آفتاب
بازخوانی کارنامه یکساله کلانتری در سازمان محیط زیست (۲)

کلانتری را برای حفظ محیط زیست نیاوردند

کلانتری را برای حفظ محیط زیست نیاوردند

یک استاد دانشگاه می‌گوید حرف و عمل عیسی کلانتری متناقض بوده است و کسانی که او را برای ریاست سازمان محیط زیست انتخاب کردند او را نه برای نجات محیط زیست بلکه برای صدور مجوز آوردند.

یک استاد زیست شناسی دانشگاه تهران درباره عملکرد یکساله عیسی کلانتری در سازمان محیط زیست به خبرنگار مهر گفت: آقای کلانتری شخصیت بسیار متناقضی دارد. ایشان اخیراً صحبت کرده و گفته ما اگر بخواهیم ملاحظات زیست محیطی را رعایت کنیم ۸۰ درصد کارخانه‌ها باید تعطیل شوند، بعد در عین حال می‌گوید که طرح‌های بسیار زیادی تا به حال در محیط زیست معطل مانده بود و بر خلاف قانون جلوی این‌ها گرفته شده بود و همان‌طور که می‌بینیم ایشان اکثر این طرح‌ها را تأیید کرده است.

حسین آخانی افزود: این تناقض معنایش این است که ایشان ضمن این که کاملاً قبول دارد که چیزی که تا به حال اتفاق افتاده غلط بوده است و چه در حوزه کارخانه‌ها و صنایع و چه در حوزه آب که خودشان همیشه جزو منتقدان بوده‌اند سیاست‌ها درست نبوده اما الان که سر کار آمده‌اند همان سیاست‌های غلط را با شدت بسیار بسیار بیشتر پیگیری می‌کنند.

وی تصریح کرد: من اساساً نمی‌توانم چنین شخصیتی را از نظر حرفه‌ای ارزیابی کنم چون نمی‌شود از یک طرف بفرمایید به دلیل بدمصرفی و اجرای پروژه‌های متعدد و توسعه کشاورزی به زودی تمدن ایرانی نابود می‌شود و از طرف دیگر به همه آن کسانی که پیگیر چنین پروژه‌هایی بوده‌اند همه آن پروژه‌ها را به استثنای ۹ مورد مجوز بدهید که دوباره شروع به کار بکنند. چنین چیزی برای من اصلاً قابل توجیه و تفسیر نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بزرگترین مشکلی که الان با آقای کلانتری و بقیه مدیران باسابقه‌ای که در دولت مشغولند داریم این است که این مدیران مشروعیت خودشان را از روابطی گرفته‌اند که سال‌ها همین روابط را داشته‌اند. اتفاقاً آنچه الان به عنوان اقتصاد در کشورمان می‌شناسیم با همه نقاط ضعف و کاستی‌هایی که دارد معمار این شرایط موجود کسانی نبودند جز امثال آقای کلانتری.

آخانی ادامه داد: طبیعی است که چون ایشان بخشی از این شبکه مدیریتی پرسابقه بوده که نزدیک به چهار دهه در تمام امور کشور به شکلی حضور داشته‌اند امکان اینکه بخواهند از آن نگاه بیرون بیایند وجود ندارد. یعنی در حد حرف ممکن است آقای کلانتری حرف‌هایی بزند که خیلی تفاوت چندانی با حرف‌های محیط‌زیستی‌ها نداشته باشد اما در عمل ایشان مجبور است مجری همان برنامه‌هایی باشد که به خاطرش ایشان را آورده‌اند.

وی یادآور شد: همین پارسال بود که درگیر انتخاب رئیس سازمان محیط زیست بودیم و تلاش بسیار بسیار زیادی کردیم که یک چهره جوان‌تر که نگاه متفاوتی به مساله محیط زیست دارد جانشین خانم ابتکار شود. علیرغم اینکه نامه‌ای تهیه کردیم و هزار نفر از متخصصان هم آن نامه را امضا کردند، متأسفانه نتوانستیم حتی یک وقت دو سه دقیقه‌ای از آقای نهاوندیان یا جهانگیری بگیریم و بهشان بگوییم که مساله محیط زیست شوخی‌بردار نیست و باید فرد مناسبی به ریاست این سازمان بگمارید. تمام تلاش ما هم برای گفتگو با نیروهای تعیین‌کننده چیدمان کابینه با شکست مواجه شد.

آخانی در پایان گفت: طبیعی است که آقای کلانتری امروز باید به همان‌هایی که ایشان را آوردند پاسخ بدهد و پروژه‌هایشان را تأیید کند چرا که آن‌ها اصلاً ایشان را برای نجات محیط زیست ایران نیاورده‌اند بلکه برای اینکه خیلی از برنامه‌ها و پروژه‌هایی که به نحوی مدیریت قبلی سازمان تا حدودی جلویش را گرفته بود آوردند تا مجوزها را صادر کند و دیدید که ظرف مدت دو ماه هم اکثر این‌ها را تأیید کرد و اجرا شد.

کد N1935037

وبگردی