آفتاب

عملیات تعویض تاج چاه شماره 36 خانگیران بدون حضور دکل با موفقیت انجام شد

عملیات تعویض تاج چاه شماره 36 خانگیران بدون حضور دکل با موفقیت انجام شد

عملیات تعویض تاج چاه شماره 36 خانگیران واقع در شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق بدون حضور دکل حفاری و با ایمنی کامل، در حداقل زمان ممکن و صرفه جویی قابل ملاحظه ای به انجام رسید.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، احمد رجبی سرپرست شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق در ارتباط با مراحل انجام این عملیات و صرفه جویی میلیاردی آن اظهار داشت: با توجه به اینکه مخزن مزدوران حاوی 5/3 درصد گاز بسیار سمی و کشنده هیدروژن سولفوره است و به دلیل مخاطرات و ریسک کار ، برای انجام این چنین عملیاتی نیاز به استقرار دکل حفاری است. ولی کارکنان ستادی و عملیاتی شرکت با رعایت کامل اصول ایمنی و به حداقل رساندن ریسک کار ،موفق به تعویض تاج چاه شدند .در صورت استقرار دکل حفاری نیاز به صرف چند ماه زمان و صرف هزینه های چند میلیارد تومانی برای آماده سازی محوطه برای استقرار و برپایی دکل، انجام عملیات تعویض، جمع آوری دکل و نصب مجدد تسهیلات سرچاهی بود ، تولید از چاه هم در این مدت متوقف می شد.

وی افزود : این عملیات با ارائه برنامه کامل فنی و ایمنی از سوی اداره مهندسی نفت و اجرای دقیق آن از سوی ادارات خدمات فنی(درون چاهی و چاه پیمایی)، ترابری، آزمایشگاه، عملیات بهره برداری، خدمات تأسیسات چاهها،پمپ تراک ملی حفاری و با نظارت مهندسی بهره برداری و ادارات HSE و حراست صورت گرفت.

 رجبی درباره جزییات  اجرای این عملیات  افزود: باتوجه به نشت داخلی شیرهای اصلی فوقانی و تحتانی و همچنین شیرهای ایمنی سطحی و درون چاهی چاه شماره 36 خانگیران، ایمن سازی این چاه با هدف تعویض نیم تنه تحتانی تاج چاه شامل شیرهای اصلی تحتانی، فوقانی و ایمنی سطحی در برنامه قرار گرفت و پس از آماده سازی و استقرار تجهیزات مورد نیاز در محل چاه، عملیات ایمن سازی چاه با تزریق مقادیر لازم آب شور به ستون چاه و نصب مسدود کننده های لازم انجام شد. سپس طی دو مرحله ابتدا شیرآلات نیم تنه فوقانی از تاج چاه جدا و بدنبال آن  نیم تنه تحتانی بطور یکپارچه باز و تعویض شد و در ادامه نیم تنه فوقانی بر روی نیم تنه تحتانی جدید نصب و تاج چاه با فشار 6000 پام تست و مورد تأیید قرار گرفت.

این گزارش می افزاید : شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق عنوان یکی از سه شرکت تابعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، علاوه بر تامین نیاز نیروگاه نکا و پتروشیمی بجنورد، گاز مورد نیاز استان‎های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان و بخشی از سمنان را تامین می‎کند.

 

کد N1935803

وبگردی