آفتاب

جهانگیری: اروپایی‌ها متعهد به جبران شده‌اند

جهانگیری: اروپایی‌ها متعهد به جبران شده‌اند

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت که اروپایی‌ها متعهد شده و اطمینان داده‌اند خروج برخی شرکت‌های خصوصی خود را از ایران با شرکت‌های کوچک و متوسط و راهکارهای پیش‌بینی شده جبران می‌کنند.

جهانگیری در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره آخرین وضعیت بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام و تحقق خواسته‌های ایران تصریح کرد: برجام فرصت خوبی ایجاد کرده بود که هم کشور بتواند مسائلش را از نظر توسعه پیش ببرد و هم جایگاه بین‌المللی خوبی پیدا کند که آمریکایی‌ها، ضربه‌ای را با خروج خود به برجام زدند.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه" تلاش ما این است که از منافع برجام همچنان استفاده کنیم"، خاطرنشان کرد: از جهت سیاسی اتفاق خوبی افتاده و آمریکایی‌ها تنها شده و در انزوا قرار گرفته‌اند و جمهوری اسلامی ایران در موقعیتی قرار گرفته است که جز دو سه کشور، همه کشورها از مواضع ایران حمایت کرده‌اند.
وی با تاکید به اینکه "تلاش ما بر این است که اقتصاد کشور و مسائل مردم را با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی حل کنیم"، گفت: کشور ظرفیت‌های زیادی دارد. هم ظرفیت‌های منابع طبیعی و هم ظرفیت‌های نیروی انسانی زیاد است و موقعیت جغرافیایی کشور نیز فرصت‌های بسیاری را به وجود آورده است اما مهم این است که بتوانیم همه این ظرفیت‌ها را بکار بگیریم.
جهانگیری افزود: البته تلاش ما بر این است که با کشورهای باقیمانده در برجام که 5 کشور اصلی هستند، مذاکرات را ادامه دهیم.
معاون اول رئیس جمهوری اظهارداشت: از نظر سیاسی تاکنون، آنها (کشورهای باقیمانده در برجام) در این فضا خوب عمل کرده‌اند و دوستان ما در وزارت امور خارجه و دستگاه‌های مختلف، از عملکرد سیاسی اروپا، چین و روسیه رضایت دارند، در زمینه مسایل اقتصادی نیز به آنچه تاکنون عمل می شد، عمل کرده‌اند.
وی تصریح کرد: در بخش اقتصادی فعلا در اروپا، هم در زمینه خرید نفت و هم در زمینه برخی مبادلات تجاری، محدودیتی به وجود نیامده است. البته برخی از شرکت‌های خصوصی مخصوصا اروپایی‌ها از ایران رفته‌اند که اثرشان تا این لحظه خیلی تعیین کننده نبوده به جز برخی پروژه‌ها و طرح‌هایی که قرارداد داشتیم و محدود شده است.
جهانگیری خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها در جلسات به وزارت امور خارجه گفته و اطمینان داده‌اند، همه اینها را با شرکت‌های کوچک و متوسط و راهکارهایی که پیش‌بینی شده است، سعی می‌کنند در مقطعی زمانی قبل از اینکه آمریکا بخواهد تحریم‌های اصلی خودش را عملیاتی کند که در آبان ماه، نفت و نظام بانکی ما با تحریم از سوی آمریکایی‌ها مواجه می‌شود، جبران کنند و وزارت امور خارجه در حال پیگیری است .
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه امیدوارم اروپایی‌ها بتوانند به تعهدی که داده‌اند، عمل کنند، تاکید کرد که ما برای هر دو حال، چه اروپایی‌ها و بقیه کشورها در صحنه باقی بمانند و چه اروپایی‌ها نتوانند مشکل را حل کنند، در پی راهکارهایی هستیم که هم بتوانیم نفت خود را بفروشیم و هم منابع ناشی از آن را جابجا کنیم.
با فرض اینکه مذاکره و جنگی نمی‌شود، باید برای اداره کشور برنامه‌ریزی کنیم
جهانگیری در پاسخ به پرسش دیگري مبنی بر اینکه تدابیر دولت برای اجرای سیاست "نه جنگ و نه مذاکره" بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب چیست؟، گفت: آمریکایی‌ها سعی کرده بودند با فضاسازی در داخل کشور، در مردم نگرانی به وجود بیاورند که جنگ احتمالا اتفاق خواهد افتاد. وقتی مردم از زبان رهبر معظم انقلاب که فرمانده کل نیروهای مسلح هستند، تحلیل دقیقی می‌شنوند که جنگ نیست، از این نظر خیالشان راحت می‌شود که حداقل هیچ برنامه‌ای برای جنگ نظامی وجود ندارد.
وی اظهار داشت: واقعیت این است که آمریکایی‌ها مسیر غلطی رفتند و از توافقی که بعد از سال‌ها مذاکره انجام گرفته، یکطرفه و بدون اینکه اقدامی انجام گرفته باشد و طرف مقابل یعنی ایران همه تعهداتش را انجام داده، خارج شده‌اند و طبیعی است این آمریکایی‌ها هستند که باید برگردند.
معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: ما باید با فرض اینکه مذاکره‌ای نمی‌شود و جنگی نمی‌شود، برای اداره کشور برنامه‌ریزی کنیم و در همین مسیر هم حرکت می‌کنیم.
کد N1936192

وبگردی