آفتاب

گزارشگر سازمان ملل: تحریم‌های ایران غیرقانونی است

گزارشگر سازمان ملل: تحریم‌های ایران غیرقانونی است

همشهری آنلاین: یک گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تحریم‌های آمریکا علیه ایران را ناقض تمامی معیارهای لازم برای اعمال محدودیت‌های یک‌جانبه خواند.

ادریس جزایری، گزارشگر ویژه سازمان ملل در بررسی آثار منفی اقدامات اجباری یک‌سویه بر حقوق و آزادی‌ها بازگرداندن مجدد تحریم‌های ایران توسط آمریکا را "غیر قانونی" نامید.

اویادآور شد، طبق منشور سازمان ملل متحد تحریم‌ها تنها با تصمیم شورای امنیت قابلیت اعمال پیدا می‌کنند. به علاوه، این تحریم‌ها نباید ناقض حقوق شهروندان عادی بوده و باید از مبنایی قانونی برخوردار باشند. در حالی که به گفته جزایری، تحریم‌های آمریکا علیه ایران از هیچ یک از این ویژگی‌ها برخوردار نبوده است.

این گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل از واشنگتن خواستار شد، با توجه به این مهم، واردات کالاهای کشاورزی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران را روا دارد.

آمریکا در ماه مه از توافق اتمی با ایران (برجام) که با حضور چهار کشور دیگر در وین انجام شده بود خارج شد. باقی امضاکنندگان برجام تصمیم آمریکا برای خروج از این توافق را رد و بر تعهد خود مبنی بر توافق با ایران تأکید کردند.

آمریکا در ماه اوت بخشی از تحریم‌ها که شامل بخش خودرو، طلا و و فلزات گران‌بها می‌شود را دوباره برقرار کرد. دور دوم این تحریم‌ها که صادرات نفت ایران را هدف قرار داده قرار است در ماه نوامبر (آبان‌ماه) اعمال شود. آمریکا اعلام کرده، می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

کد N1939206

وبگردی