آفتاب

امسال 600 میلیون متر مکعب کمبود آب در گیلان داشتیم

امسال 600 میلیون متر مکعب کمبود آب در گیلان داشتیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: گیلان امسال به دلیل کاهش بارندگی با کاهش 18 درصدی منابع آب روبه‌رو بود و در مجموع 600 میلیون متر مکعب کمبود آب در این استان داشتیم.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو ، کاظم لطفی با اشاره به فعالیت‌های این شرکت در فصل زراعی جاری، اظهار داشت: با توجه به شرایطی که در حوزه آبریز سد سفیدرود و به لحاظ 54 رودخانه‌ای که در استان داشتیم و وضعیت بارشی که استان گیلان با آن مواجه بود امسال سال ویژه‌ای برای تامین حقابه کشاورزی بود.

وی با بیان اینکه 40 درصد کشت برنج، دومین محصول استراتژیک کشور در استان گیلان انجام می‌شود، گفت: گیلان با 238 هزار هکتار اراضی زیر کشت نیازمند تأمین آب است و شرکت آب منطقه‌ای گیلان برای اینکه استان بتواند فصل زراعی خوبی را داشته باشد، باید دو میلیارد و 850 میلیون مترمکعب آب برای کشاورزی در محدوده فصل زراعی از پشت سدها، آورد رودخانه‌ها و منابع آبی داخلی استان تأمین می‌کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان اضافه کرد: در شروع فصل زراعی امسال قریب به 400 میلیون مترمکعب در پشت سد منجیل کاهش داشتیم و از سایر مجاری آبی نیز 200 میلیون مترمکعب و در مجموع 600 میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته کاهش آب در فصل زراعی امسال را داشتیم و با پیش بینی تغییر اقلیم در کشور که به سمت کشور خشک در حال رقم خوردن است با پیش بینی که انجام دادیم از بحران آب استان را نجات دادیم و در سال‌های آتی هم مشکلی در تأمین آب شرب نخواهیم داشت.

لطفی در خصوص پروژه‌های آب منطقه‌ای گیلان در استان عنوان کرد: 130 پروژه به طور ویژه در سطح استان گیلان از دی ماه سال گذشته برآورد و طراحی شده و وارد فاز اجرا و 128 پروژه وارد مدار بهره برداری شده است.

وی با اشاره به آسیب پذیر بودن برخی از شهرهای گیلان از نظر منابع آبی گفت: شهرستان لنگرود، شهرستان تالش در صدر نخست آسیب پذیری بودند که برای این شهرستان‌ها تدبیر کردیم، 17 ایستگاه پمپاژ در لنگرود تعبیه شد، 30 چاه در حوزه تالش حفاری و راه‌اندازی شد و توانستیم در این شهرستان نقاط آسیب پذیر را در این دو شهرستان مدیریت کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان ادامه داد: در شهرستان‌های رودسر، املش، لاهیجان، آستانه اشرفیه، سیاهکل، فومن، شفت، صومعه سرا، آستارا، ماسال و رضوانشهر با اجرای طرح‌هایی که پیش بینی کرده بودیم به همان نسبت و بنا بر اینکه اولویت این شهرستان‌ها هم کمتر از دو شهرستان نبود این بحث پیش بردیم و توانستیم 1100 کیلومتر از انهار درجه یک و درجه دو و رودخانه‌ها را لایروبی کنیم تا جریان آب را در مقطع حساس زراعی سرعت بخشیم.

لطفی خاطر نشان کرد: یکی از استراتژی‌هایی برای منابع آب استان در حوزهٔ شرکت آب منطقه‌ای گیلان این است که تمرکز در یک نقطه جغرافیایی به حوزه آب گیلان ضرر می‌رساند. زمانی میزان آب ورودی به مخزن سد سفیدرود چهار میلیارد مترمکعب در سال بود و این عدد روز به روز کمتر شده و اکنون یک میلیارد و 670 میلیون مترمکعب و این عدد به مرور زمان کمتر می‌شود و دلیل آن این است که حوزهٔ بزرگ آبریز سد سفیدرود با 8 استان دیگر به لحاظ نیاز آبی استانها درگیر است.

وی خاطر نشان کرد: ما باید از 54 رودخانه‌ای که در سطح استان داریم استفادهٔ بهینه را انجام دهیم و این هدف گذاری را از سال 95 شروع کردیم و حوزهٔ آبریز گیلان را تحت فعالیت سد سازی قرار دادیم. انتهای شبکه‌های آبی شرق و غرب استان را با احداث دو سد بزرگ تقویت می‌کنیم. سد پلرود در شرق گیلان و سد شفارود در غرب گیلان انتهای شبکه‌های اصلی سفیدرود را پوشش می‌دهند.

وی با اعلام صدور مجوز محیط زیستی سد لاسک اظهار کرد: مجوز زیست محیطی سد لاسک صادر شده و در روزهای آتی عملیات اجرایی سد لاسک با حضور مقامات استانی و کشوری آغاز خواهد شد.

لطفی اذعان داشت: در مسیر حرکت حوزه‌های استان تمامی مسیرهای سد سفیدرود از جمله کانال راست و چپ سنگر و کانال آب بر فومنات و کانال‌های منشعب از آنها را با اجرای سدهای در حال تقویت می‌کنیم.

وی گفت: سد پلرود با 65 درصد پیشرفت فیزیکی درحال احداث است و سال 99 آبگیری سد پلرود را انجام خواهیم داد؛ سد شفارود نیز با 40 درصد پیشرفت فیزیکی در سال 99 به آبگیری خواهد رسید.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: ده سد لاستیکی که در جغرافیای استان گیلان پراکنده هستند در حال انجام است.

 

کد N1935946

وبگردی