آفتاب

نقش مراکز پیام‌نور مناطق محروم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

نقش مراکز پیام‌نور مناطق محروم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

معاون دانشگاه پیام نور آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که نزدیک‌ترین راه برای کارآفرینی و ورود به حوزه کسب و کار، ایجاد پژوهشکده‌ها و مراکز نوآوری و خلاقیت است، گفت: پژوهشکده‌هایی در این مسیر موفق هستند که به صورت مهارتی به دانشجویان کمک کند تا ایده‌های خود را با حمایت دانشگاه پیاده کرده و وارد حوزه کارآفرینی و کسب و کار شوند.

ابوالفضل غنی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، به نقش مراکز دانشگاه پیام‌نور در مناطق محروم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: دانشجویان غیر بومی به جهت سپری کردن اوقات فراغت با دوستان و دوری از خانواده متحمل برخی آسیب‌های اجتماعی می‌شوند اما در دانشگاه پیام‌نور شرایط متفاوت بوده و با توجه به تاکید ساختار دانشگاه پیام‌نور بر بومی‌سازی، جلوی بسیاری از این آسیب‌های اجتماعی گرفته می‌شود.

وی با اشاره به کم بودن شهریه دانشگاه پیام‌نور نسبت به سایر دانشگاه‌هایی که هزینه دریافت می‌کنند، گفت: این موضوع باعث شده تا مخاطبان بسیاری را از میان خانواده‌های قشر متوسط و حتی ضعیف جامعه داشته باشیم و همچنین دانشجویان پیام‌نور نیز از میان اقشاری هستند که غالبا سبک رفتاری، پوششی و مطالباتی بحران‌زا ندارند.

معاون دانشگاه پیام نور آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که دانشگاه پیام نور "کتاب‌محور و دانشجو محور" است، افزود: این موضوع باعث می‌شود که دانشجویان بیشتر بر دروس خود تمرکز کرده و در گذراندن اوقات فراغت دچار سردرگمی نشوند.

وی با بیان این‌که دانشگاه پیام‌نور تبریز سال‌هاست که در حوزه حجاب و عفاف موفق به کسب رتبه عالی شده و در سطح کشور و استان نیز لوح تقدیر دریافت کرده است، گفت: دانشگاه پیام‌نور تبریز در انجام فعالیت‌های فرهنگی و همچنین ترویج نماز نیز نمره عالی دریافت کرده و در حوزه کتابخوانی، برگزاری اردوها و... جایگاه خوبی به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به وجود ۱۹ هزار دانشجو در دانشگاه‌های پیام‌نور استان، گفت: طی پنج سال گذشته حتی یک مورد خاص انضباطی نیز به کمیته‌ی انضباطی دانشگاه ارجاع نشده و ما به مدد فعالیت‌های فرهنگی، ساختار دانشگاه و اعتمادی که از سوی خانواده‌ها بدین دانشگاه وجود دارد در این رابطه موفق عمل کرده‌ایم.

غنی‌زاده در ادامه گفت: با ارزیابی رتبه‌ی علمی، فعالیت‌های گسترده‌ی فرهنگی، عدم تحمیل هزینه به بدنه‌ی کشور، توسعه مراکز دانشگاهی به مناطق محروم و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، دانشگاه پیام نور در مجموع نمره خوبی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی در ادامه با بیان این‌که دانشگاه پیام نور به سمت دانشگاه‌های نسل سوم گام برداشته است، افزود: رویکرد دانشگاه پیام نور حرکت به سمت کارآفرینی و ورود به حوزه کسب و کار و تولید انگیزه است تا در رشته‌های مورد نیاز جامعه، دانش‌آموخته‌ی مهارتی تربیت کند.

معاون دانشگاه پیام نور آذربایجان‌شرقی حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی را منوط به حمایت از تولیدات داخلی و همچنین ایجاد اشتغال دانست و تاکید کرد: نزدیک‌ترین مسیر برای تولید اشتغال، مهارت افزایی است و دانشگاه پیام‌نور نیز از طریق مراکز نوآوری و خلاقیت در این رابطه گام برداشته است.

وی با اشاره به راه‌اندازی سه مرکز نوآوری در استان طی سال گذشته و یک مرکز نوآوری در تبریز طی سال‌جاری، گفت: در تلاشیم تا دانشجویان مهارت‌های خود را افزایش داده و بعد از فارغ‌التحصیلی توانایی ورود به حوزه کار را داشته باشند. 

غنی‌زاده با تاکید بر این‌که برای قرارگیری در میان دانشگاه‌های نسل سوم، در سطح کلان نیز باید بطور جدی بر این موضوع تمرکز شود، گفت: تمامی دانشکده‌ها و رشته‌ها باید در حوزه کارآفرینی درگیر شوند و این موضوع مختص رشته‌های مهندسی و... نیست.

وی با تاکید بر این‌که برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید اشتغال باید هم به صورت مغناطیسی و هم اشعه‌ای به حوزه کارآفرینی ورود کنیم، تشریح کرد: مراکز نوآوری، زیرساختی برای ورود به حوزه‌ی کارآفرینی است و دانشگاه پیام نور این حرکت را با همکاری پارک علم و فناوری شروع کرده تا گام‌های استوارتری در این رابطه بردارد.


انتهای پیام

کد N1937886

وبگردی