آفتاب

عمران خان نخست وزیر پاکستان شد

عمران خان نخست وزیر پاکستان شد

همشهری آنلاین: عمران احمد خان نیازی، رهبر حزب پیروز انتخابات پاکستان (تحریک انصاف) از سوی نمایندگان مجلس ملی این کشور به عنوان بیست و دومین نخست وزیر پاکستان از زمان استقلال تاکنون انتخاب شد.

به گزارش ایرنا در نشست مجلس ملی پاکستان برای انتخاب نخست وزیر، عمران خان به عنوان کاندیدای حزب پیروز انتخابات اخیر، ' محمد شهباز شریف' از حزب مسلم لیگ - شاخه نواز و کاندیدای حزب مخالفان با یکدیگر به رقابت پرداختند.

در نشست مجلس پاکستان، عمران خان 176 و شهباز شریف 96 رای نمایندگان را کسب کردند.

نمایندگان حزب مردم (PPP) در این رای گیری شرکت نکردند.

حزب تحریک انصاف پاکستان در انتخابات ۲۵ ژوئیه - سوم مردادماه جاری - با کسب 115 کرسی از مجموع 270 کرسی به عنوان پیروز انتخابات معرفی شد.

حزب «مسلم لیگ» شاخه نواز (PMLN) به ریاست شهباز شریف نزدیک‌ترین رقیب انتخاباتی وی در انتخابات، موفق به کسب 62 کرسی شد.

حزب مردم پاکستان (PPP) نیز با کسب 43 کرسی پس از دو حزب تحریک انصاف و مسلم لیگ در جایگاه سوم قرار گرفت و احزاب مستقل نیز 12 کرسی مجلس ملی پاکستان را کسب کردند و حزب موتلفه مجلس متحده عمل (MMA) توانست 12 کرسی، حزب جنبش متحده قومی 6 کرسی و حزب مسلم لیگ قائد نیز 5 کرسی را به دست آوردند.

عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف و پیشتار انتخابات سراسری مجلس ملی پاکستان چهارم مرداد ماه جاری و یک روز پس از برگزاری انتخابات در پیام تلویزیونی خطاب به مردم این کشور تاکید کرد که دولت آتی وی خواهان تعمیق و گسترش روابط بهتر با کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: برای بهبود اوضاع کشور به وحدت نیاز داریم و من از تمامی ذینفعان سیاسی و همچین مردم می خواهم که متحد شوند.

حزب تحریک انصاف پاکستان (جنبش عدالت) روز دوشنبه پانزدهم مرداد، به صورت رسمی عمران خان را به عنوان نامزد این حزب برای تصدی پست نخست وزیری و حزب مسلم لیگ - نواز نیز شهباز شریف رییس این حزب را به عنوان کاندیدای خود برای این مسئولیت معرفی کردند.

شهباز شریف برادر نواز شریف نخست وزیر برکنار شده پاکستان و رهبر حزب «مسلم لیگ-شاخه نواز» است که در نشست انتخاباتی این حزب به عنوان نامزد تصدی پست نخست وزیری انتخاب شده بود.
به گزارش ایرنا عمران خان بازیکن بین‌المللی کریکت و رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، وعده 'پاکستان جدید و پایان دادن به فساد در این کشور' را داد.

عمران خان ۶۵ ساله، چندین سال است برای جلب حمایت عمومی در انتخابات تلاش می‌کند، او سال ۱۹۹۶ حزب تحریک انصاف پاکستان را تاسیس کرد.

وی تنها کاندیدای این حزب در انتخابات ۲۰۰۲ برای کسب کرسی پارلمان این کشور بود و این حزب، انتخابات سال ۲۰۰۸ را تحریم کرد.

تلاش او سرانجام در انتخابات عمومی گذشته در سال ۲۰۱۳ نتیجه داد و حزب او به عنوان بازیگری جدی در صحنه سیاسی پاکستان ظاهر شد. حزب تحریک انصاف در آن سال به عنوان دومین حزب بزرگ آرا را به خود اختصاص داد.

حال پنج سال از آن زمان گذشته و در انتخابات سال جاری حزب عمران خان پیشتاز انتخابات سراسری این کشور شد.

عمران خان، فردا (شنبه) در کاخ ریاست جمهوری این کشور، به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان سوگند خدمت یاد می کند.

بر اساس اطلاعیه روز چهارشنبه کمیته نظارت بر انتخابات پاکستان، مهلت ارسال مدارک نامزدهای کرسی ریاست جمهوری تا ساعت 12 ظهر 27 اوت (پنجم شهریورماه امسال) خواهد بود و پس از پایان این زمان دیگر این مهلت تمدید نخواهد شد.

کمیته نظارت بر انتخابات پاکستان همچنین اعلام کرد که 30 ام اوت (هشتم شهریورماه) اسامی نامزدان واجد شرایط ریاست جمهوری را اعلام خواهد کرد و زمان رای گیری نهایی برای تعیین رئیس جمهوری جدید پاکستان چهارم سپتامبر (سیزدهم شهریورماه) است.

نمایندگان پارلمان های ملی و ایالتی پاکستان و همچنین نمایندگان سنا که تعداد نهایی آنان یکهزار و 100 نفر است، رئیس جمهوری جدید کشور را برای پنج سال انتخاب می کنند.

کد N1934045

وبگردی