آفتاب

«پاک‌آرا سنندج» تولید را کاهش داد اما کارگران همچنان مشغول به کارند

«پاک‌آرا سنندج» تولید را کاهش داد اما کارگران همچنان مشغول به کارند

مدیر روابط عمومی شرکت پاک‌آرا سنندج می‌گوید: ظرفیت تولید را کاهش داده‌ایم اما حتی یک نفر از کارگران را به بیمه بیکاری معرفی نکرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها خبرهای تعطیلی کارخانه‌های تولید مواد لبنی، داغ است؛ از تعطیلی سه کارخانه تولید مواد لبنی در همدان گرفته تا کاهش ظرفیت تولید در برندهای معروف لبنیات. شرکت «پاک‌آرا سنندج» نیز که از تولیدکنندگان مواد لبنی در استان کردستان است و در شهرک صنعتی شماره یک سنندج قرار گرفته، درگیر مشکل است. نگرانی‌هایی نیز در مورد سرنوشت بیش از ۱۰۰ کارگر این کارخانه وجود دارد؛ با این حال ذکریایی (مدیر روابط عمومی کارخانه) می‌گوید: سطح تولید را کاهش دادیم اما کارگران همگی مشغول به کارند و حتی یک نفر را به بیمه بیکاری معرفی نکرده‌ایم.

بطری برای بسته بندی دوغ‌های آشامیدنی نیست!

وی ادامه داد: البته تولید ما به علت کمبود مواد اولیه پایین آمده که این اتفاق در شرایط فعلی اقتصاد کشور طبیعی‌ست. واقعاً مواد اولیه در کشور نیست؛ ما حتی بطری برای بسته‌بندیِ دوغ‌های آشامیدنی پیدا نمی‌کنیم!

ذکریایی افزود: به همان نسبت که مواد اولیه و ظروف کم شده، تولید ما هم کاهش پیدا کرده‌است. شیر خشک تا چند روز پیش صادر می‌شد؛ چند روزی ست که دستور داده‌اند که دیگر صادرات شیر خشک ممنوع شود که امیدواریم این ممنوعیت تا حدودی اوضاع را بهبود ببخشد. قبلاً ما روزی ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن ورودی داشتیم، الان فقط ۷۰ تا ۸۰ تُن ورودی داریم؛ به همین نسبت، تولید هم پایین آمده‌است.

سعی می‌کنیم پرسنل موجود را حفظ کنیم

او در ارتباط با وضعیت کارگران این واحد تولیدی گفت: کارگران همگی مشغول به کار هستند؛ ما در این واحدِ تولیدی، ۱۴۰ کارگر مستقیم داریم که حتی یک نفر از آنها تا به امروز، به بیمه بیکاری معرفی نشده‌اند.

ذکریایی تاکید کرد: برنامه‌ای برای فرستادن کارگران به مرخصی اجباری یا بیمه بیکاری نداریم و تلاش ما بر این است که همه پرسنلِ موجود را حفظ کنیم.

وی اما چشم‌انداز آینده تولید را چندان روشن نمی‌داند: اگر اوضاع به همین شکل پیش برود، قطعاً به مشکل برمی‌خوریم؛ آن هم مشکل جدی. تمام امیدواری ما به عنوان یک واحد تولید مواد لبنی این است که قطع صادرات شیر خشک بتواند وضعیت شیر را بهتر کند و مشکلات موجود را تا حدودی برطرف نماید. برای وارداتِ مواد اولیه‌ی ظروف هم قول داده‌اند ارز دولتی اختصاص دهند که خود این هم می‌تواند امیدوارکننده باشد.

بطری دوغ، دانه‌ای هزار تومان!

ذکریایی در ارتباط با وضعیت مواد اولیه در صنعت لبنیات می‌گوید: مواد اولیه نیست؛ چون نیست و بسیار نایاب است اگر هم پیدا شود، قیمت آن بسیار بالاست؛ همان بطری دوغ که گفتم یکی از مشکلات فعلی است و گیر نمی‌آید، تا سه، چهار ماه پیش، دانه‌ای ۲۰۰ تومان بود ولی الان اگر پیدا شود که نمی‌شود، دانه‌ای هزار تومان است!

به گفته‌ی وی، به همین دلیل است که قیمت تمام شده‌ی محصولات بالا می‌رود. ذکریایی ادامه می‌دهد: مصرف‌کننده این بالا رفتن قیمت تمام شده کالاها را از چشم تولیدکننده می‌بینند در حالی‌که مشکل در جای دیگری‌ست و تولیدکننده هم تقصیری ندارد؛ الان سود ما خیلی کمتر از قبل است و فقط سعی ما بر این است که تولید را هر جور شده حفظ کنیم و هیچ کدام از محصولاتمان را از چرخه تولید خارج نکنیم.

کد N1939980

وبگردی