آفتاب

کاهش ارزبری ۲۰۰ میلیون دلاری با استفاده گسترده کودهای زیستی

کاهش ارزبری ۲۰۰ میلیون دلاری با استفاده گسترده کودهای زیستی

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی افزایش سطح عملکرد کشاورزی را از مزایای کودهای زیستی عنوان کرد و گفت: استفاده از این نوع کودها، کاهش ارزبری ۲۰۰ میلیون دلاری برای کشور به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا، مصطفی قانعی ترکیب کودهای شیمیایی با زیستی و آلی را از برنامه‌های این ستاد نام برد و افزود: استفاده از کود زیستی می‌تواند ۱۰ تا ۲۰ درصد محصولات کشاورزی را افزایش دهد. همچنین می‌تواند یک سوم واردات کود شیمیایی را به ایران کاهش دهد.

وی این میزان واردات کود شیمیایی را معادل ۲۰۰ میلیون دلار در سال ذکر کرد و ادامه داد: کودهای زیستی به مواد حاصل ‌خیز کننده‌ای گفته می‌شود که دارای تعداد کافی از یک یا چند گونه از میکروارگانیسم‌های سودمند خاک زی هستند.

قانعی اضافه کرد: کودهای زیستی، با ریز اندامگان‌های (میکروارگانیسم‌هایی) خود قادرند عناصر غذایی خاک را در یک فرایند زیستی تبدیل به مواد مغذی همچون ویتامین‌ها و دیگر مواد معدنی به ریشه خاک برسانند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با اشاره به مزایای کاربرد کودهای زیستی نسبت به شیمیایی خاطر نشان کرد: مصرف کودهای زیستی کم هزینه هستند ضمن آنکه آلودگی زیست محیطی نیز ندارند. در واقع کودهای زیستی مواد نگهدارنده میکروارگانیزم‌های سودمند خاک است.

انتهای پیام

کد N1934431

وبگردی