آفتاب

تشکیل کارگروه مشترک میان وزارت نیرو و خانه سینما

تشکیل کارگروه مشترک میان وزارت نیرو و خانه سینما

نخستین نشست مشترک میان سینماگران و وزیر نیرو برای دست‌یابی به راهکارهایی برای ایجاد تغییر در نحوه مصرف و ارائه الگوی صحیح استفاده از انرژی و مصرف آب با همت و همکاری خانه سیمنا برگزار شد.

به گزارش ایلنا، رضا اردکانیان در این نشست صمیمی با جمعی از سینماگران کشور در محل خانه سینما با تاکید بر اینکه مدیریت توامان عرضه و تقاضا را جزو برنامه‌های اصلی این دوره وزارت نیرو در این دوره دانست و افزود: به جرات می‌توان گفت بیش از یک دهه است که در توجه به مدیریت مصرف و تقاضا تاخیر داشته‌ایم؛ محدودیت منابع زیست محیطی و طبیعتا افزایش جمعیتی و توسعه شهرنشینی نیازهای ما را نیز بیشتر خواهد کرد. این نیازها همواره با تامین جدید پاسخگو نخواهد بود و ما نیازمند وارد شدن در عرصه مدیریت مصرف و تقاضا هستیم.

وزیر نیرو اضافه کرد: در دوران تامین عمدتا علوم طبیعی در راس کار هستند ولی در دوره مدیریت مصرف و تقاضا عمدتا شاخه علوم اجتماعی است که می‌بایست محور کار باشد؛ در حالی که در سازمان دولت ما یک وزارخانه تحت عنوان نیرو داریم که بخشی از حوزه عملکرد آن به مسئله آن و بخشی از به حوزه انرژی وابسته است، ناگریزیم که در ساختار و هم در شیوه پرداختن به موضوع این تغییر گفتمان را وارد کنیم.

علوم اجتماعی باید وارد مدیریت بخش آب شود

اردکانیان با تاکید بر اینکه بایستی شاخه علوم اجتماعی را به همراه تمامی زیرشاخه‌های آن وارد مدیریت بخش آب کنیم، ادامه داد: این مسئله تنها اختصاص به امسال ندارد و باید به سمتی حرکت کنیم که تعریف جدیدی از مدیریت آب و مدیریت منابع زیست محیطی ارائه کنیم.

وی مشکل امروز بخش آب کشور را مرتبط با مسئله مدیریت دانست و گفت: بایستی تعریفی از مدیریت ارائه دهیم که تمامی عناصری که می‌توانند بر مسئله آب اثرگذار باشند بخشی از این چرخه مدیریت باشند بنابراین ما در این بخش نیازمند یک فرم جدیدی از مدیریت هستیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: باید به نوعی رفتار کنیم که تک تک مردم این سرزمین خود را بخشی از چرخه مدیریت آب و انرژی بدانند و رفتار ما در قبال این دو منبع مهم بایستی تغییر کرده و تصحیح شود. 

اردکانیان باتاکید بر اصل مدیریت تقاضا یادآور شد: همزمان با اینکه در مناطق مختلف کشور نیروگاه جدید می‌سازیم و روش‌های مختلف تامین آب را دنبال می‌کنیم؛ اما این ایده‌ها و یا زمینه‌های تامین آب جدید ما را نباید از وضعیت کنونی مصرف غافل کند که اگر در عرصه مصرف چاره‌جویی نکنیم، تامین منابع جدید نیز همچون آبی است که داخل یک مشک سوراخ ریخته می‌شود. 

وی با بیان اینکه قدیمی‌ترین دولت‌های دنیا حول موضوع آب شکل گرفته، تصریح کرد: این مسئله در ذات آب است که به لحاظ جنبه‌های مختلفی که دارد قادر است یک دولت آب محور را شکل بدهد. در هر جای دنیا نیز که مسئله آب حل شده قدم آغازین آن این بوده که ماهیت چند انضباطه آب به رسمیت شناخته شده است.

وزیر نیرو یادآور شد: در کشور ما نیز این مسئله از سوی دولت آغاز شده و در اسفندماه سال گذشته پس از بحث‌های متعدد در دولت به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که برای حل مسئله آب همه ما بایستی در مقیاس حوضه‌های آبریز، زیرحوضه‌ها و دشت‌ها با هم کار کنیم و بر این اساس کارگروهی برای سازگاری با کم آبی تشکیل شد.

