آفتاب

باید بودجه و هزینه جشنواره‌ها تا 45 روز بعد از پایان اعلام شود/ دلایل صادر نشدن مجوزها اعلام شود

باید بودجه و هزینه جشنواره‌ها تا 45 روز بعد از پایان اعلام شود/ دلایل صادر نشدن مجوزها اعلام شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید: بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 65 دهم درصدبودجه کل کشور است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا،سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه شنبه سوم شهریور در برنامه نگاه یک با اشاره به برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در تمامی برنامه‌های  ما بحث شفافیت بسیار مهم است و در این راستا دبیرخانه دسترسی آزاد به اطلاعات نسبت به سال قبل فعالتر شده است ما معتقدیم اگر حاکمیت و دولت در  دیوار شیشه‌ای زندگی کند آنگاه مردم از این حاکمیت دفاع می‌کنند.

وزیر ارشاد با اشاره به بحث کاغذ در روزها و ماههای اخیر گفت: حدود 400 هزار تن میزان مصرف کاغذ در کشور است که تا پایان دهه هشتاد مستقیم توسط دولت تأمین می‌شد اما بعد از بحث هدفمند سازی یارانه‌ها این مسئله حذف شد.

صالحی ادامه داد: امسال ما تلاش کردیم که کاغذ به عنوان یک کالای اساسی در لیست کالاهای اساسی قرار بگیرد و کارگروهی را برای این مسئله راه اندازی کردیم.

وی ادامه داد: وقتی قیمت کاغذ 2 یا 3 برابر شد تأثیر مستقیمی بر روی مطبوعات و نشر دارد اما همه مسائل حوزه مطبوعات و نشر فقط به کاغذ مرتبط نمی‌شود.

صالحی با اشاره به اینکه درباره کمبود میزان سرانه مطالعه در کشور اغراق می‌شود گفت: بر اساس بررسی‌ها  میزان سرانه مطالعه در کشور به جز روزنامه‌ها و فضای مجازی و فقط برای کتاب حدود 13 دقیقه است و اگر میزان مطالعه در فضای مجازی را به این میزان اضافه کنیم قطعاً بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته بیش از هزار عنوان کتاب جدید منتشرشده است گفت : توسعه باشگاههای کتابخوانی  و گسترش کتابخانه های عمومی و توجه به مروجان کتابخوانی از جمله برنامه های جدی ما در حوزه  کتابخوانی است ما معتقیدم که دولتها محافظان خوبی برای نهادهای فرهنگی نیستند و باید این نهادها بخصوص در بخش کتاب به مردم واگذار شود.

صالحی درباره اهمیت مطبوعات و میزان یارانه مطبوعات گفت : سال قبل 50 میلیارد تومان به مطبوعات یارانه داده شد که کاملا قابل رصد است و مشخص است که به هر رسانه چه میزان یارانه و در چه بخشی داده شده است امسال نیز تاکنون 10 میلیاراد تومان یارانه پرداخت شده و 10 میلیارد تومان دیگر نیز در آستانه پرداخت است.

وی با اشاره به اینکه معاونتهای مختلف ملزم به شفاف سازی هزینه های خود شده اند گفت : باید بعد از پایان هر جشنواره فرهنگی و سینمایی حداکثر تا 45 روز میزان بودجه و هزینه انجام شده را اعلام کنند همچنین در بحش صدرو مجوز های باید دلایل صدور و یا عدم صدور مجوز را اعلام کنند و قرار دادهای مالی و معاملاتی بالانیز باید اعلام شود.

صالحی با اشاره به اهمیت توجه به بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر گفت : حضور بحش خصوصی در سینما باعث رونق در ساخت سالنهای  سینما شده است و میزان فروش فیلمها از 30 میلیارد تومان در سال 92 به 184 میلیارد تومان در سال 96 رسیده است.

وی ادامه داد : ما معتقدیم بخش خصوصی آری اما انحصار خیر زیرا انحصار سرمایه باعث از بین رفتن بخش خصوصی می شود و بخش خصوصی زمانی موفق است که رقابت در ان جریان داشته باشد.

صالحی ادامه داد : باید همانگونه که ما دنبال شفاف سازی در بخش دولتی و در نوع حمایتها و هزینه ها هستیم  در بخش خصوصی نیز همه مسائل شفاف بشود.

وی درباره کیفیت محصولات فرهنگی و هنری گفت : هر چند ما تا رسیدن به نقطه مطلوب و بخصوص تولید محصولات درباره انقلاب اسلامی و هویت دینی و ایرانی و اسلامی فاصله داریم اما اثار تولید شده نیز قابل دفاع هستند.

صالحی افزود : از میان 80 فیلمی که در سال گذشته تولید شده است حدود 20 فیلم کاملا قابل دفاع هستند و سایر فیلمهانیز اثاری قابل قبولی هستند بطور مثال فیلمهای همچون تنگه ابو قریب و به وقت شام آثار خوبی هستند.

وی  با اشاره به لزوم توجه امنیت شغلی فعالان حوزه فرهنگ وهنر گفت: سند اجرایی مشاغل خانگی حوزه فرهنگ وهنر و همچنین لایحه نظام جامع  صنفی فرهنگ و هنر آماده شده است.

وی  با انتقاد ازوضعیت بودجه حوزه فرهنگ و هنر گفت : بودجه سه دستگاه تربیت بدنی ،فرهنگ و گردشگی 2 و نیم درصد کل بودجه است و بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 65 دهم  درصد است اما با این حال ما تلاش کردیم تا در بخشهای همچون بیمه پوشش های خوبی انجام بشود .

 

 

کد N1940985

وبگردی