آفتاب

فراکسیون اکثریت عراق با محوریت صدر شکل نگرفت

فراکسیون اکثریت عراق با محوریت صدر شکل نگرفت

جلسه اعلام تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی در عراق که حق قانونی تشکیل دولت را خواهد داشت، با محوریت صدر بی‌نتیجه پایان یافت و قرار است امروز فراکسیون بزرگتری با محوریت المالکی و العامری اعلام شود.

به گزارش ایلنا به نقل از السومریه‌نیوز،«مقتدی صدر» رهبر ائتلاف انتخاباتی «سائرون»، «سید عمار حکیم» رهبر «الحکمه»، «حیدر العبادی» رهبر ائتلاف «النصر»، «صالح المطلک» رهبر ائتلاف «تحالف القوی» و تعداد دیگری از رهبران سیاسی عراق، یکشنبه‌شب برای تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان گرد هم آمدند ولی این نشست با صدور یک بیانیه و بدون اعلام تشکیل این فراکسیون پایان یافت.

در این بیانیه آمده است که حاضران بر سر تشکیل هسته اولیه فراکسیون بزرگ‌تر به توافق رسیدند.

بیانیه همچنین از توافق بر سر برنامه دولت جدید به‌عنوان دولتی فرافرقه‌ای و توانمند برای تحقق حقوق شهروندی، عدالت و سازندگی کشور خبر داده و از سایر ائتلاف‌ها هم دعوت کرده به این برنامه بپیوندند.

خبرگزاری «الغد پرس» علت لغو کنفرانس خبری که قرار بود پس از این نشست برگزار شود را ناکامی گروه‌های شرکت‌کننده در رسیدن به توافقی اصولی برای تشکیل فراکسیون مذکور و دولت جدید عنوان کرد.

تعداد کرسی های پارلمان عراق ۳۲۹ کرسی است و برای تشکیل فراکسیون بزرگتر باید ائتلافی با عضویت نصف بعلاوه یک نمایندگان تشکیل شود.

از غایبان بزرگ در نشست مذکور، «ایاد علاوی» رهبر ائتلاف «الوطنیه» و نیز چند حزب کُرد و سنی عمده بودند که به‌رغم فشارهای آمریکا از شرکت در نشست خودداری کردند.

در جبهه مقابل اما رئیس دفتر «نوری المالکی» رهبر ائتلاف «دوله‌القانون» در پیامی توییتری اعلام کرد تماس‌هایی میان پنج ائتلاف سیاسی برقرار است تا دوشنبه( امروز) فراکسیون بزرگتر (این بار با محوریت المالکی و العامری) اعلام شود.

یک منبع نزدیک به ائتلاف «الفتح» و دوله‌القانون اعلام کرده که این ائتلاف تاکنون ۱۹۲ کرسی را برای تشکیل فراکسیون بزرگتر جذب کرده است.

در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق، فهرست‌های انتخاباتی سائرون با ۵۴ کرسی، الفتح (هادی العامری) با ۴۸ کرسی، النصر (حیدر العبادی) با ۴۲ کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته‌اند.

کد N1936217

وبگردی