آفتاب

وزیری می‌خواهیم که مزد و معیشت کارگران را دنبال کند

وزیری می‌خواهیم که مزد و معیشت کارگران را دنبال کند

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران معتقد است: وزیر جدید کار باید از جنس بدنه کارگری جامعه باشد و دغدغه‌های کارگران را بشناسد و پیگیری کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شاکر ابراهیمی (رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) در ارتباط با وزیر پیشنهادی کار و گزینه‌های احتمالی روی میز دولت گفت: باید وزیری را انتخاب کنند که در شأن و منزلت جامعه‌ی کارگری ایران باشد و هم کارگر و هم کارفرما را بشناسد.

وی با بیان اینکه شناخت کمبودها یکی از مهم‌ترین‌هاست، گفت: فردی که انتخاب می‌شود باید فضای اشتغال و نارسایی‌های آن را مدنظر قرار دهد؛ همه اینها مستلزم این است که بتواند تعامل خوبی با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی برقرار کند و به مشارکت جمعی در تصمیم‌گیری‌ها معتقد باشد.

ابراهیمی بازهم تاکید کرد؛ وزیر جدید اگر از بدنه کارگری جامعه نباشد، نمی‌تواند دردهای بی‌شمار کارگران را بشناسد بنابراین به طریق اولی نخواهد توانست برای این دردها درمانی بیابد.

موضوع دیگری که رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان به آن اشاره می‌کند، بحث جلسات شورای عالی کار و مذاکراتی‌ست که در هفته‌های گذشته در آن دنبال شده است. وی با تاکید بر لزوم به‌روزرسانی مزد گفت: باید فردی بر صندلی وزارت کار بنشیند که مخالف سه‌جانبه‌گرایی نباشد و بحث به‌روزرسانی مزد و افزایش قدرت خرید کارگران را که در هفته‌های گذشته آغاز شده، دنبال کند و به نتیجه برساند.

ابراهیمی ادامه داد: برای کارگران مهم است که وزیر پیشنهادی؛ بحث سبد معیشت و محاسبات آن را قبول داشته باشد. سبد معیشت و بند دوم ماده 41 قانون کار،  سال‌ها مورد غفلت قرار گرفت و نباید دوباره به آن دوران بازگشت کنیم. این مساله‌ی مهمی‌ست که کارگران و نمایندگان کارگران باید بر آن پافشاری کنند و نگذارند که بار دیگر بحث مزد ملعبه‌ی بازی‌های سیاسی و جناحی شود.

این فعال کارگری؛ دغدغه‌ها در زمینه استقلال سازمان تامین اجتماعی را نیز مهم دانسته و تاکید کرد: هر وزیری که بیاید باید این را بداند که تامین اجتماعی، ماهیتاً حق‌الناسِ بین‌النسلی‌ست نه صندوق ذخیره‌ی پشتوانه دولت؛ لذا باید استقلال این سازمان کارگری حفظ شود و به عنوان یک نهادِ مردمی از آن با تمام توان صیانت شود.    

کد N1933120

وبگردی