختانه روستایی در کشور وجود ندارد که از خانه ورزش روستایی محروم باشد و اکنون حدود 2500 خانه روستایی تجهیز شده است.

او تاکید کرد که همکاری‌های همه‌جانبه با سایر کشورها نهایی شده است و از جمله اقدامات این ستاد است. همکاری همه‌جانبه‌ای با پلیس و دولت‌های چین و ایتالیا درخصوص ابعاد مختلف مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است. همچنین انعقاد تفاهم‌نامه مشترکت با یونیسف در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد در نوجوانان از دیگر اقدامات این سازمان بشمار می‌رود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: NGO ها در زمینه مبارزه با مواد مخدر کمک زیادی کرده‌اند.تعدادی از این انجمن‌ها در حوزه درمان و پیشگیری فعالیت می‌کنند و خدمات متفاوتی را ارائه می‌دهند.

او‌افزود:از سال گذشته تاکنون حدود 800 طرح از سازمان‌های مردم نهاد دریافت شده است و بیش از 240 سمن فعال در حوزه درمان و پیشگیری از مصرف مواد مخدر در بانک اطلاعاتی ثبت شده‌اند.

افشار گفت: راه‌اندازی سامانه بهبود یافته‌گان یکی دیگر از اقدامات خوب این ستاد به شمار می‌رود که باعث می‌شود تا از وضعیت بهبودیافته‌گان اطلاع داشته باشیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در محیط دانشگاه محوریت فعالیت‌ها به دست دانشجویان سپرده شده است.در حال حاضر بیش از 290 تا 300 دانشگاه از کانون سلامت روان دانشجویان برخوردار بوده که براساس گزارش‌های رسمی وزارت تحقیقات و فناوری میزان مصرف گل با مداخلات دانشجویان در حال کاهش است.

او‌ افزود: توسعه خدمات پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کارگری و صنعتی باعث کاهش مصرف مواد مخدر در این محیط‌ها بوده که این طرح‌ها در قالب طرح کاج (کاربست اجتماعی جامعه) در حال انجام است. به طوری که این طرح در کارگاه‌هایی که بین 50 تا 500 پرسنل دارند اجرایی شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که در محیط‌های کارگری و صنعتی بیشترین میزان مصرف مواد مخدر وجود ‌دارد.

افشار در ادامه گفت: شیوع اعتیاد در مدارس بسیار پایین است؛ آنچه درخصوص اعتیاد در مدارس مدنظر ما قرار دارد شیوع مصرف است و آمار تعداد مصرف‌کنندگان مدنظر نیست.

او افزود: متاسفانه برخی به اشتباه عنوان می‌کنند که سن اعتیاد پایین نیامده است و باید بگوییم که سن وابستگی به مواد مخدر در کشور ما بین 21 تا 24 سال قرار دارد و همچنین سن تجربه اولین‌بار از مواد مخدر کاهش یافته است که باید در این زمینه اطلاع‌رسانی و آموزش‌های بیشتری برای نوجوانان مدنظر قرار گرفته شود.

افشار گفت: طرح توانمندسازی در مقطع دوم متوسطه اقدام بزرگ و جالب توجهی بوده است که تقریبا در تمامی مراکز استان‌ها اجرایی شده است. چاپ بروشورها و درس‌نامه‌ها برای معلمان و مربیان مقطع متوسطه از دیگر اقدامات خوب این ستاد به شمار می‌رود به طوری که تاکنون 380 هزار جلد درس‌نامه درخصوص نحوه پیشگیری در مدارس توزیع شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد که از بین طرح‌های اجرایی شده در حوزه آموزش و پرورش تعدادی از افراد آسیب‌دیده شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

 او‌ با اشاره به گزارش‌های رسمی سازمان ملل مبنی بر اینکه شیوع استفاده از مواد مخدر در سراسر دنیا رو به گسترش است، بیان داشت:براساس گزارش رسمی سازمان ملل متحد تولید مواد مخدر در کشور افغانستان در سال گذشته 4600 تن بود که براساس پیش‌بینی‌ها این رقم امسال به 9 هزار تن خواهد رسید؛ همچنین برخی گزارش‌ها اعلام کرده‌اند که این رقم ممکن است به 12 هزار تن نیز افزایش پیدا کند.

افشار گفت: متاسفانه تولید و مصرف مواد مخدر صنعتی و محرک جدید نیز روز به روز در حال افزایش است و سال گذشته بیش از 700 نوع مواد مخدر جدید در دنیا شناسایی شده که طبق گزارش‌های سازمان ملل این رقم در حال رسیدن به عدد 750 است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان گفت: در گذشته تولید مواد مخدر در کشور افغانستان محدود به نوع سنتی بود،گزارش‌ها نشان می‌دهد که تولید گل و ماری جوانا و همچنین آمفتامین‌ها در این کشور در حال توسعه است که این موضوع تهدیدی جدی برای کشور ما و جامعه جهانی به شمار می‌رود.

کد N1941616

وبگردی