آفتاب
عضو کمیسیون آموزش مجلس:

مدارس مناطق محروم را دریابیم/شرط تحقق عدالت اجتماعی

مدارس مناطق محروم را دریابیم/شرط تحقق عدالت اجتماعی

عضو کمیسیون آموزش مجلس، گفت: عدالت اجتماعی شکل نمی‌گیرد مگر عدالت آموزشی برقرار شود و همه مردم از هر قوم و باور و عقیده ای به نحو احسن آموزش داده شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباسط درازهی، در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شب گذشته از شبکه آموزش روی آنتن رفت، با بیان اینکه عدالت آموزشی همان عدالت اجتماعی است و در قانون اساسی آمده همه مردم حق دارند از آموزش به طور یکسان بهره مند شوند، گفت: به عنوان نمونه سیستان و بلوچستان بسیار به لحاظ شاخص های آموزشی عقب افتاده و فاصله معنادار با دیگر استان ها دارد. عدالت اجتماعی شکل نمی‌گیرد مگر عدالت آموزشی برقرار شود و همه مردم از هر قوم و باور و عقیده ای به نحو احسن آموزش داده شوند.

نماینده مردم سراوان، سیب، سوزان و مهرستان در مجلس، با بیان اینکه استان ما بیش از صدهزار بازمانده از تحصیل دارد، اضافه کرد: سیستان و بلوچستان ۱۰۳ هزار و ۵۵۶ بازمانده از تحصیل دارد که ۲۷ هزار و ۱۲۹ نفر در مقطع ابتدایی هستند. در کشوری چون ژاپن اولویت اول شان آموزش و پرورش است و حدود ۲۲۰ میلیارد دلار برای آن هزینه می‌کند که ۵۰ برابر کشور ماست.

وی تاکید کرد: مجلس در تقنین، پیگیری و نظارت به این مهم تاکید دارد که اگر حرمت و جایگاه و شان و شخصیت معلم حفظ نشود جایگاه علمی کشور ارتقا نمی یابد. باید نسخه ای پیچید که آموزش و پرورش را در تخصیص اعتبارات، قانونگذاری ها و حمایت ها در اجتماع، مجلس، دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر نهادها مورد توجه قرار دهیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تهران و سیستان و بلوچستان بدترین وضعیت فضای آموزشی را دارند، گفت: خوب است که خیرین به این دو حوزه بیشتر توجه کنند.

درازهی با بیان اینکه تاکید نمایندگان مجلس این است که کل نظام آموزش و پرورش را یک نظام یکپارچه کنیم گفت: اینکه چون من نماینده مجلس ام فرزندم در فلان مدرسه درس بخواند احساس تبعیض را زیاد می‌کند.

وی افزود: تنوع مدارس، تبعیض را رقم زده است. از سوی دیگر تبعیض در بین استان ها نیز وجود دارد. شهرها و روستاهایی داریم که مدرسه ندارند و زیر کپر درس می‌خوانند. اگر مدرسه را در قالب یک نظام آموزشی مدرسه ای ببینیم و به نسبت جمعیت، سرانه را تقسیم کنیم حتما بسیاری از فاصله ها کمتر خواهد شد. در مناطق مرزی، محروم و عشایری مشکل بیشتر است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه از جمله عوامل ترک تحصیل این است که تمرکز و سرمایه گذاری دولت برای آموزش و پرورش در همه جا یکسان اتفاق نیفتاده است گفت : از شمال تا جنوب استان سیستان و بلوچستان ۱۲۰۰ کیلومتر است و دسترسی به فضای آموزشی سخت تر است. هر چه از پایتخت دور شویم بضاعت مالی مردم کمتر می شود. شاید در تهران خانواده ای بتواند یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه برای آموزش هزینه کند اما در روستایی خانواده ای کل درآمدش بالاتر از یک میلیون تومان نباشد.

درازهی ادامه داد: برای تحقق عدالت آموزشی باید همه مردم را با یک نگاه و زیر یک چتر ببینیم و بودجه مناطق کمتر برخوردار و مرزی را در قالب اجرای پروژه های مدارس شبانه روزی و... بهتر ببینند.

کد N1934593

وبگردی