آفتاب

استقبال گوترش از امضای کنوانسیون رژیم حقوقی خزر

استقبال گوترش از امضای کنوانسیون رژیم حقوقی خزر

دبیر کل سازمان ملل از امضای کنوانسیون رژیم حقوقی خزر استقبال و آن را یک دستاورد مهم منطقه‌ای توصیف کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی آنتونیو گوترش با انتشار بیانیه‌ای گفت که دبیر کل سازمان ملل از امضاء کنوانسیون حقوقی رژیم دریای خزر میان 5 کشور ساحلی دریای خزر شامل ایران، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان استقبال کرد و دستیابی به این توافق را به این کشورها تبریک گفت.

در ادامه این بیانیه آمده است: دبیرکل سازمان ملل ضمن استقبال از امضاء این کنوانسیون، تاکید کرد که این سند تاریخی نشان دهنده اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای است که برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ضروری به شمار می‌آید.

گوترش همچنین این کنوانسیون را گامی مهم در جهت کاهش تنش‌های منطقه‌ای و به علاوه در جهت حل و فصل مسائل درازمدت میان کشورهای ساحلی این دریاچه قلمداد توصیف کرد.

دبیر کل سازمان ملل به امضاکنندگان کنوانسیون رژیم حقوقی خزر تبریک گفت و تاکید کرد که این یک دستاورد حاصل همکاری و چند جانبه‌گرایی منطقه‌ای است.

سران روسیه، ایران، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان روز یک‌شنبه در شهر آکتائو قزاقستان توانستند بر سر رژیم حقوقی دریای خزر به توافق دست یابند که محدودیت دسترسی به سطح بستر دریای خزر و آب‌های آن و مسائل دیگری همچون ماهیگیری، ساخت خط لوله و موضوعات زیست محیطی را مشخص می‌کند.

انتهای پیام

کد N1931254

وبگردی