آفتاب

توقع قهرمانی از تیم ملی بسکتبال چگونه ایجاد می شود؟

توقع قهرمانی از تیم ملی بسکتبال چگونه ایجاد می شود؟

تیم ملی بسکتبال ایران برای کسب اولین مدال طلا در بازی های آسیایی پا به جاکارتا می گذارد.

به گزارش ایلنا، این روزها بیشتر کارشناسان و مربیان آگاه به مسائل بسکتبال از بخت بلند قهرمانی تیم ملی بسکتبال در بازی های آسیایی حرف می زنند و پیش بینی می کنند ایران سرآمد بقیه رقباست و می توان به گرفتن نخستین مدال طلا در تاریخ بازی های آسیایی امیدوار بود. پیش بینی نتایج در ورزش کار دشواری است و همه دست اندرکاران ورزشی نیز به این امر واقفند که همیشه ممکن است پیش بینی ها درست از آب درنیاید اما خیلی وقت ها برای روحیه دادن به ورزشکاران و ایجاد انگیزه و حس جاه طلبی ورزشکان ؛ بزرگان یا رسانه های ورزشی از عبارات یا ترکیب هایی در این راستا استفاده می کنند مانند تیم ملی ترکیه در بازی های جهانی 2010 که همگان لقب 12 دیو را به ملی پوشان بسکتبال این کشور داده بودند و بهترین نسل تاریخ بسکتبال ترکیه نیز همان سال بعد از آمریکا نایب قهرمان جهان شد. در ایران اما این گونه اظهارنظرها یا پیش بینی ها واکنش های مختلفی دارد که گاه نزدیکان به تیم ها منیت ها و فردیت خود را در نظر می گیرند و چون عضوی از اجتماع بودن را یاد نگرفته اند دائم در اندیشه اظهارات تلافی جویانه هستند و برای دیگران خط و نشان می کشند و قواره تعیین می کنند.

برای بررسی و چگونگی پدید آمدن این ادعا نکات زیادی وجود دارد که بخت قهرمانی بسکتبال ایران را در بازی های 2018 برجسته تر می کند که من در اینجا با وام گرفتن از صحبت های بزرگان بسکتبال به چند نکته اساسی آن اشاره می کنم؛

-کلیت بازی های آسیایی بر مبنای کسب مدال و ایستادن کشورها در جایگاه بالاتر به لحاظ مرغوبیت مدال است و از آنجایی که ورزش های انفرادی تسهیل کننده جایگاه تیم های شرکت کننده است کشورها در وهله نخست به موفقیت در رشته های مدال آور توجه دارند.در این مسیر کاروان ورزش ایران با موفقیت های کشتی گیران یا ورزشکاران ورزش های رزمی و وزنه برداران شانس زیادی برای رقابت در بالای جدول توزیع مدال ها برای خود قائل است اما موفقیت های ورزش های گروهی مانند والیبال و بسکتبال نیز که ایران شانس قهرمانی دارد برای ورزش ایران حائز اهمیت است.

-بسکتبال ایران بعد از برنز نخستین دوره بازی های آسیایی، بعد از 55 سال در بازی های 2006 قطر دوباره مقام سوم بازی ها را تکرار کرد. در سال 2010 نیز سوم شدیم و در دوره بعد یعنی 2014 با غافلگیری در آخرین لحظه مسابقه طلای مان به نقره تبدیل شد. این روند طبیعی در کسب نتایج تیم ملی بسکتبال آن هم به مدت 12 سال و سه دوره قبلی بازی های آسیایی توقع قهرمانی از تیم ملی بسکتبال را در بازی های پیش رو ایجاد می کند آن هم در شرایطی که 10 بازیکن این تیم تجربه 8 تا 15 سال سابقه بازی ملی در المپیک، رقابت های جهانی و آسیایی دارند.

-کوچک انگاشتن تیم ملی بسکتبال در راه ماموریتی که در پیش دارد با دستکاری جریان فکری و تلاش برای منفی جلوه دادن توقع قهرمانی ملی پوشان با کلی گویی همیشگی در تمامی ابعاد بسکتبال از لیگ گرفته تا سرنوشت تیم ملی یک کشور و حتی تخریب افراد با هر دیدگاهی که داشته باشند، کار این عده است و برای رسیدن به امیال شان از بدگویی و تهمت دست نمی کشند. غافل از آنکه اینگونه رفتارها در قبال توقع به وجود آمده توسط بزرگان این ورزش که صرفا به منظور ایجاد روحیه مبارزه طلبی و دادن انگیزه مناسب به ملی پوشان است ، مبنا و محوریت های فردی دارد. در مقابل موضعگیری های اخیر در قبال برخی اظهارات کارشناسان و بزرگان بسکتبال این نکته را هم باید اضافه کنم برای بزرگ جلوه دادن و کسب موفقیت های بزرگ در عرصه ملی باید از افراد در قواره ملی استفاده کرد. کسانی که همسو و همدل با موفقیت های ملی در جهت انسجام ملی حرکت کنند نه آنهایی که وقتی پای منافع فردی شان در میان است به دنبال برهم زدن چارچوب های اخلاقی و اصول و ویژگی های انسانی هستند.

-نکته دیگری که سبب می شود کارشناسان و بزرگان بسکتبال، قهرمانی تیم ملی را در بازی های آسیایی پیش بینی کنند کیفیت تیم ایران به نسبت سایر رقباست که تجربه ، ارزیابی و سطح بندی رویدادهای بسکتبال در آسیا این فهم درست را به آنها داده است. به گفته فرزاد کوهیان مربی محترم تیم بسکتبال ب ایران ، این تیم در بازی های ویلیام جونز از سد کره جنوبی با ترکیب اصلی عبور کرد و من با استناد به این صحبت می گویم وقتی تیم ب ایران از کره ای ها با ترکیب کامل عبور می کند چرا تیم ملی بسکتبال نتواند. فیلیپین بحران زده بعد از انصراف و بازگشت دوباره به بازی ها حریف پیشین نیست هرچند ملی پوشان بسکتبال ایران برای رویارویی با همه قوای بسکتبال فیلیپین لحظه شماری می کنند.

مثل فینال جام ملت های 2013 آسیا که تیم ایران در مانیل ، فیلیپین را با بازیکنان تبعه و غیرتبعه، در هم کوبید. ژاپن تیم جوانی را به مسابقه ها آورده است و در نخستین مسابقه به چین تایپه ای باخت که ماه پیش با ترکیب اصلی خود این تیم را برده بود. درباره چین هم هنوز زود است حرفی زده شود اما چینی ها هستند و درو کردن مدال در رشته های مختلف. اسامی نفرات چین در سایت بازی ها بیگانه نیست مثل جو چی ستاره جوان آنها.    

افشین رضاپور

کد N1931434

وبگردی