آفتاب
امانی در گفت‌وکو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل تاخیر مذاکرات آتش‌بس غزه توسط مصر/ علل اشتیاق اسرائیل در به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها

دلایل تاخیر مذاکرات آتش‌بس غزه توسط مصر/ علل اشتیاق اسرائیل در به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها

مصر به دلیل آن که قرارداد کمپ دیوید را به امضاء رسانده است به نوعی در صدد حفظ محتوای آن بر آمده تا تامین منافع فلسطین.

«مجتبی امانی» رئیس اسبق دفتر حافظ منافع ایران در مصر در تشریح دلایل تاخیر مذاکرات آتش‌بس غزه توسط مصر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اصل و فقرات مذاکره مذکور بر اساس دو محور طرح شده است؛ نخست بحث آتش‌بس میان حماس و اسرائیل و دوم، آشتی تمامی گروه‌های فلسطینی با یکدیگر. اینکه در این بین دیده می‌شود که مذاکرات به بعد از عید قربان موکول شد، موضوعی است که از حیث شکلی بحث تعطیلات اعیاد سراسری مسلمانان را نمایان می‌کند اما بدان معنی نیست که پس از تعطیلات عید قربان توافقات فوراً منعقد شود و تعهدات فی مابین سریعاً اجرایی شود. مطمئناً بهانه‌های دیگری در این راستا به وجود خواهد آمد که بحث اعیاد و تعطیلی‌ها تنها یکی از آنها به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: نقش‌آفرینی مصر در این پرونده به دلایل گوناگون حائز اهمیت است؛ این کشور همسایه غزه و فلسطین اشغالی به شمار می‌رود و تنها مسیر ورودی و خروجی دریایی به سمت این کشور منعطف می‌شود. حتی در بحث مسیرهای گذرگاه‌های زمینی هم، تنها مسیر میان مصر و غزه است که نقش حیاتی برای مردم غزه و حماس دارد. یکی دیگر از دلایل کنشگری قاهره در این پرونده امضاء قرارداد کمپ دیوید است که این کشور را ملزم می‌کند علاوه بر ایفای نقش فعال خود، سایر کشورهای دیگر را برای صلح فلسطین و حتی تامین منافع اسرائیل به میدان بیاورد. مصری‌ها خواهان ادامه میانجیگری خود و حتی ادامه منازعه اسرائیل و فلسطین هستند تا از این طریق بتوانند نقش خود را ثابت و برجسته نگه دارند و از سوی دیگر منافع مد نظرشان را کسب کنند.

مصر به دنبال آن است تا بتواند پرستیژ و جایگاه خود در منطقه را حفظ کند؛ از این منظر عده‌ای معتقدند که رابطه مصر و حماس و همچنین نزدیک بودن قاهره به فتح می‌تواند پایان خوشی را برای فلسطینی‌ها رقم بزند اما واقعیت این است که آنها بیش از آنکه بر تامین منافع فلسطین اصرار کنند، به دنبال حفظ محتوای کمپ دیوید هستند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به دلایل اصرار اسرائیل برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، گفت: صهیونیست‌ها تصور می‌کنند که خروجی این مذاکرات موجب سازش فلسطینی‌ها با تل‌آویو می‌شود و در مرحله بعد می‌توانند به صورت مستقیم خواسته‌های خود را بیان کنند اما باید توجه داشت که گروه‌های مقاومت فلسطین مانند جهاد اسلامی، حماس و سایر آنها با این طرح مخالف هستند. حماس بر مساله رفع محاصره تاکید دارد و مجموع این مولفه‌ها اوضاع را برای مصر پیچیده‌تر از گذشته می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اسرائیل به حدی خواسته‌های خود را علنی و دست بالا اعلام کرده است که برخی‌ معتقدند آنها به خوبی می‌دانند که خروجی این مذاکرات مثبت نیست و احتمال دارد از این طریق بر گروه‌های مقاومت فلسطین اعمال فشار کنند و حتی بحث عملیات و اقدام‌های سلبی را پیش بکشند. در این راستا همانطور که طرح چهار ماده‌ای دبیر کل سازمان ملل نشان می‌دهد، هر لحظه امکان مداخله سازمان ملل و حتی نیرهای نظامی وابسته به آن در سرزمین‌ها اشغالی و به نفع اسرائیل وجود دارد. لذا آنچه که باید در این مذاکرات مطرح و در مورد آن تبادل نظر و اصرار جدی صورت بگیرد، تحقق آشتی ملی و آتش‌بس به علاوه پایان دادن به محاصره غزه است که چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد.

کد N1941108

وبگردی