آفتاب

وضعیت نامشخص کارگران پارچه مقدم با شش ماه مزد معوقه/کارفرما: در برزخ تولید هستیم

وضعیت نامشخص کارگران پارچه مقدم با شش ماه مزد معوقه/کارفرما: در برزخ تولید هستیم

به گفته مسئولان کارخانه پارچه مقدم؛ در حال حاضر این کارخانه در برزخ تولید قرار دارد. نه توان تولید وجود دارد و نه مدیران کارخانه قصد تعطیلی آن را با ۱۳۰ کارگر دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حدود ۱۳۰ کارگر شاغل در مجموعه تولیدی «پارچه مقدم» شش ماه مزد پرداخت نشده دارند. غلامرضا کرمی (مدیر داخلی کارخانه پارچه مقدم) با تایید معوقات مزدی کارگران گفت: به دلیل مشکلات نقدینگی  و شرایط کنونی اقتصاد کشور که با نوسانات نرخ ارز همراه است، جدا از معوقات باقیمانده دستمزد کارگران، در زمینه تهیه مواد اولیه برای تولید نیز دچار مشکل هستیم.

 او در تشریح جزئیات این اتفاق گفت: در بهمن ماه سال گذشته پشم گوسفند را برای تهیه نخ و تولید پارچه کیلویی ۸۲ تومان می‌خریدیم که این رقم در سال جاری به حدود ۲۰۰ تومان رسیده است. همچنین در سال جاری قیمت انواع رنگ افزایش زیادی پیدا کرده است. به عنوان نمونه رنگ آلمانی که کیلویی ۴۰ تومان بود، در حال حاضر به ۱۸۰ تومان افزایش رسیده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر پارچه مقدم در برزخ تولید قرار دارد. نه توان تولید داریم و نه قصد تعطیلی آن را با ۱۳۰ کارگر.

غلامرضا کرمی گفت: شرایط بسیار سختی داریم. به جرات می‌توانم بگویم که در یک بازار ترسناک قرار گرفته‌ایم، چه کارکنان و کارگران و چه مدیران و هیات مدیره هیچ تفاوتی ندارد. مدیران نیز تمام دغدغه‌شان مطالبات کارگران است.

وی تاکید کرد: باتوجه به شرایط سخت و بحران اقتصادی؛ تاکنون هیچ نیرویی در این کارخانهتعدیل نشده است. کارخانه تا سال ۸۰ حدود ۸۰۰ کارگر داشت که برخی با اجرای قانون بازسازیی، نوسازی صنایع و سخت و زیان‌آور، بازنشسته شدند اما این واحد توان جایگزینی نیروی جوان و جدید را نداشت، مصداق این ضرب‌المثل بودیم: هر سال دریغ از پارسال.

مدیر داخلی این واحد تولیدی افزود: کارفرما، هیات‌مدیره درصدد کمک هستند. آنها حتی از اموال شخصی خود هزینه کرده‌اند. یعنی ‌آورده‌های نقدی که به این واحد تولیدی تزریق شده، متعلق به خودشان است و از اموال شخصی خود هزینه کرده‌اند. آنها از آبرو، مال، جان و ... هزینه کرده‌اند برای زنده نگاه داشتن این واحد تولیدی.

غلامرضا کرمی در پایان با طرح این سوال که آیا کسانی که سرمایه‌شان را در سرزمین خود و برای چرخیدن چرخ اقتصاد کشور و آبادانی مملکت هزینه می‌کنند نباید امنیت داشته باشند، گفت: از تمام مسولین که از مشکلات تولید با خبر هستند، از رئیس قوه مجریه گرفته تا یک مسئول جزء، درخواست حمایت و کمک داریم.

کد N1931398

وبگردی