آفتاب

توسعه پلتفرم مدیریت دسترسی به داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای

توسعه پلتفرم مدیریت دسترسی به داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای

مدیر کل فناوری اطلاعات سازمان فضایی ایران از تصمیم سازمان فضایی ایران برای توسعه یک پلتفرم مدیریت دسترسی به داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای و آغاز فاز امکان‌سنجی و طراحی مفهومی آن خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان فضایی ایران، مهدی ابوالقاسمی مدیر کل فناوری اطلاعات سازمان فضایی ایران گفت: سازمان فضایی ایران با درک نیاز کاربران و مطالعه پروژه‌های مشابه در آژانس فضایی اروپا و ناسا، تصمیم به توسعه یک پلتفرم مدیریت دسترسی به داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای گرفته و فاز امکان سنجی و طراحی مفهومی آن را آغاز کرده است.

وی با تشریح این پلتفرم گفت: پلتفرم مدیریت و دسترسی به داده‌های ماهواره‌ای، مجموعه ای از زیرساخت‌های نرم‌افزاری است که با هدف ارایه سرویس‌ها و داده‌های سنجش از دور در راستای تکمیل زنجیره ارزش زیست بوم این ماهواره ها در حال طراحی است.

ابوالقاسمی ادامه داد: این پلتفرم امکان ورود، آرشیو و ذخیره سازی، مدیریت، پردازش و تحلیل داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای و در نهایت تولید و ارایه محصولات و سرویس‌های متنوع را در حوزه‌های هواشناسی، مدیریت شهری، کشاورزی، محیط زیست و مدیریت بحران به مخاطبانی همچون کاربران عمومی، پژوهشگران، سازمان‌های دولتی، کسب و کارها و ... فراهم می سازد.

وی با اشاره به دیگر قابلیت های این پلتفرم اظهار داشت: این پلتفرم با استفاده از تکنولوژی‌های روز در زمینه مدیریت کلان داده، رایانش ابری و مجازی‌سازی توسعه داده خواهد شد و از زیرساخت مرکز داده سازمان فضایی ایران جهت ارائه سرویس‌ها و انجام پردازش‌های لازم استفاده خواهد کرد.

مدیر کل فناوری اطلاعات سازمان فضایی ایران خاطر نشان کرد:  با توسعه این بستر، کاربران در سطوح مختلف قادر خواهند بود از وجود داده‌های خام و محصولات پردازش‌شده براساس معیارهای مختلف جستجو، مطلع شده و درصورت نیاز آن‌ها را دریافت کنند؛ همچنین کاربران تخصصی بدون نیاز به دانلود داده‌ها، امکان به‌کارگیری API‌های ارائه شده توسط این پلتفرم را در محصولات و سامانه‌های نرم افزاری مکان محور تخصصی خود خواهند داشت.

وی در پایان با اشاره به اهداف اصلی پروژه گفت: ایجاد زیرساخت نگهداری کلان داده‌های ماهواره‌ای و مدیریت و بروز رسانی آنها، ایجاد زیرساخت پردازش و تحلیل های کلان داده‌های ماهواره‌ای، ارایه سرویس های سنجش دوری در بستر وب، موبایل و رومیزی، ارایه رابط کاربری برنامه نویسی (API) مربوط به سرویس های سنجش از دور، ارایه سرویس های تخصصی سنجش از دور به سازمان ها و کسب و کارهای فضاپایه، ارایه سرویس های پردازشی به کسب و کارها در بستر پلتفرم به منظور حذف نیاز به دانلود داده‌ها و حمایت از کسب و کارهای فضاپایه از طریق ارایه داده و اطلاعات و تجاری‌سازی سرویس های سنجش از دور از اهداف اصلی این پلتفرم محسوب می‌شود.

کد N1935550

وبگردی