آفتاب

امکان تشخیص "اندومتریوز" قبل از جراحی/ انجام سالانه 400 جراحی برای درمان "اندومتریوز"

امکان تشخیص "اندومتریوز" قبل از جراحی/ انجام سالانه 400 جراحی برای درمان "اندومتریوز"

مدیر مرکز ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا جدیدترین دستاورد مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا را استفاده از تکنولوژی‌هایی برای تشخیص بیماری "آندومتریوز" و توان تخصصی این مجموعه برای تشخیص این بیماری قبل از جراحی با تقریب بالا عنوان کرد.

دکتر علی صادقی‌تبار در آستانه سی و هشتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، درباره بیماری اندومتریوز توضیح داد: اندرومتریوز یک بیماری‌ است که خانم‌ها بعد از سن بلوغ ممکن است به آن مبتلا شوند. به این معنا که مقادیری از خون ماهیانه می‌تواند به حفره شکمی و احشای داخل شکم راه پیدا کند. اگر این اتفاق بیفتد طبیعتا آن سلول‌ها باید توسط سیستم ایمنی فرد از بین بروند و از حفره شکمی پاک شوند. اگر این اتفاق نیفتد، آن عناصر و سلول‌ها می‌توانند چسبندگی ایجاد کرده و فرد را دچار مشکل کنند.

وی با بیان اینکه این عارضه در زنان شایع است، تصریح کرد: تشخیص این بیماری کار سختی است و بهترین نوع تشخیص با عمل لاپاراسکوپی تشخیصی است و درمان آن هم یک درمان سخت است. به این معنا که معمولا اگر حتی برای درمان جراحی هم انجام شود، در صورتی که با تکنیک خوب انجام نشود که متاسفانه زیاد هم اتفاق می‌افتد، می‌تواند باعث تشدید عوارض شده و در بهترین حالت به درمان موضعی و موقتی بیمار کمک کند و در نهایت بیماری با شدت بیشتری برگردد.

مدیر مرکز ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با بیان اینکه کلینیک اندومتریوز این مرکز بسیار ویژه و کاربردی است، افزود: تکنولوژی‌ای برای درمان‌های قطعی این بیماری از طریق جراحی‌هایی با تکنیک‌های خاص وجود دارد. ما در این حوزه در دو دوره متفاوت موفق به جذب چهار نفر با تخصص فلوشیپ اندومتریوز شدیم که این چهار نفر از اساتید برجسته بین‌المللی ایرانی‌ با شهرت جهانی‌اند و در سطح دنیا صاحب سبک و تکنیک ‌اند و امروزه این چهار نفر محور درمان‌های اندومتریوز در کلینیک اندومتروز مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا هستند.

انجام حدود ۴۰۰ جراحی در سال برای درمان اندرومتریوز

[p]صادقی‌تبار درباره تعداد جراحی‌های مربوط به درمان اندومتریوز در این کلینیک گفت: سالانه نزدیک به ۴۰۰ جراحی بزرگ و سنگین برای موردهای پیچیده‌ای که احتیاج به درمان‌های جراحی دارند انجام می‌شود و تعداد مراجعان برای درمان‌هایی غیر از جراحی شاید سه تا چهار برابر تعداد جراحی‌ها باشد. این کلینیک یکی از کلینیک‌های فعال این مرکز است و با توجه به ازدحام مراجعان و یونیک بودن در کشور، بعد از گذشت چند سال از تاسیس آن، جای ارائه خدمتش از نظر فیزیکی تنگ شده است.

وی درباره خدماتی که در مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا ارائه می‌شود، اظهارکرد: مرکز درمان ناباروری ابن سینا از سال ۸۱ با هدف ارائه خدمات درمان ناباروری و همچنین عملیاتی کردن دستاوردهای پژوهشی شکل گرفت.

 مدیر مرکز ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا وابسته به پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی افزود: سقط مکرر یک معضل در حوزه ناباروری است که مربوط می‌شود به خانم‌هایی که بچه‌دار نشدنشان به واسطه سقط‌های مکرر است نه عدم توانایی در باروری، که این موضوع یک مسئله چند عاملی است و لازم است گروه‌های تخصصی با هم مشارکت کنند و کار گروهی انجام دهند تا بتوانند موضوع را کنترل کنند.

وی ادامه داد: نتایج درمان برگرفته از روش‌های تحقیقاتی و پژوهش‌ها و معاملات بروزی است که در تمام دنیا از جمله پژوهشگاه انجام می‌شود، به عبارتی مرکز درمان متناظر با نیازهای خود فعالیت‌های پژوهشی را شکل داده و محور این کلینیک از همان ابتدا ایمونولوژی بالینی‌ قرار داده شده و تحقیقات، مطالعات و طرح‌های پژوهشی مفصلی را درباره فرآیندهای ایمونولوژیک در خصوص شکل‌گیری پدیده سقط و چگونگی جلوگیری از آن انجام دادیم.

ابتلای یک پنجم زوج‌ها به ناباروری

[p]صادقی‌تبار با بیان اینکه هدف اصلی این مرکز درمان ناباروری است و حدود یک پنجم زوج‌ها به ناباروری مبتلا هستند، گفت: تعریف ناباروری عبارت است از بچه‌دار نشدن یک زوج پس از یکسال اقدام پیاپی برای بچه‌دار شدن بدون استفاده از روش‌های جلوگیری.