اردکانیان افزود: بنابراین مقرر شده پس از این در پی مقابله با خشکسالی نباشیم چراکه مقابله با خشکسالی دارای مفهومی موقتی است ولی سازگاری با کم آبی تاکید بر این دارد که کم‌آبی همزاد ماست، با چنین وضعیتی متولد می‌شویم و آن را به نسل‌های بعد ازخود می‌سپاریم.

وی خاطرنشان کرد: گام‌های اولیه در این زمینه از سوی دولت برداشته است اما مطمئنا این مسیر باید با شتاب بیشتری دنبال شود و برای تامین آب و برق دیگر اتکای به مهندسان کفایت نمی‌کند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه برای مدیریت مصرف و جلب مشارکت عمومی به هنر و علوم اجتماعی نیاز داریم، اظهار کرد: ما برای موفقیت در این بخش به دانش‌هایی نیاز داریم که با رفتار انسانی سروکار دارد. امسال مشکل کم آبی موجب شد تا حتی در بخش برق نیز با مشکلات متعددی مواجه شویم که اگر برای این مسئله چاره جویی نکنیم، زبان و پل‌های جدیدی برای ارتباط با مردم تدارک نبینیم مسلما با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو خواهیم شد.

اردکانیان تاکید کرد: ما در عین اینکه باید به گذشته و اشتباهات پیشین خود بپردازیم و در پی تصحیح آنها باشیم ولی باید بدانیم که فرصت بسیار کمتر از آن است که تنها در گذشته بمانیم.

حل مشکل آب کشور نیازمند همکاری به هم پیوسته است

وی با بیان اینکه در هر نقطه از دنیا که مسئله آب حل شده به دلیل وجود فضای به هم پیوسته‌ای همکاری است، ادامه داد: امروزه در کشور این نیاز را به شدت احساس می‌کنیم که مردم بایستی سهم و نقش مالکانه خود را نسبت به چگونگی مصرف منابع زیست محیطی پیدا کنند.

وزیر نیرو خطاب به حاضران در این نشست گفت: این مدت تلاش کرده‌ایم با هر مجموعه‌ای که به عنوان گروه مرجع در کشور به رسمیت شناخته شده و با مردم در ارتباط است همکاری دو طرفه را آغاز کنیم و به یک چارچوب ذهنی و کلامی مشترک برسیم تا میان گروه‌هایی همچون هنرمندان اشتیاق و امیدواری به مدیریت این مسئله را ایجاد کنیم. 

اردکانیان با تاکید بر اینکه در تلاش برای همکاری مستمر و موثر با هنرمندان هستیم، گفت: اگرچه در شرایط فعلی کشور در وضعیت وفور منابع مالی به سر نمی‌بریم اما در حیطه کاری خود با استفاده از امکاناتی که در اختیار داریم تلاش خواهیم کرد تا این گونه محدودیت‌ها مانع از عملیاتی شدن برنامه‌های مشترک ما نشود.

وزیر نیرو تصریح کرد: اگر حتی همین آب موجود را برای سال‌های متمادی با چنین وضعیت کم بارشی در اختیار داشته باشیم باز هم مدیریت درست منابع آب می‌تواند نیازهای جامعه را به خوبی پاسخگو باشد. در بخش انرژی نیز همین امیدواری وجود دارد که با اتکا به دانش و فناوری و نیز همراهی از ناحیه مردم شرایط به گونه‌ای پیش برود که تابستان سال ۹۸ را بدون خاموشی سپری کنیم.

پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک میان وزارت نیرو و خانه سینما

وزیر نیرو ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم کارگروه مشترک میان وزارت نیرو و خانه سینما تشکیل شود و با تعریف پروژه‌های مختلف کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای آن هر چه سریع‌تر وارد فاز اجرایی شود.

اردکانیان اظهار امیدواری کرد: در این دوره شاهد یک همکاری نزدیک و مستمر بین مجموعه هنرمندان کشور با وزارت نیرو باشیم و این افراد می‌توانند به عنوان یک میان‌بر جدی این فاصله را میان وزارت نیرو و مصرف کنندگان برای انتقال صحیح، صریح و موثر مطالب به جامعه جبران کنند.

کد N1929178

وبگردی