آفتاب
معاون برنامه ریزی شورای شهر:

اقتصاد تهران کلنگی است/ نیازمند نگاه تازه هستیم

اقتصاد تهران کلنگی است/ نیازمند نگاه تازه هستیم

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهر تهران گفت: اقتصاد کلنگی تهران باید به سمت اقتصاد نوین و دانش بنیان برود و در حوزه مالیه نیازمند روش و نگاه تازه هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر حجت الله میرزایی در جلسه هم ا ندیشی نخبگان شهری با بیان اینکه روند تدوین برنامه ۵ ساله سوم از آذر ۹۶ آغاز شد گفت: در گام نخست ما به مسئله شناسی شهر تهران پرداختیم تا به تصویر روشنی از وضعیت شهر برسیم و مشکلات و نیازهای پایتخت را اولویت بندی کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهر تهران افزود: طی این ۸ ماه فعالیت هایی متعددی انجام شد و در حال حاضر در مراحل پایانی تدوین برنامه سوم هستیم. در این فرآیند طولانی پژوهش های زیادی انجام شد. هم اندیشی با نخبگان، مصاحبه های عمیق با کارشناسان و غیره.

وی با اشاره به فرآیند مسئله شناسی شهر تهران، یادآور شد: در این مرحله ما به آسیب شناسی وضع موجود، پیمایش نظرات شهروندان و دیدگاه های مدیران و صاحب نظران پرداختیم. بازخوانی اسناد بالادستی که انعکاس دهنده نگاه قانونگذاران و سیاستگذاران گذشته شهر تهران بود نیز بخشی از مراحل تدوین برنامه ۵ ساله سوم است.

میرزایی با بیان اینکه شهروندان تهرانی، آلودگی هوا و ترافیک از مهمترین مسائل شان بود، تصریح کرد: فاصله طبقاتی میان شمال و جنوب، جمعیت زیاد، بی تفاوتی مردم نسبت به یکدیگر، آسیب پذیری در برابر زلزله از دیگر مواردی بود که شهروندان به آن اهمیت می دادند همچنین اولویت ها از نگاه مدیران و کارشناسان شهری نیز مورد ارزیابی قرار گرفت که از نگاه مدیران نیز، آسیب های اجتماعی، کیفیت پائین محیط زیست، اسکان غیر رسمی، حجم بالای ترافیک و عدالت فضایی از مسائل نخست شهر تهران بود که مشخص می شود در نگاه مدیران و مردم به مسائل و نیازهای شهر تهران یکسان است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهرتهران با اشاره به اینکه از اولویت ها و مسائل کلیدی که برای تدوین برنامه سوم از سوی شورای شهر به تصویب رسیده، مسائل اجتماعی، فرهنگی، فضایی و کالبدی، حمل و نقل، اقتصاد شهری و حکمرانی شهرداری بود، خاطرنشان کرد: موضوع مالیه ناکارآمد یکی از موضوعات مهمی است که ما در برنامه پنج ساله به آن توجه کردیم. نیاز داریم این اقتصاد کلنگی به یک اقتصاد نوین و دانش بنیان تغییر کند. ۳۰ سال است که این اقتصاد سنتی و غیرپویا، شهرداری را که یک سازمان نسبتاً مشارکتی است به یک سازمان منفعل و غیرمشارکتی تبدیل کرده است. بنابراین باید به سمت روش های نوین در این حوزه برویم.

وی از تدوین ۳۱ سند پشتیبان در جریان تدوین برنامه ۵ ساله سوم خبر داد و گفت: برای نخستین بار جدول داده ستانده شهرداری تهران تهیه شد و همچنین برنامه ۵ ساله دوم نیز مورد آسیب شناسی قرار گرفت. تحلیل اقتصاد کلان شهر تهران، آسیب شناسی نظام حکمرانی شهرداری، تحلیل فقر و نابرابری در شهر تهران و ... از دیگر پروژه هایی بود که برای تدوین برنامه ۵ ساله انجام شد.

میرزایی با بیان اینکه یکی از تلاش های ما در برنامه ۵ ساله سوم ارتقاء جایگاه تهران در میان کلانشهرهای دنیاست، خاطرنشان کرد: در شهرداری تهران در حوزه زیست پذیری جهانی از بین ۱۴۰ کشور جایگاه ۱۲۷ و در حوزه شهرهای ایمن از بین ۶۰ شهر، جایگاه ۵۲ و از میان شهرهای برتر از میان ۶۰ شهر جایگاه ۶۰ و از میان شهرهای جهانی از میان ۱۲۸ جایگاه ۹۶ از جایگاه رقابت پذیری شهرهای جهان از میان ۱۲۰ شهر جایگاه ۱۲۰ در بخش نوآوری شهری از میان ۵۰۰ جایگاه ۴۲۳ و از لحاظ کیفیت زندگی از میان ۲۳۱ شهر تحت پوشش جایگاه ۱۹۹ را داراست که در این برنامه تلاش شده شاخص های بین المللی تهران را ارتقاء دهیم.

کد N1936490

وبگردی