آفتاب

لزوم اقدام جدی سازمان حفاظت محیط زیست برای نجات دریاچه ارومیه

لزوم اقدام جدی سازمان حفاظت محیط زیست برای نجات دریاچه ارومیه

نماینده مردم اردبیل شورای عالی استان‌ها با تاکید بر لزوم اقدام جدی سازمان حفاظت محیط زیست برای نجات دریاچه ارومیه از سکوت این سازمان در مقابل خشک شدن این دریاچه انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا ریاحی میری در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها گفت: بی‌تردید کشور ما یکی از غنی‌ترین کشورها به لحاظ دارا بودن از موهبت‌های طبیعی به شمار می‌آید و صد البته این موهبت‌ها از کوه‌ها،‌ دشت‌ها،‌ جنگل‌ها و تالاب‌ها سرمایه عظیم و البته امانتی در دست مدیران کشور است که باید در جهت حفظ آنها همگی تلاش کنند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل سیاسی‌کاری‌های مستمر و کار کارشناسی نکردن همچنین زیر پا گذاشتن شایسته سالاری و وجود سوءمدیریت‌ها روزی نیست که خبری ناگوار درخصوص محیط زیست کشور به گوشمان نرسد. متاسفانه امروز چهار گوشه ایران با مشکلات عظیم زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کند و عمق این مشکلات در مناطق مرکزی کشور تا حد بحران پیش رفته است.

ریاحی میری ادامه داد: زمانی قطعا نمایان خواهد شد که مدیران مرتبط با این حوزه با نهایت خونسردی و گاهی در کمال بی تفاوتی این مشکلات را به مردم حواله می‌دهند در حالی که ناکارآمدی آنان علت اصلی بروز چنین مشکلاتی است.

وی تاکید کرد: امروزه چالش‌ها و مشکلات زیست محیطی از خوزستان تا آذربایجان و از گیلان تا سیستان و بلوچستان به حدی است که بعضا مورد استفاده دشمنان خارجی نظام نیز قرار می‌گیرد. سوالات متعددی مربوط به این حیطه در افکار عمومی مطرح است. به عنوان نمونه چرا دریاچه ارومیه به عنوان یکی از زیباترین و مشهورترین دریاچه‌های قاره کهن در کمترین زمان با سوءتدبیرهایی مانند سدسازی‌های بی رویه و استمرار سکوت سازمان حفاظت از محیط زیست به شوره‌زار تبدیل شده است؟ چرا باید تالاب‌هایی مانند انزلی، گاوخونی و ... و حتی دریاچه منحصر به فرد اردبیل به عنوان زیستگاه مشهورترین ماهی قزل آلای جهان و سایر زیستگاه‌های طبیعی کشور اینگونه به نابودی کشیده شوند؟

نماینده مردم اردبیل در شورای عالی استان‌ها افزود: برخی شهرداری‌های کشور متولی اداره امور دریاچه‌های مصنوعی و طبیعی، پارک‌های جنگلی و طبیعی هستند اما همکاری تنگاتنگی میان آن‌ها با سازمان حفاظت محیط زیست شکل نگرفته‌ است.

وی افزود: اداره کل محیط زیست استان اردبیل برای برطرف کردن مشکلات زیست‌محیطی استان برنامه‌ای مدون و عملی در دستور کار ندارد. برای نمونه در اکثر شهرهای استان اردبیل اداره محیط زیست و حتی نمایندگی هم وجود ندارد لذا انتظار مطالبه مردم این استان با توجه به موقعیت جغرافیایی حساس آن ،این است که نسبت به راه انداری ادارات مربوطه محیط زیست اقدام اساسی انجام شود.

نماینده مردم اردبیل در شورای عالی استان‌ها خطاب به عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور - تاکید کرد: نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا همچنین نمایندگان شورای عالی استان‌ها از شما انتظار دارند با بهره‌گیری شایسته و حداکثری از توان کارشناسی دانشمندان و صاحب نظران داخلی و در صورت نیاز متخصصان خارجی گام‌های جدی در راستای نجات زیست بوم‌های این مرز و بوم به ویژه در مناطق دارای بحران بردارید.

انتهای پیام

کد N1927535

وبگردی