آفتاب
صدرالحسینی در گفتگو با مهر:

دیپلماسی اقتصادی شرایط حضور ایران در بازسازی سوریه را فراهم کند

دیپلماسی اقتصادی شرایط حضور ایران در بازسازی سوریه را فراهم کند

کارشناس مسائل منطقه گفت:در بازسازی سوریه زمینه کار بسیاری وجود دارد که شرایط آن را باید با دیپلماسی اقتصادی به وجود آورد،زیرا امروز در عراق و سوریه امکان حضور NGOهای اقتصادی ایران فراهم است.

سید رضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اهمیت حضور و مشارکت ایران در بازسازی سوریه پس از ایجاد ثبات و امنیت در آن کشور، اظهارداشت: قطعا مساله پیش روی سوریه مرحله بازسازی آن کشور است، هر چند که بازسازی از مدت ها قبل از مناطق دورتر از حضور تروریست ها آغاز شده است.

وی گفت: با سفر اخیر وزیر راه ایران به عنوان مسئول گروه دوستی دو کشور به سوریه، روند انجام این کار تسریع شده و آقای بشار اسد هم به اهمیت حضور جمهوری اسلامی ایران در بازسازی سوریه تاکید کرده است. بنابراین ما در شرایط کنونی در ارتباط با بازسازی مناطقی در سوریه که نیازمند هستند باید فعال شویم.

صدرالحسینی افزود: نباید فراموش کنیم که در مرحله بازسازی سوریه، رقبای مختلف منطقه ای و بین المللی حضور خواهند داشت، حتی به نظر می رسد که نمایش آمریکایی ها که اخیرا در بازسازی سوریه نشان دادند برای آن بود که در بازسازی آینده سوریه شرکت های آمریکایی بتوانند مشارکت داشته باشند.   

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا تصریح کرد: حتی ترکیه که به عنوان یکی از کشورهای مخرب در مساله سوریه به حساب می آید و مورد نفرت مردم آن کشور هم هست، در موضوع بازسازی سوریه با توجه به شرایط اقتصادی که آنکارا در آن قرار گرفته، اعلام آمادگی کرده، هند و چین هم خود را مهیای شرکت در بازسازی سوریه کرده اند و ارتباطاتی هم با طرف سوری برقرار کرده اند که همانطور که گفتم نشان از وجود رقبای مختلف در این عرصه است.   

وی ادامه داد: بنابراین دیپلماسی اقتصادی ایران در مساله بازسازی سوریه باید فعال تر شود، شرکت های متعددی در ایران در بخش خصوصی هستند که می توانند برای آینده سوریه نقش آفرینی داشته باشند، چرا که با توجه به حضور هفت ساله تروریست ها و ویرانی های گسترده ای که برجای گذاشتند، می توانیم حضور خوب و گسترده ای را در آن کشور داشته باشیم.

صدرالحسینی با بیان اینکه در خصوص بازسازی سوریه زمینه های کاری بسیاری وجود دارد که شرایط آن را باید با اجرای دیپلماسی اقتصادی بوجود آوریم، گفت: به نظر می آید که ما باید نگاهی جدید را به دیپلماسی اقتصادی داشته باشیم و صرفا دیدمان متمرکز به اروپا نباشد، چرا که امروز در عراق و سوریه امکان حضور NGO های اقتصادی ایران کاملا فراهم است و پیشنهاد روشن و مشخص هم این است که دفاتر و مراکز مشترک اقتصادی باید در دو طرف فعال شوند و این نکته را هم مد نظر بگیریم که شرکت های بخش خصوصی ایران در قالب نهادهای اقتصادی، اتاق های بازرگانی و امثال اینها باید به دولت کمک کنند و دولت هم باید شرایط حضور مراکز صنعتی، تجاری و مدیریتی ایران را فراهم آورد. 

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا بیان کرد: موضوع انتقال صنعت، تولید، تجربیات مدیریتی با توجه به تجربه ما در دور زدن تحریم ها و توانمندی و تجربه کشور در دوران فشارها و تحریم ها، افزایش حضور جوانان ایرانی با توجه به شرایطی که در کشور پدید آمده می تواند علاوه بر ارز آوری برای کشور به عنوان نقطه امیدی برای جوانان و اقتصاد ایران هم تلقی شود. 

صدرالحسینی در خصوص آخرین وضعیت گفتگوهای سیاسی سوریه و تلاش های ایران در این ارتباط، افزود: از هفت سال پیش نظام ایران معتقد بود که برون رفت از بحران سوریه فقط از طریق مذاکره و گفتگوی سیاسی قابل حل است و مشکلات داخلی آن کشور باید توسط گروه ها و جناح های داخلی سوریه در قالب گفتگوهای سوری-سوری حل شود.

وی تصریح کرد: پس از گذشت هفت و سال نیم در آخرین نشست کشورهای ضامن روند گفتگوهای آستانه که در سوچی برگزار شد، در خصوص مناطق کاهش تنش که زمان آن از شش ماه گذشته بود و باید بازنگری در آن صورت می گرفت، مقابله با گروه های تروریستی باقیمانده و مساله با اهمیت شرکت جریانات سیاسی در خصوص تغییرات احتمالی در آینده سوریه گفتگوهایی صورت گرفت.  

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: باید دقت کرد که در این مذاکرات مساله آینده سوریه و پاکسازی آن کشور از لوث وجود تروریست ها موضوعی بود که از سوی طرف های مشارکت کننده بر آنها تاکید شد، حتی موضوع اِدلب سوریه که ترکیه نسبت به آن حساسیت هایی داشت، قرار شد مورد گفتگو قرار بگیرد و نکته اینجاست که ترکیه از شرایطی که درگذشته مطرح می کرد به نوعی عقب نشینی کرده و دیگر آن شروط را مطرح نمی کند. 

صدرالحسینی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که قرار شد نشست سران سه کشور ضامن در شهریور ماه در تهران برگزار شود که به نوعی می توان آن را نشان دهنده قدرت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دانست. گفتگوهای آستانه به واقع نشان از قدرت ایران دارد که توانست موضوع سوریه را به عنوان موضوع مهم منطقه تبدیل و اجازه ندهد که در فضایی این موضوع در ژنو و نیویورک مطرح شود که ابعاد مختلف سوریه از جمله مشروعیت و مقبولیت دولت سوریه مغفول واقع شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین ما توانستیم در موضوع سوریه، مسائل میدانی و دیپلماسی را به هم پیوند بزنیم و ثابت کنیم که حتما در مقابله با پدیده شوم تروریسم تا زمانی که سرزمین در اختیار دولت مشروع کشوری نباشد، در میادین  سیاسی  هم نمی توان انتظار بدست آوردن موفقیتی را داشت.

کد N1939305

وبگردی