آفتاب
مهر بررسی کرد؛

تأثیر تحریمهای اقتصادی آمریکا بر امنیت اروپا

تأثیر تحریمهای اقتصادی آمریکا بر امنیت اروپا

تحریمهای اقتصادی آمریکا می تواند دلالتهای امنیتی زیادی برای اروپا و ایالات متحده آمریکا داشته باشد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - علیرضا محمدی نیگجه: ایالات متحده آمریکا با اعمال تحریم های یکجانبه و ظالمانه خود علیه کشورهای روسیه، ایران و اخیراً هم ترکیه اهداف خاص و موذیانه ای را دنبال می کند.

این تحریم ها چند پیامد مهم در منطقه خواهد داشت و اقتصاد کشورهای مورد تحریم را تحت تاثیر قرار می دهد.

یکی از اساسی ترین اهداف ایالات متحده از اعمال تحریم ها، نا امن کردن منطقه غرب آسیا و آسیای مرکزی و قفقاز است. به همین علت بصورت آگاهانه سه کشور ایران، روسیه و ترکیه را که در واقع کشورهای مولد و دارای ظرفیت بالا هستند مورد هدف قرار داده است.  جایی که کارگران کشورهای عمدتاً فقیر منطقه در آنجا مشغول کار هستند و از آن طریق هزینه های خود و خانواده شان را تامین می کنند. حال با اعمال تحریم ها شاهد بازگشت خیل عظیمی از جمعیت جوان و کارگران به کشورهایشان و البته کشورهای اروپایی هستیم.

وقتی که روسیه مورد تحریم واقع شد به علت گرانی اجاره مسکن و ایاب و ذهاب و در کل هزینه های زندگی در کشور روسیه، بسیاری از جوانان کشورهای آسیای مرکزی به کشور خود بازگشتند.

 پس از بازگشت این جوانان به علت نبود کار در کشور خود با بحران بیکاری و فقر روبه رو شدند.

این جوانان جویای کار طعمه های خوبی برای گروه های تروریستی و وهابی هستند که توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس تغذیه فکری و در مقابل حقوقی بسیار کم جهت امرار معاش استخدام و تغذیه مالی می شوند.

تحریم های ترکیه و کاهش ارزش لیر در مقابل دلار، از جمله اهداف ایالات متحده آمریکا در جهت نا امن کردن منطقه غرب آسیاست. بسیاری از کارگران خارجی به کشورهای خود بازگشته اند و داخلی ها هم با بحران فقر و بیکاری دست و پنجه نرم می کنند.

این فضای بیکاری و فقر و پیشنهادهای جذاب گروه های تروریستی زمینه را برای ناامنی و گسترش فعالیت های تروریستی فراهم خواهد کرد.

همچنین این روزها با کاهش ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی و مخصوصاً دلار شاهد خروج بسیاری از جوانان و کارگران افغان از ایران هستیم. کارگرانی که دیگر برایشان نمی صرفد در ایران کار کنند. اما با توجه به بیکاری و فقری که در کشور افغانستان حاکم است انتظار می رود بسیاری از همین جوانان و نیروهای کار جذب گروه های تروریستی چون طالبان، القاعده و داعش شوند.

افزایش فعالیت طالبان و داعش در روزهای اخیر و یارگیری های وسیع از جمله پیامدهای مهم بازگشت افغان های بیکار به افغانستان است.

آمریکا با این ترفند علاوه بر ضربه زدن به اقتصاد و مردم روسیه؛ با ایجاد ناامنی در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز، روسیه را درگیر اسلامگرایی وهابی و سلفی و تحرکات تروریستی خواهد کرد که منابع زیادی از روسیه صرف مبارزه با آن خواهد شد.

از سوی دیگر جاده ابریشم که چین درصدد احیای آن است مورد تهدید قرار خواهد گرفت تا ضربه ای به چینی ها که اخیراً در آنجا فعالیت ها و سرمایه گذاری های کلانی کرده اند بزنند.

آمریکا با تحریم ایران قصد دارد علاوه بر ضربه زدن به اقتصاد و مردم ایران، بلاتکلیفی را بر اقتصاد ایران تحمیل کنند. سرمایه گذاری خارجی در ایران را مختل کرده و موجب فقر و بیکاری در ایران شود.

اما باید یادآور شد که هرگونه ایجاد نا آرامی در غرب آسیا و آسیای مرکزی و قفقاز به ضرر تمام جهان خواهد بود. چرا که بیشتر این گروه های تروریستی دشمن اول خود را آمریکا و تمدن غرب  می دانند.

کد N1937125

وبگردی