آفتاب

ذبح 25 هزار راس دام در کلانشهرها به مناسبت عید قربان/20 هزار خانوار عشایری مجهز به پنل خورشیدی شدند

ذبح 25 هزار راس دام در کلانشهرها  به مناسبت عید قربان/20 هزار خانوار عشایری مجهز به پنل خورشیدی شدند

سازمان امور عشایر 20 تا 25 هزار راس دام برای عید قربان در کلانشهرها قربانی خواهد کرد و از این میزان 6 تا 7 هزار راس دام سبک در 64 غرفه در استان تهران عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر ایران امروز در نشست خبری که به مناسبت عید قربان در سازمان امور عشایر برگزار شد، اظهار کرد: سازمان امور عشایر 20 تا 25 هزار راس دام برای عید قربان در کلانشهرها قربانی خواهد کرد و از این میزان 6 تا 7 هزار راس دام سبک در 64 غرفه در استان تهران عرضه خواهد شد.

وی افزود: 38 میلیون هکتار از مراتع کشور متعلق به عشایر است و 28 درصد دام سبک و چهار درصد دام سنگین توسط عشایر تامین می‌شود.

قندالی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید 250 هزار تن کنستانتره در داخل کارگاه‌ها و کارخانه‌های تشکل‌های عشایری در سراسر کشور ایجاد شده است. همچنین برای حذف استفاده از علوفه خام برنامه ای در دستور کار داریم تا توزیع کنستانتره و علوفه آماده تا حدی از چرای بی‌رویه دام عشایر در مراتع کشور خودداری کنیم.

وی افزود: به ازای مصرف 6 کیلوگرم علوفه تاکنون یک کیلوگرم گوشت را در دام عشایر افزایش داده‌ایم.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به ساماندهی سوخت در عشایر خاطرنشان کرد: بازسازی زیرساخت‌ها از جمله ایل‌راه‌ها در دستور کار است و قرار است تا هر سال 66 هزار کیلومتر از ایل‌راه‌ها مرمت شود که این مهم بر عهده سازمان امور عشایر کشور است.

قندالی تاکید کرد: سیاست ما این است که با ایجاد و حفر چاه‌هایی بر سر راه کوچ عشایر آب مورد نیاز را برای این قشر تامین کنیم. تاکنون 600 دستگاه تانکر آبرسانی سیار به صورت دائم بر سر راه کوچ عشایر قرار داده شده است.

رئیس سازمان امور عشایر گفت:‌ ما تفاهمنامه‌ای را با وزارت نیرو برای تامین 75 هزار پنل خورشیدی برای خانواده‌های عشایری ظرف پنج سال به امضا رسانده ایم و تاکنون 20 هزار خانوار عشایری مجهز به پنل خورشیدی شده‌اند.

وی افزود: 207 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در سال 96 برای کمک به نیازهای عشایر اختصاص داده شده و پیش‌بینی می شود در سال 97 بیش از 200 میلیارد تومان برای سرمایه در گردش تولید گوشت از جمله خرید علوفه و سایر خدمات عشایر اختصاص یابد.

قندالی در پایان تصریح کرد: 30 درصد از کل مالیات ارزش افزوده کشور به روستاییان و عشایر کشور اختصاص خواهد یافت که برای اولین بار است که از این محل به عشایر اعتبار تخصیص داده می‌شود که رقم آن 64 میلیارد تومان است و پیش‌بینی می‌کنیم به صد میلیارد تومان هم برسد.

 

کد N1935687

وبگردی