آفتاب
سازمان بدر اعلام کرد:

نیروهای پیشمرگه به صورت مشروط می توانند به کرکوک بازگردند

نیروهای پیشمرگه به صورت مشروط می توانند به کرکوک بازگردند

یک مسئول عالی رتبه در سازمان بدر اعلام کرد که نیروهای پیشمرگه اگر بخواهند به کرکوک بازگردند باید در چارچوب نیروهای مسلح عراقی دست به چنین اقدامی بزنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «شفق نیوز»، «محمد مهدی البیاتی» مسئول نیروهای محور شمال در سازمان بدر اعلام کرد که بازگشت نیروهای پیشمرگه به کرکوک به شرط آنکه در چارچوب نیروهای اتحادیه باشد بلا مانع است.

وی در نشستی خبری تأکید کرد که شرط بازگشت نیروهای پیشمرگه به کرکوک این است که در چارچوب نیروهای مسلح عراق و با موافقت نخست وزیر صورت بگیرد. وی همچنین وجود اختلاف با احزاب کُردی را تکذیب کرد و گفت: اجازه بازگشت نیروهای آسایس و نهادهای وابسته به احزاب کُردی به کرکوک را نخواهیم داد.

البیاتی تأکید کرد که هیچ خط قرمزی برای انتخاب استاندار کرکوک وجود ندارد به شرط آنکه دستورات و توصیه های دولت مرکزی عراق اجرا شود. وی از نهادهای امنیتی خواست با افرادی که به اسم سازمان بدر قانون شکنی می کنند برخورد کنند.

این اظهار نظر در حالی مطرح می شود که حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» اخیرا از ادامه رایزنی ها با بغداد برای بازگشت نیروهای پیشمرگه به کرکوک خبر داده است.

بعد از هجوم داعش به عراق نیروهای پیشمرگه در راستای مقابله با داعش به برخی شهرها و مناطق تحت مناقشه با دولت مرکزی عراق وارد شده و اقلیم کردستان از این شرایط استفاده کرده بود تا سلطه خود را بر این مناطق اعمال کند که بعد از برگزاری همه پرسی غیرقانونی جدایی اقلیم کردستان از عراق، به دستور «حیدر العبادی» نیروهای مسلح عراقی وارد مناطق مورد مناقشه شده و نیروهای پیشمرگه از این مناطق عقب نشینی کردند.

کد N1931492

وبگردی