آفتاب

پیشنهاد تشکیل مجمع گفت‌وگو با سازمان‌های مردم نهاد

پیشنهاد تشکیل مجمع گفت‌وگو با سازمان‌های مردم نهاد

رییس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: در تلاش هستیم نقطه تماس و اتصال با سازمان‌های مردم نهاد ایجاد کنیم و پیشنهاد کردیم که مجمع گفت‌وگو برای ارتباط سمن‌ها با دستگاه‌های دولتی ایجاد شود.

تقی رستم وندی در گفت‌وگو با ایسنا، به دستاورد نشست مشترک با فعالان سازمان‌های مردم نهاد اشاره کرد و گفت: پراکنده کار کردن یکی از خلاءها و نقطه ضعف فعالیت سازمان های مردم نهاد است و ما در تلاش هستیم یک نقطه تماس و نقطه اتصال با سازمان‌های مردم نهاد ایجاد کنیم، پیشنهاد کردیم یک مجمع گفت‌وگو و دبیرخانه ایجاد کنیم  و قرار شد اسم و ساختار و آیین نامه آن تدوین شود تا بتواند نقطه ارتباط سمن ها با دستگاه‌های دولتی باشد.
وی ادادمه داد: مدیران سمن ها مطرح می کردند که با سازمان امور مالیاتی، اداره ثبت شرکت ها و برخی مواقع با ناجا مشکلاتی دارند همچنین با وزارت اطلاعات گاها مشکلاتی پیش می آید و درحقیقت حکومت، نظام و سازمان‌های دولتی باید یک نقطه تماس با سمن‌ها داشته باشند که در یک زمان بندی‌های منظم و منسجم با هم گفت و گو و مشکلات خود را حل کنند.
رییس سازمان امور اجتماعی کشور افزود: یکی از دستاوردهای نشست مشترک با سمن ها این بود که این نقطه تماس ایجاد شود. یعنی یک ساختار و تشکیلاتی نه به عنوان یک تشکیلات اداری بلکه به عنوان خانه گفت وگویی باشد که دولتی ها بتوانند ماهیانه، فصلی و دوره ای  نیم سال و سالانه سلسله گفت و گوهای مشترک برگزار کنند و کارگروه‌هایی تشکیل شود.
وی با بیان اینکه در این دبیرخانه خود سمن ها مشارکت خواهند کرد و ایده ها و طرح های خود را  ارائه می‌کنند اظهار کرد:سمن‌ها اغلب می‌گویند کسی به ما توجه نمی‌کند ایده های ما  شنیده نمی شود. بنابراین در این دبیرخانه یک کارگروه تخصصی تشکیل خواهد شد و ایده ها را تجمیع کرده و بررسی کرده و در حد توان به اتفاق دستگاه هایی که بتوانند از طرح های سمن ها حمایت مالی کنند، پشتیبانی می کنیم.
آموزش و توانمندسازی بیش از 3000 سازمان مردم نهاد
رستم وندی  گفت: در سال 95 و 96 در حدود 3000 سمن در برنامه‌های توانمندسازی ما در 25 تا 26 استان کشور شرکت کردند، آخرین برنامه توانمندسازی ما تقریبا سراسری برگزار شد. در این برنامه های کارگاه‌های 4 تا 5 ساعته ابعاد حقوقی و تجربه جهانی فعالیت سازمان های غیردولتی بیان و آسیب شناسی فعالیت سمن ها بررسی شد و امیدوارم که امسال هم ادامه پیدا کند البته این برنامه در اصل ماموریت های اصلی سازمان اجتماعی کشور قرار گرفته است.
وی در پایان گفت:همه این دوره ها به شکل آموزش و برگزاری کلاس نیست و نشست های تخصصی و انتقال تجربیات بخشی از توانمند سازی است،.همچنین گفت و گوهایی که بین سازمان های مردم نهاد ، روابطی که بانمایندگان سازمان های دولتی ایجاد می شود و چالش هایی که در جلسات دارند نیز  فرهنگ سازی است تا  در کنار هم  بنشینیم و نظرات و ایده ها و نظرات را بشنویم.

انتهای پیام

کد N1925818

وبگردی