وی ادامه داد: وقتی یک زوج با این شرایط و تعریف نابارور تلقی می‌شوند و برای درمان مراجعه می‌کنند، مرکز درمان باید مجموعه عواملی که بسیار گسترده است را بررسی کند که این هر کدام از این عوامل در یک حوزه تخصصی قرار می‌گیرند و مرکز باید بتواند این حوزه‌های تخصصی را در مرکز درمان شکل دهد.

مدیر مرکز ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا یادآور شد: اگر این اتفاق در یک مرکز بیفتد و تخصص‌ها و سرویس‌های درمانی‌ کلیه مواردی که یک زوج برای ناباروری ممکن است به آن مبتلا باشد، در مرکز شکل بگیرد، آنگاه بیمار علی رغم اینکه ممکن است مشکلات متعدد و گسترده‌ای داشته باشد با یکبار مراجعه از ارجاع به مراکز، مطب‌ها و بیمارستان‌های مختلف بی‌نیاز می‌شود.

صادقی‌تبار با بیان اینکه مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با این رویکرد دارای کلینیک‌های مختلفی شده است، گفت: مرکز درمان دارای شش کلینیک است که در حال حاضر فعالیت‌اند. در گذشته هفت کلینیک وجود داشت، اما کلینیک هفتم در حد مشاوره و معاینه تقلیل داده شده است.

 مدیر مرکز ناباروری و سقط مکرر ابن سینا درباره این کلینیک‌ها توضیح داد: در کلینیک درمان ناباروری متخصصان ناباروری، زنان و اورولوژی اقدام به بررسی علت ناباروری یک زوج می‌کنند و هرگاه تشخیص داده شود زوجی به دلیل سقط متبلا به ناباروری شده و بیش از دو یا سه سقط در طول دوره باروری داشته‌ است، به کلینیک درمان سقط مکرر ارجاع داده می‌شود و در این کلینیک روی آن‌ها بررسی‌های مفصلی انجام می‌شود تا علت سقط مشخص و رفع شود.

وی ادامه داد: اگر زوج بعد از این درمان‌ها دارای فرزند شوند چون فرزندشان پس از پشت سر گذاشتن چالش‌هایی به وجود آمده، یک "گلدن بیبی" است، یعنی یک فرزند بسیار مهم و ویژه‌ای است که باید خیلی از آن مراقبت شود. به همین دلیل کلینیک سلامت مادر و جنین تاسیس شده و خدمات تخصصی پرینانولوژی ارائه می‌دهد.

مدیر مرکز ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا یادآور شد: در کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد از زمانی که مادر باردار می‌شود ارزیابی‌های سه ماهه و همچنین ارزیابی‌های آنومالی‌ انجام می‌شود تا مشکلاتی که در داخل رحم مادر ممکن است وجود داشته باشد تشخیص داده شده و درمان شود و در مواردی که بیماری لاعلاج است حتی حاملگی ختم شود. این‌ها خدمات مبسوط و مفصلی است که در این کلینیک انجام می‌شود.

صادقی‌تبار درباره کلینیک درمان‌های جایگزین گفت: زوج‌هایی که به دلایلی از داشتن گاما و رحم مناسب ناتوان هستند، به آنان درمان‌های مکمل و جایگزین که غالبا اهدا و رحم جایگزین است، ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: کلینیک دیگر این مرکز کلینیک سلامت جنسی است . خیلی اوقات زوج‌ها به خاطر مشکلات مرتبط با نداشتن سلامت جنسی در فرزندآوری مشکل دارند. هم زوجین نابارور و هم افرادی که مشکلات سلامت جنسی دارند می‌توانند به این کلینیک به عنوان یک مرکز اَمن و معتبر مراجعه کنند.

صادقی‌تبار اظهارکرد: کلینیک دیگر این مجموعه مربوط به بیماری‌های پستان است. در بیماری‌های پستان زنان عموماً سرطان‌ها مورد توجه هستند و با توجه به اینکه چنین مرکزی را تحت عنوان پژوهشکده معتمد در جهاد دانشگاهی داریم، درمان‌های جراحی‌مان را کم کردیم و در آن فقط به عنوان یک کلینیکی که معاینه سونوگرافی و نمونه برداری انجام می‌دهد ارائه خدمات می‌کنیم.

[img alt='' src='https://cdn.isna.ir/d/2018/08/01/3/57719717.jpg" alt="" />

لزوم تعامل و هم‌افزایی کلینیک پستان ابن سینا با پژوهشکده معتمد

[p]وی با بیان اینکه سرطان پستان یک حوزه پُر نیاز است، یادآور شد: معتقدیم با توجه به فاصله فیزیکی‌ای که با پژوهشکده معتمد داریم و به خصوص با توجه به اینکه اینجا یک مرکز درمان ناباروری پُر مراجعه است این درمان باید داخل سرویس‌های ما وجود داشته باشد. امیدواریم در آینده  برای استفاده از توان تخصصی، امکانات و ابزارها و فضاهای جراحی ارتباط کاری‌مان با پژوهشکده معتمد بیشتر شود.

مدیر مرکز ناباروری و سقط مکرر ابن سینا در پایان افزود: همانطور که جهاد در حوزه ناباروری یک برند شده و اعتبار پیدا کرده است، می‌تواند در درمان بیماری‌های پستان در بانوان نیز دارای این اعتبار شود و باید برای این هدف، گستردگی‌ای را طراحی کرد و من معتقدم پژوهشگاه ابن‌سینا باید این کلینیک را فعالتر کند و با پژوهشگاه معتمد در ارتباط باشد.

[p] انتهای پیام

کد N1925157

وبگردی