آفتاب

احتمال اعدام نخستین زن مدافع حقوق‌بشر در عربستان

احتمال اعدام نخستین زن مدافع حقوق‌بشر در عربستان

دادستان عربستان سعودی خواستار اعدام پنج فعال حقوق بشر این کشور شده‌ است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دادستان عربستان سعودی خواستار اعدام پنج فعال حقوق بشر این کشور شده‌ است که به شرکت در اعتراض‌های مناطق شیعی‌نشین در شرق این کشور متهم هستند.

در میان متهمانی که دادستان عمومی عربستان سعودی خواستار اعدام‌شان شده، «إسرا الغمغام» اولین زندانی زن سیاسی در استان «القطیف» است که به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری‌اش به اعدام محکوم شده است.

گفته می‌شود که إسرا الغمغام، فعال حقوق بشر عربستان از سال ۲۰۱۱ در اعتراض‌های استان‌های شرقی این کشور شرکت داشته است. سازمان‌های حقوق بشری عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، هفته جاری در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که إسرا الغمغام و همسرش در دسامبر سال ۲۰۱۵ در خانه شخصی خود بازداشت شده‌اند.

«سماح حدید» مدیر بخش خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل در این‌باره گفت: «إسرا الغمغام و چهار متهم دیگر تنها به خاطر مشارکت در اعتراضات ضد دولتی با مجازات اعدام مواجه شده‌اند. ما از مقام‌های سعودی می‌خواهیم که این مجازات‌ها را لغو کنند».

حدید افزود: «محکوم کردن إسرا الغمغام به اعدام پیامی وحشتناک در بر دارد و آن این است که فعالان دیگر نیز می‌توانند به همین ترتیب به خاطر اعتراض و اقدامات صلح‌آمیز و فعالیت‌های حقوق بشری مجازات شوند.»

عربستان سعودی هنوز به درخواست عفو بین‌الملل مبنی بر آزادی این افراد پاسخی نداده است. مقام‌های این کشور روز دوشنبه ۶ اوت در پی انتقاد کانادا به بازداشت‌ فعالان حقوق بشری در عربستان سعودی، سفیر این کشور را اخراج و روابط بازرگانی خود با کانادا را متوقف کردند. آنها در این رابطه از «دخالت کانادا» در امور داخلی عربستان سخن گفتند.

 

کد N1939700

وبگردی