آفتاب

عدم مصرف 250 هزار متر مکعب آب در نیروگاه‌های تجدید پذیر

عدم مصرف 250 هزار متر مکعب آب در نیروگاه‌های تجدید پذیر

چهار اقدام اساسی برای فعالیت در حوزه انرژی های تجدید پذیر که دارای رویکرد جهانی است شامل صرفه جویی در آب و عدم آلودگی هوا، عدم مصرف سوخت، اشتغال پایدار در مناطق محروم می شود.

به گزارش خبرنگار  اقتصادی ایلنا، ادیب فر، مدیرعامل شرکت انرژی های تجدید پذیر مپنا در پنجمین کنفرانس و نمایشگاه انرژی خورشیدی ایران با موضوع "بررسی چالشهای فضای کسب و کار انرژیهای تجدیدپذیر در سال 97اظهارداشت: شرکت تولید انرژی های تجدیدپذیر مپنا وظیفه سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر را عهده دار است و در حال حاضر نیز در دو نیروگاه 50 مگاواتی بادی و یک نیروگاه خورشیدی سرمایه گذاری کرده ایم  که به پارک انرژی های تجدید پذیر تبدیل شده است و قصد داریم در ادامه به سرمایه گذاری در بایومس هم بپردازیم.گروه مپنا غیر از سرمایه گذاری صاحب امتیاز چند شرکت دیگر هم است که در حوزه های اجرایی نیروگاه های انرژی تجدید پذیر، تولید تچهیزات، مهندسی و مشاوره تجدید پذیرها فعالیت دارند.

وی افزود: در حال حاضر نیز بخش عمده ای از توربین های 2.5 مگاواتی یکی از نیروگاه های ما تولید داخل به شمار می رود و تمامی سرمایه گذاران دیگر نیز می توانند از تولید داخل بهره ببرند که علاوه بر موضوعات تحریم این تجهیزات، تشویق 30 درصدی دولت از محصولات داخلی نیز از مزایای مهم آن به شمار می رود.

ثبت تجدید پذیر ها در کنوانسیون آب و هوای سازمان ملل

ادیب فر تصریح کرد: نیروگاه 100 مگاواتی کهک که در تاکستان نصب شده است، در مکانیزم هوای پاک سازمان ملل به ثبت رسیده است  و در سایت کنوانسیون آب و هوای سازمان ملل به نام UNFCCC قابل مشاهده است

نیروگاه کهک 90 میلیون لیتر در مصرف گازوییل صرفه جویی کرده است

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر نیروگاه بادی در کهک ثبت شود، شامل CF  40 درصد است. به بیان دیگر این نیروگاه 100 مگاواتی از سوخت 90 میلیون لیتر گازوییل جلوگیری به عمل می آورد. اما نکته قابل توجه این است که این میزان گازوییل در حدود 250 هزار تن CO2 تولید خواهد کرد. و به عنوان مثال اگر بخواهیم این میزان دی اکسید کربن را توسط درختان جذب نماییم به 50 میلیون درخت نیاز خواهیم داشت.

عدم مصرف 250 هزار متر مکعب آب در نیروگاه های تجدید پذیر

ادیب فر اضافه کرد: نیروگاه های بادی و خورشیدی نیروگاه هایی هسستند که بر خلاف سایر نیروگاه های حرارتی و سیکل ترکیبی مصرف آب قابل توجهی ندارند. و می توان گفت همین ظرفیت در نیروگاههای تجدید پذیر موجب صرفه جویی 250 هزار متر مکعب آب می شوند.

اشتغال زایی پایدار و و توسعه یافته در مناطق محروم

وی تاکید کرد: انرژی های تجدید پذیر قادر هستند در مناطق محروم و روستاها به اشتغال پایدار بپردازند و این امر در تمام  نقاط کشور قابل توجیه خواهد بود، می توان گفت اشتغال پایدار در مناطق محروم و در مدت زمان کوتاه یکی از مزایای قابل توجه حوزه تجدید پذیر محسوب می شود. که با توجه به بهره بردای بلند مدت بالغ بر 20 سال به تامین منافع آینده نیز خواهد پرداخت.

انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، تشکلی قوی در اتاق بازرگانی ایران برای پیگیری منافع بخش خصوصی

ادیب فر درباره انجمن انرژی های تجدیدپذیر گفت: با توجه به این که تمامی شرکت هایی که در حوزه تجدید پذیر فعالیت دارند نیازمند یک تشکل قوی مانند تشکل های بین المللی و داخلی هستند، در سال گذشته انجمن انرژی های تجدید پذیر را با حضور تمامی شرکت هایی که در این حوزه فعال هستند، در اتاق بازرگانی ایران تشکیل دادیم و تمامی مشکلات و معضلات را از طریق انجمن به شکل بهتری پیگیری نموده و به منظور تامین منافع آن اقدامات لازم را انجام داده ایم.

وی بیان کرد که به فراخور نیازهای انرژی های تجدیدپذیر در ایران کارگروه هایی در انجمن شکل می گیرد تا بتواند بصورت تخصصی روی موضوعات مربوطه با مشارکت اعضای انجمن فعالیت کند.

وی در ادامه گفت: کارگروه اقتصادی وظیفه پیگیری مسائل اقتصادی از جمله ضریب تعدیل نرخها، نرخ های خرید برق، اولویت تخصیص ارز، بیمه نیروگاه های تجدیدپذیر را بر عهده دارد، کارگروه تخصیص بودجه و مطالبات وظیفه پیگیری عوارض برق به عنوان بودجه خرید برق تجدیدپذیر، پرداخت وجوه نیروگاه داران، و همچنین قوانین مربوط به بودجه را بر عهده دارد، کارگروه حقوقی و مقررات مسائلی همچون قرارداد تضمینی خرید برق تجدیدپذیر در این کارگروه در حال پیگیری است. همچنین برای مشاوره حقوقی به شرکت های عضو انجمن قرار است چند وکیل باتجربه با انجمن همکاری کنند، کارگروه فنی در موضوعات فنی و استانداردها، توانمند سازی و آموزش پیمانکاران و تایید صلاحیت آنها، پیگیری نرخ های تشویقی تولید داخل فعالیت می کند، کارگروه ترویج و اطلاع رسانی، اطلاع رسانی و آگاه سازی یکی از وطایف مهم انجمن است که سعی می کنیم با برگزاری نشستها، شرکت در برنامه های رادیویی و تلویزیونی مرم و مسئولین را نسبت به مزایا و ضرورت های توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور آگاه کنیم.

ادیب فر در پایان متذکر شد: شرایط عضویت انجمن ساده در نظر گرفته شده است و کلیه شرکت های فعال در زمینه انرژی های تجدیدپذیر می توانند عضو انجمن شده و در فعالیت های انجمن مشارکت نمایند.

 

 

 

کد N1935688

وبگردی