آفتاب
اسدی در گفت‌وگو با ایلنا:

العبادی درصدد جلب حمایت واشنگتن است/ ایران و آمریکا دو اساس مناسبات عراق هستند

العبادی درصدد جلب حمایت واشنگتن است/ ایران و آمریکا دو اساس مناسبات عراق هستند

یک استاد دانشگاه تاکید کرد: عراق جدید که از سال ۲۰۰۳ پایه‌گذاری شده است، مناسباتش بر دو اساس ایران و ایالات متحده پایه‌گذاری است. این دو کشور در طول ۱۵ سال گذشته کمک‌های مختلفی به عراق کرده‌اند و چه بسا اگر کمک‌های این دو کشور نبود، عراق از درون فرومی‌پاشید.

علی اکبر اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درخصوص اظهارات حیدرالعبادی مبنی بر پیروی عراق از تحریم‌های امریکا علیه ایران و ممانعت از همکاری‌های دلاری گفت: حجم روابط ایران و عراق حدود ۱۲ میلیون دلار در سال است. عمده روابط تجاری تهران و بغداد مبتنی بر صادرات کالاهای غیرنفتی است.

عراق از سال ۲۰۰۳ مناسباتش بر دو اساس ایران و آمریکا پایه‌گذاری شده است

وی با بیان اینکه عراق در چند سال گذشته به یکی از شرکای مهم اقتصادی ایران تبدیل شده است، اظهار داشت: اظهارات نخست‌وزیر عراق درباره پایبندی این کشور نسبت به تحریم‌های امریکا علیه ایران طی روزهای گذشته با انتقادات و واکنش های مختلفی همراه شده و موجب شده تا وی مورد انتقاد و اعتراض گروه‌های مختلف قرار بگیرد. البته اظهارت وی دوپهلو بود و وزارت امور خارجه عراق نیز در بیانیه‌ای بر تداوم همکاری‌های خود با ایران تاکید کرد.

این کارشناس جهان عرب با اشاره به مناسبات عراق با ایران و امریکا تصریح کرد: عراق جدید که از سال ۲۰۰۳ پایه‌گذاری شده است، مناسباتش بر دو اساس ایران و ایالات متحده پایه‌گذاری است. این دو کشور در طول ۱۵ سال گذشته کمک‌های مختلفی به عراق کرده‌اند و چه بسا اگر کمک‌های این دو کشور نبود، عراق از درون فرومی‌پاشید.

عدم موضع‌گیری عراق موجب فشار شدید از سوی آمریکا می‌شد

اسدی ادامه داد: اینکه عراق به صورت رسمی اعلام کند به هیچ وجه تحریم‌های امریکا را قبول ندارد، به آن عمل نمی‌کند و معاملات دلاری تهران و بغداد تداوم می‌یابد، موجب تحت فشار قرار گرفتن شدید از سوی ایالات متحده می‌شود. این موضع اعلامی عراقی‌ها است ولی همانطور که بغداد اعلام کرده، به دنبال پیدا کردن راهکارهایی برای ادامه همکاری با تهران است.

وی افزود: البته این اظهارنظر با این صراحت به هیچ وجه مورد پذیرش نیست و این انتظار از نخست‌وزیر عراق بود که به صورت هوشمندانه‌تر و ملایم‌تر سخن بگوید.

پذیرش تحریم‌های آمریکا توسط عراق، تعاملات تهران و بغداد را با تنگناهایی روبه‌رو می‌سازد

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا پذیرش تحریم‌های امریکا علیه ایران توسط عراق به روابط دوجانبه دو کشور ضربه نمی‌زند؟ خاطرنشان کرد: عمده مناسبات تجاری دو کشور و کالاهایی که مورد تبادل قرار می‌گیرد، به گونه‌ای است که عراق می‌تواند آنها را از کشورهای دیگر تامین کند اما این جایگزینی، گران‌تر و بهای متفاوت‌تری است.

اسدی با بیان اینکه پذیرش تحریم‌های امریکا توسط عراق، تعاملات تهران و بغداد را با تنگناهایی روبه‌رو می‌سازد، ابراز داشت:‌ اینکه فکر کنیم این مسئله موجب می‌شود مناسبات تهران و بغداد به شدت کاهش یابد را بعید می‌دانم زیرا مناسبات ایران و عراق پیچیده و شامل موضوعات مختلف و گسترده‌ای است.

ترکیه و کشورهای خلیج فارس جایگزینان ایران برای عراق هستند 

وی در پاسخ به این سوال که چه کشورهایی جایگزین ایران می شوند؟ بیان کرد: احتمالا ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مانند عربستان و کویت، کشورهایی باشند که کالاهایی که عراق از ایران وارد می‌کرده را به عراق صادر کنند.

سه واکنش گروه‌های عراقی به اظهارات نخست‌وزیر عراق 

این پژوهشگر مسائل خاورمیانه درخصوص واکنش‌های داخلی به اظهارات حیدر العبادی در داخل عراق نیز یادآور شد: سخنان نخست‌وزیر عراق با سه واکنش در داخل این کشور روبه‌رو شده است. دسته نخست، اطرافیان حیدر العبادی بوده‌اند که از مواضع وی دفاع کرده‌اند. یکی از مشاوران عبادی در این باره گفته است زمانی که عراق به واردات برق نیاز داشت، ایران به دلیل نیازهای داخلی خود صادرات برق خود به عراق را قطع کرد. در این چارچوب، عراق هم باید منافع خود را در نظر بگیرد.

اسدی اضافه کرد: دسته دوم واکنش‌ها، توسط گروه‌های شیعی عراقی مانند مقتدی صدر، حشدالشعبی، مجلس اعلا، حزب الدعوه و... بوده که از سخنان العبادی به شدت انتقاد کرده‌اند. آنها می‌گویند ایران از عراق در مراحل مختلف در برابر تروریسم حمایت کرده و حتی به کمک عراق شتافته است. آنها مواضع نخست‌وزیر عراق را درست ندانسته‌اند چراکه به نظر آنها اصل تحریم ظالمانه است که قبلا نیز شامل عراق هم شده است.

وی به مواضع گروه‌های سنی و کرد در این باره اشاره و عنوان کرد: فواد المعصوم، رئیس‌جمهور عراق موضع ملایمی در این باره اتخاذ کرده و گفته سخت است که عراق بخواهد از این تحریم‌ها پیروی کند. نیچروان بارزانی نخست‌وزیر عراق نیز به گونه‌ای سخن گفته که با واکنش منفی ایران و امریکا روبه‌رو نشود.

العبادی درصدد جلب حمایت آمریکا است

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که اظهارت حیدر العبادی موجب نمی‌شود تا کار وی برای نخست‌وزیری با مشکلاتی همراه شود؟ گفت: حتما این موضوع موجب می‌شود تا رقابت‌ها سخت‌تر و روند تشکیل دولت جدید عراق با چالش‌های بیشتری همراه شود ولی این تحلیل نیز وجود دارد که حیدر العبادی برای جلب حمایت ایالات متحده چنین موضعی را اتخاذ کرده و می‌خواهد با این اظهارات، نخست‌وزیری خود را تضمین کند.

کد N1928605

وبگردی