آفتاب

هشدار | ایدز در هرمزگان دو برابر میانگین کشوری

هشدار | ایدز در هرمزگان دو برابر میانگین کشوری

بالای ۷۸ نفر در این روستا به ایدز مبتلا هستند که به گفته تاوانه بهتر است این آمار از طریق مرکز بهداشت شهرستان رسما اعلام شود

آفتاب: از شهرهای جنوب خاوری استان سیستان و بلوچستان ایران و تنها بندر اقیانوسی این کشور چابهار است. بند چابهار قابلیت این را دارد که کشتی های اقیانوس پیما در آن به راحتی پهلو بگیرند و از مناطق آزاد بازرگانی کشور است.
به گزارش آفتاب آنلاین؛ اما چابهار این روزها شاهد مهاجران بسیار از جای جای ایران است. مهاجرپذیر بودن چابهار، آب وهوای خوب و وجود شغل‌های کاذب در منطقه موجب بالارفتن مهاجرت به این منطقه شده است و به همین خاطر از سراسر کشور به این منطقه مهاجرت صورت می‌گیرد و به همین خاطر، این اواخر توجه چندانی به آن نمی شود.
آمارها می گویند که نزدیک به ۱۵۰۰ کارتن خواب زن و مرد در چابهار وجود دارند و همین باعث بالا رفتن آسیب های اجتماعی در چابهار شده است.
حسن تاوانه، رئیس اداره بهزیستی چابهار در رابطه با کودکان معتاد در این منطقه گفت: آمار کودکان مبتلا به اعتیاد بین ۲۰ تا۳۰ کودک است که اکثرا از شهرستان‌های همجوار همچون ایرانشهر، دلگان و بزمان هستند، البته این آمار هم بصورت ثابت نیست. این در حالی است که هیچ مرکز درمان اعتیاد کودکان در چابهار وجود ندارد و به تازگی در مرکز سیستان و بلوچستان مرکزی برای درمان این کودکان راه اندازی شده است.
اما بزرگ ترین مشکل این روزهای چابهار HIV است. به گفته رئیس اداره بهزیستی چابهار، روستای درگز که در این منطقه وجود دارد، بیشترین آمار ابتلا به HIV را به خود اختصاص داده است. گفته می شود که  بالای ۷۸ نفر در این روستا به ایدز مبتلا هستند که به گفته تاوانه بهتر است این آمار از طریق مرکز بهداشت شهرستان رسما اعلام شود. چون تابحال این آمار شاید به دلیل توریستی  بودن منطقه منتشر نشده است. ضمنا آمار کلی ابتلا به HIV در شهرستان چابهار نیز تقریبا ۳۰۰ نفر است.
از سوی دیگر دکتر سید احمد سید علی نقی دستیار پژوهشی رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران علت شیوع بالای ایدز در استان هرمزگان و رفتارهای پر خطر جنسی را بخاطر تبادل زیاد مسافر از مسیر دریایی می‌داند. او در اینباره گفت: در تحقیقی که سال 88 بین ملوانان جنوب انجام دادیم از 400 نفر یک نفر مبتلا به اچ آی وی بود بنابراین در جمعیت‌های عمومی نگرانی نداریم و تست اچ آی وی باید در جمعیت کلیدی معتادان تزریقی، زندانیان، زنان آسیب پذیر، مردان آسیب پذیر، هموسکشوال و گروه‌های ترنس انجام گیرد.
چندی پیش نیز بهروز اکرمی معاون امنیتی و سیاسی استاندار هرمزگان میزان شیوع ایدز در هرمزگان را دو برابر میانگین کشوری اعلام کرد و گفت که «وقت آن رسیده است مردم را نسبت به این موضوعات آگاه کنیم تا شاهد افزایش آمار ایدز در استان نباشیم.»






کد N1925736

وبگردی