آفتاب

راه‌های کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات را بشناسیم

راه‌های کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات را بشناسیم

همشهری آنلاین: سرطان پروستات سومین سرطان شایع بعد از سرطان‌های ریه و دهان در بین مردان است.

به گزارش خبرنگار مهر، سرطان پروستات در بافت‌های پروستات (غده‌ای در سیستم تناسلی مردان) ایجاد می‌شود و یکی از علل اصلی سرطان در مردان بالا ۶۰ سال است. در اکثر موارد، بیماری به کُندی پیشرفت می‌کند و حتی ممکن است ناشناخته باقی مانده و هیچ مشکلی ایجاد نکند. برخی از انواع این سرطان، تهاجمی بوده و به سایر بخش‌های بدن گسترش می‌یابند و درمان‌شان دشوار است.

معمولا علائم این بیماری مشکل در ادرارکردن، وجود خون در ادرار و اختلال در عملکرد جنسی است. در ادامه راه‌های کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات آمده است.

  • - رژیم غذایی کم چرب: مصرف مواد غذایی پرچرب نظیر گوشت‌ها، روغن‌ها، غذاهای فرآوری شده، محصولات لبنی (شیر، پنیر و غیره) را محدود کنید. می‌توانید از چربی‌های گیاهی نظیر روغن زیتون به جای چربی‌های حیوانی استفاده کنید.
  • - مصرف میوه و سبزی‌جات را افزایش دهید: میوه و سبزی‌جات سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که ریسک سرطان پروستات را کاهش می‌دهند. مصرف میوه و سبزی‌جات موجب می‌شود زودتر احساس سیری کنید و در نتیجه تمایل کمتری برای مصرف غذاهای پرچرب داشته باشید.
  • - ماهی: ماهی‌های چرب نظیر سالمون و ماهی تُن حاوی اسیدهای چرب امگا۳ هستند که با کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات مرتبط هستند. راه دیگر افزودن امگا۳ به رژیم غذایی، مصرف دانه کتان است.
  • - وزن سالم: مردان دارای شاخص توده بدنی ۳۰ یا بالاتر، در معرض ریسک بالا سرطان پروستات قرار دارند. توصیه می‌شود افراد چاق با ورزش و انتخاب رژیم غذایی سالم، وزن‌شان را کاهش دهند.

علاوه بر موارد فوق توصیه می‌شود افراد دارای سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان تحت چکاپ منظم قرار گیرند.

کد N1934937

وبگردی