آفتاب

هیچ کشوری نمی‌‌‌‌‌تواند سهمیه تولید و صادرات کشورهای عضو اوپک را تحت هر شرایطی بگیرد

هیچ کشوری نمی‌‌‌‌‌تواند سهمیه تولید و صادرات کشورهای عضو اوپک را تحت هر شرایطی بگیرد

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با دبیرکل اوپک در مقر این سازمان ملاقات و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، طرفین درخصوص همکاری‌های فیمابین و همچنین آخرین وضعیت بازار نفت به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش ایلنا، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در این دیدار گفت که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران اصلی اوپک، همواره در مقام یکی از اعضای اصلی سازمان نقش مهم و سازنده‌‌‌‌‌ای را در راهبری اوپک ایفا و در اتخاذ تصمیمات مهم در این سازمان، بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ما روابط بسیار تنگاتنگی با جمهوری اسلامی ایران و وزیر نفت داریم و در روند ایفای وظایف سازمان، رایزنی با کشورهای عضو، از جمله ایران، از برنامه‌‌‌های اصلی ماست، اظهار داشت: حفظ استقلال اوپک از اهمیت خاصی برخوردار بوده و این سازمان باید همواره یک سازمان مستقل، فنی و غیرسیاسی باشد.

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نیز در این دیدار متقابلا بر اهمیت اوپک و نقش ایران در این سازمان تاکید و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران اصلی سازمان، همواره نقش مهم و اثرگذاری را در جهت همگرائی میان اعضا برای رسیدن به اهداف اصولی این سازمان ایفا کرده است.

وی افزود: در وضعیت پرتلاطم فعلی در روابط بین‌‌‌‌الملل و بازار انرژی، مهم است که این سازمان با حفظ میراث و سرمایه گرانقدر خود که همانا استقلال و حرفه‌‌‌ای‌‌‌گری است، تلاش کند تا همچنان سازمانی غیرسیاسی بماند و اجازه ندهد برخی معدود کشورهای عضو با سوءاستفاده از اوپک، به دنبال تحقق اغراض و ملاحظات سیاسی باشند.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ادامه داد: تصمیمات نشست وزرای اوپک باید به دقت توسط کشورهای عضو اجرا شده و این سازمان با پرهیز از پذیرش تفاسیری که مغایر با این تصمیمات است، بر حسن اجرای این تصمیمات توسط اعضا نظارت دقیق و کامل داشته باشد تا انحرافی در مسیر کلی سازمان ایجاد نشود. 

غریب‌آبادی به اقدامات یکجانبه، غیرقانونی و نامشروع آمریکا متعاقب خروج از برجام، از جمله بازگرداندن روند تحریم‌‌‌های یکجانبه و ظالمانه علیه کشورمان، اشاره و خاطرنشان کرد: اقدام یکجانبه آمریکا در خروج از برجام با محکومیت شدید کشورهای مختلف در سطح جهان و سازمان‌های بین‌‌المللی روبه‌رو شده است.

وی اضافه کرد: هیچ کشوری نمی‌‌‌‌‌تواند سهمیه تولید و صادرات دیگر کشورهای عضو را تحت هر شرایطی بگیرد و اصولا مجوزی هم از سوی اجلاس وزرا برای چنین اقداماتی صادر نشده و شرایط فنی سایر کشورها نیز حاکی از چنین توانمندی نیست.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است اوپک باید در مقطع کنونی با قاطعیت از اعضای خود حمایت و جلوی نقشه و اقدامات کشورهایی که به دنبال سیاسی کردن این سازمان هستند را بگیرد. 

کد N1935971

وبگردی