آفتاب

خسارت میراث نامیمون فرودگاه‌های غیراقتصادی را می‌پردازیم / قدرتمندان مجلس،‌ سازمان هواپیمایی را به حرف وا ندارید

خسارت میراث نامیمون فرودگاه‌های غیراقتصادی را می‌پردازیم / قدرتمندان مجلس،‌ سازمان هواپیمایی را به حرف وا ندارید

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برخی از قدرتمندان در مجلس اظهارات غیر تخصصی درباره عملکرد کمیسیون سوانح گفته اند که بهتر است سازمان را به حرف واندارند، گفت: امروز خسارت میراث نامیمون فرودگاه های غیر اقتصادی را می پردازیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم ورود پنج فروند هواپیمای ای تی آر با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان هواپیمایی کشور توسعه مسیرهای منطقه‌ای در کشور است، اظهار داشت: در طول سال‌های اخیر به دلایل وجود مشکلات متعدد سازمان هواپیمایی نتوانسته این وظیفه را محقق کند و اما با ورود هواپیماهای کوتاه‌برد توسعه مسیرهای منطقه‌ای را در دستور کار خود داریم.

وی با تاکید بر اینکه تحقق این هدف نیاز به سرمایه‌گذاری‌ها در مسیرهای خاص، ناوگان خاص و تجهیزات خاص دارد گفت:‌ متاسفانه در سال‌های گذشته بی‌تدبیری‌هایی در حوزه ایجاد فرودگاه‌ها انجام شده است که امروز زیان و خسارت بی‌تدبیری آن سال‌ها را پرداخت می‌کنیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه در 14 فرودگاه 90 درصد جابجایی‌ها انجام می‌شود و 10 درصد باقیمانده جابجایی‌ها در 50 الی 60 فرودگاه صورت می‌پذیرد ادامه داد: این نتیجه اقدامات غیرتخصصی در یک حوزه کاملا تخصصی و فنی است و ما میراث‌دار یک زیرساخت‌های نامیمون در کشور هستیم و سازمان هواپیمایی سعی دارد این میراث نامیمون را سامان بخشد.

وی ادامه داد: امروز شرایط کاملا متفاوت است و سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در بخش خرید هواپیماها و ایجاد زیرساخت‌ها انجام شده است و هر گونه حمایتی ز سرمایه‌گذارانی که بخواهند در توسعه مسیرهای منطقه‌ای سرمایه‌گذاری کنند انجام می‌دهیم.

عابدزاده با تاکید بر اینکه صنعت هوانوردی می‌تواند در توسعه منطقه بسیار موثر باشد اظهار داشت:  یکی از دلایل عدم توسعه مناطق نبود زیرساخت‌هاست و افزایش تردد هواپیماهای کوتاه‌برد به فرودگاه‌های کوچک می‌تواند موجب توسعه مناطق شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای توسعه پروازهای منطقه‌ای در جهان چند نوع هواپیما وجود دارد، اظهار داشت: یکی از دلایلی که نتوانستیم توسعه مسیرهای منطقه‌ای موفق باشیم این بوده که همواره به دنبال خرید هواپیماهای دوربرد و پهن پیکر بودیم.

وی با اشاره به مزیت‌های هواپیماهای ای تی آر تاکید کرد: بازار این هواپیماها همیشه پایدار است و این هواپیماها بسیار سودده هستند هر چند که ما به دنبال سوددهی نیستیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه قبل از انقلاب 30 فروند از این هواپیماها در اختیار داشتیم که از ایمن‌ترین ناوگان هوایی کشورمان بودند گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر از مزایای این هواپیماها غافل بودیم و فرصت استفاده از آنها را از دست دادیم.

عابدزاده با اشاره به اظهارنظرهای غیرتخصصی درباره هواپیماهای ای تی آر گفت: محدودیت برای همه هواپیماها وجود دارد و هیچ هواپیمایی نیست که برای تمام مسیرها و شرایط مناسب باشد اما اطمینان داشته باشید که متخصصان صنعت هوانوردی در انتخاب هواپیماهای مناسب برای پرواز تمام موضوعات فنی و ایمنی را در نظر می‌گیرند.

وی ادامه داد: هواپیمای ای تی آر در بسیاری از مسیرها رقیب ندارد و می‌توان صد مسیر تعریف کرد که در تمام این مسیرها رقیبی برای این ناوگان در بازار ایران نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه صنعت هوانوردی در مقایسه با صنایعی مثل سیمان، فولاد و ... کمترین سوددهی را دارد اظهار داشت: در حالی که صنعت هوانوردی جزو کم‌سودترین صنایع است اما بیشترین تاثیرگذاری را در توسعه کشور و منطقه خواهد داشت.

رئیس سازمان هواپیمایی همچنین درباره برخی از انتقادات درباره نحوه رسیدگی به سانحه هواپیمای تهران – یاسوج اظهار داشت: کمیسیون بررسی سوانح در بررسی این سانحه نهایت تلاش را داشت و این کمیسیون مستقل‌ترین کمیسیون در طول تاریخ صنعت هوانوردی کشور بوده است و با دستور آقای آخوندی کمیته نظارت بر این سانحه تشکیل شده است و نظارت کامل بر عملکرد کمیسیون انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: حال اگر کسی در مجلس مدعی است این کمیسیون مستقل عمل نمی‌کند می‌تواند شرایط را بررسی کند.

عابدزاده ادامه داد:‌ ای کسانی که قدرت در ا ختیار دارید چرا از قدرت خود در مسیرها دیگر استفاده نمی‌کنید و چرا سازمان را به حرف وامی‌دارید. سازمان هواپیمایی در آستانه قرارگیری در شرایط سخت تحریم قرار دارد اما برای عبور از این شرایط هم برنامه‌هایی داریم و برنامه‌هایمان را اعلام نمی‌کنیم.

 

کد N1924711

وبگردی