آفتاب

تشکیل کارگروه برای نحوه پرداخت یا معافیت از مابه‌التفاوت ارزی

تشکیل کارگروه برای نحوه پرداخت یا معافیت از مابه‌التفاوت ارزی

معاون وزیر صنعت،‌معدن و تجارت با بیان اینکه برای از بین بردن رانت ما اعلام کردیم که واردکنندگان قبلی باید مابه‌التفاوت را پرداخت کنند،‌ گفت: مقرر شد کارگروهی تشکیل شود تا بررسی‌های بیشتری بر روی ثبت سفارش‌های قبلی صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مجتبی خسروتاج در نشست خبری درباره آخرین آمار و وضعیت صادراتی کشور گفت: صادرات غیرنفتی ما در چهار ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته 14.7 درصد رشد داشته است که صادرات بخش صنعتی و معدنی رشد 16 درصدی معادل 9 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است. کشورهای هدف اول صادرات ما همچون سال‌های گذشته چین، امارات، عراق، افغانستان و کره بوده است و برخلاف شایعات که گفته می‌شد صادرات ما به عراق کمتر شده در چهار ماهه سال جاری ما با رشد 14 درصدی توانستیم دو میلیارد و 500 میلیون دلار به این کشور صادرات داشته باشیم.

وی ادامه داد: کره جنوبی نیز به دلیل تحریم‌های آمریکا بیشترین کاهش واردات از کشورمان را داشته و اکنون به 52- درصد رسیده است. این در حالی است که آلمان به ایران صادراتش 32 درصد افزایش یافته است.

در ادامه معاون وزیر صنعت با اشاره به روز ملی صادرات گفت:‌ امسال نیز در 29 مهرماه مراسم روز ملی صادرات برگزار خواهد شد. این در حالی است که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب صادرات ما از 500 میلیون دلار سال 57 اکنون به 50 میلیارد دلار رسیده است که این رقم قابل ملاحظه‌ای است هر چندبا برنامه‌هایی که برای افق 1404 در نظر گرفته بودیم فاصله دارد.

وی افزود: در سال‌های گذشته اگر صادر کنندگان بدهی بانکی داشتند نمی‌توانستند در جایزه صادراتی شرکت کنند اما اکنون با مصوبه دولت این مشکل حل شده است و از ابتدای مردادماه تا به امروز 500 شرکت برای جایزه صادراتی ثبت نام کرده‌اند که 450 شرکت تاکنون فرم‌های خود را کامل کرده‌اند.

وی تصریح کرد: مبنای محاسبه ما اطلاعاتی است که خودِ داوطلبین می‌دهند و ما آنها را با استفاده از ابزارهایی همچون گمرک و سازمان امور مالیاتی راستی‌آزمایی می‌کنیم.

وی در خصوص میزان ثبت سفارش گفت: براساس آخرین آمار ما تا به امروز 40 میلیارد دلار ثبت سفارش داشته‌ایم که نزدیک به 20 میلیارد دلار آن در سامانه بانکی و نیما تخصیص ارز شده است و نزدیک به 9 میلیارد دلار آن ارز خود را دریافت کرده‌اند. این در حالی است که نسبت به سال گذشته این میزان ثبت سفارش هیچ تغییری نکرده است.

خسروتاج ادامه داد: وقتی دولت اعلام کرد، ارز 4200 تومانی پرداخت می‌کنم ماه اول بدون هیچ مورد خاصی سپری شد اما چون صف وارد کنندگان تشکیل شد این شائبه به وجود آمد که شاید دولت نتواند به همه درخواست‌ها پاسخ دهد بر همین اساس شاهد هجوم ثبت سفارش‌ها بودیم اکنون نیز بعد از اعلام اینکه ارز دولتی فقط به کالاهای اساسی تعلق می‌گیرد بازار دوباره آرامش خود را پیدا کرده است.

معاون وزیر صنعت در خصوص پرداخت مابه‌التفاوت افرادی که ارز 4200 تومانی گرفتند با ارز شناور امروز گفت: در دولت اینطور بررسی شد که اگر کالایی ارز 4200 تومانی گرفته است امروز بخواهد همان کالا را وارد کند حداقل باید هشت هزار تومان پرداخت شود. بر همین اساس برای از بین بردن رانت ما اعلام کردیم که واردکنندگان قبلی باید مابه‌التفاوت را پرداخت کنند.

وی افزود: امروز صبح در جلسه وزرای اقتصادی مقرر شد کارگروهی تشکیل شود تا بررسی‌های بیشتری بر روی ثبت سفارش‌های قبلی صورت بگیرد. فضای این جلسه به گونه‌ای بود که من فکر نکنم در خصوص ترخیص ماشین‌آلات با قیمت ارز دولتی مشکل به وجود آید. اما برای مواد اولیه و قطعات در نهایت باید کارگروه تصمیم‌گیری کند و نظر کارگروه باید برای تصویب به هیات دولت برود.

کد N1931544

وبگردی