آفتاب

چین بار دیگر از فعالیت‌های تجارتی خود با ایران دفاع کرد

چین بار دیگر از فعالیت‌های تجارتی خود با ایران دفاع کرد

همشهری آنلاین: چین بار دیگر با محکوم کردن تحریم‌های آمریکا علیه ایران تأکید کرد که معاملات تجارتی و گازی پکن با تهران هیچ تضادی با منافع هیچ کشوری ندارد. چین فعالیت‌های تجارتی خود با ایران را "موجه، عادلانه و قانونی" خوانده است.

به گزارش دويچه وله، وزارت امورخارجه چین با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر از روابط تجارتی خود با ایران دفاع کرده و گفته که مبادلات میان پکن و تهران در زمینه بازرگانی و انرژی "شفاف و باز" است.

در این بیانیه که شامگاه جمعه (۱۰ اوت) منتشر شده، چین مخالفت خود را با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و قضاوت‌هایی که منجر به "دست‌درازی" به منافع دیگر کشورها می‌شود، ابراز کرده است.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا همزمان با آغاز دور نخست تحریم‌های همه‌جانبه واشنگتن علیه تهران، با انتشار توییتی به دیگر کشورها نسبت به هرگونه معامله با ایران هشدار داده و گفته بود، اگر کشوری به رغم تحریم‌ها با ایران معامله کند، باید از فعالیت در بازار تجارتی و مالی آمریکا چشم‌پوشی کند.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: «چین و ایران از مدت‌ها پیش همکاری‌های تجارتی باز، شفاف و عادی در زمینه‌های تجارتی، معاملاتی و انرژی داشته‌اند که موجه، عادلانه و قانونی بوده‌اند.»

در ادامه این بیانیه اشاره شده این همکاری‌ها "ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران یا تعهدات بین‌‌المللی چین نیست و به منافع هیچ کشور دیگری ضربه نمی‌زند و به همین دلیل باید محترم شمرده شده و از آنها محافظت شود."

وزارت خارجه چین در بیانیه خود متذکر شده است: "استفاده از تحریم به هر بهانه یا تهدید" نمی‌تواند به حل مشکل منجر شود، بلکه "تنها گفتگو و مذاکره راه درست حل مسئله است."

چین یکی از مشتریان عمده نفت خام ایران به شمار می‌رود و روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کند.

نفت خام خریداری شده از ایران ۷ درصد کل واردات نفت خام چین را شامل می‌شود. به نوشته خبرگزاری رویترز با توجه به نرخ فعلی بازار، ارزش واردات نفت خام چین از ایران سالانه ۱۵ میلیارد دلار است.

شرکت ملی نفت چین و شرکت ساینوپک میلیاردها دلار در میادین مهم نفتی ایران نظیر یادآوران و آزادگان شمالی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

کشورهای اروپایی نیز در روزهای گذشته بر حمایت خود از توافق برجام تأکید کرده و تمهیداتی را برای حفظ آن به کار بسته‌اند، از جمله اعطای تضمین‌های مختلف به شرکت‌های اروپایی که در ایران فعالیت دارند.

با این حال برخی از شرکت‌های نامدار اروپایی پس از اجرایی شدن تحریم‌ها اعلام کردند، همکاری خود با شرکت‌های ایرانی را متوقف خواهند کرد، زیرا نمی‌توانند با ادامه فعالیت در ایران، ادامه کسب و کار خود در بازارهای تجارتی و مالی آمریکا را به خطر بیندازند.

کد N1929086

وبگردی