آفتاب
رئیس سندیکای مواد دارویی تاکید کرد؛

تقویت صنعت داروسازی ایران برای ورود به بازارهای جدید خاورمیانه

تقویت صنعت داروسازی ایران برای ورود به بازارهای جدید خاورمیانه

رئیس سندیکای مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، بر ضرورت تقویت تولید ملی برای ورود به بازارهای جدید خاورمیانه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرامرز اختراعی، بر ضرورت تولید ایرانی با امکان دسترسی به بازارهای جدید در خاورمیانه تاکید و به برگزاری نمایشگاه «فارماپک» خاورمیانه اشاره و گفت: این نمایشگاه توسط سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی است و حمایت سازمان غذا و دارو و سازمان‌های ذی‌ربط برگزار می‌شود. حوزه های اصلی فعالیت این نمایشگاه، مواد اولیه دارویی، مواد شیمیایی، بسته بندی دارویی، تجهیزات داروسازی و دارو رسانی است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف مهم ما از کنار هم قرار دادن گروه‌های مختلف این بود که بتوانیم زنجیره تولید و تامین دارو در ایران را تقویت کنیم.

اختراعی با اشاره به زمان برگزاری این نمایشگاه از ۱۰ تا ۱۲ بهمن ۹۷ در مرکز نمایشگاه های بین المللی جزیره کیش، در مورد هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه، گفت: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه تقویت تولید ملی با امکان دسترسی به بازارهای جدید در خاورمیانه است. شرکت های خارجی هم که در این نمایشگاه از آنها دعوت به حضور می‌شود شرکت‌هایی هستند که خدمات مربوط به نوسازی صنعت و تکنولوژی‌های نوین برای تولید قوی‌تر و بهتر به شرکت‌های ما ارائه می‌دهند. 

وی افزود: ما از شرکت های خارجی فعال در حوزه تجهیز کارخانه و ساخت ماشین آلاتی که در ایران تولید نمی شود، دعوت می‌کنیم در این نمایشگاه شرکت کنند. همچنین از شرکت‌های ایرانی در حوزه مواد اولیه دارویی، حوزه بسته بندی و شرکت‌های پخش دارو و فعال در حوزه‌های نوین دارورسانی و شرکت های تجهیزات داروسازی و تجهیزات بسته بندی دعوت می کنیم که حتما در این نمایشگاه شرکت کنند. چرا که این رویداد علاوه بر تمام امتیازات ذکر شده می‌تواند چشم‌انداز بسیار مناسبی برای توسعه کسب و کار آنها در آینده ترسیم کند و در عین حال می‌تواند یک جامعه مطالعاتی خوب برای آنها باشد، از این جهت که ببینند در آینده بهتر است چه رویکردی داشته باشند و در چه بازارهایی سرمایه گذاری کنند. 

اختراعی در ارتباط با وجه تمایز این نمایشگاه با سایر نمایشگاه های حوزه دارویی در کشور، گفت: ما تاکنون نمایشگاهی که به طور تخصصی متمرکز بر صنعت داروسازی باشد نداشته‌ایم، 
نکته اصلی اینجاست که در یک نمایشگاه تخصصی آنچه که شرکت ها را به گرفتن غرفه ترغیب می کند حضور بازدیدکنندگانی است که بازار هدف آنها را تشکیل می دهد. در حالی که طراحی و سیاستگذاری سایر نمایشگاه های صنعت دارویی کشور به گونه ای است که به تمامی اصناف دارویی از بخش تولید کنندگان مواد اولیه تا بخش محصولات نهایی(finish product) غرفه داده می شود و بازدید کنندگان نمایشگاه از طیف داروسازان و پزشکان هستند که در واقع هیچکدام آنها مخاطب غرفه داران نیستند. اما در نمایشگاه «فارماپک» ما این مشکل اساسی را به طور کامل حل کرده ایم. یعنی کسانی که در این نمایشگاه غرفه می‌گیرند شرکت هایی هستند که می‌خواهند خدماتی به شرکت های داروسازی ارائه دهند و کسانی که به عنوان بازدید کننده شرکت می‌کنند از جمله تورهای تجاری که از سراسر خاورمیانه برای بازدید حضور می‌یابند، کسانی هستند که دارو تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: این امر باعث می شود که در نمایشگاه فارماپک بازدیدکنندگانی با اهداف کاملا مشترک داشته باشیم که موجب می‌شود برگزاری این نمایشگاه شکلی کاملا هدفمند و تخصصی به خود بگیرد و اهداف غرفه داران و بازدیدکنندگان را چه در حیطه تجاری و چه در حیطه علمی و آموزشی به شکلی دقیق برآورده کند.

اختراعی تاکید کرد: هدف ما ایجاد رونق تجاری در صنعت داروسازی و ایجاد حلقه واسط بین تامین کنندگان خدمات داروسازی، خدمات صنعتی داروسازی، خدمات مواد اولیه، تولید مواد اولیه، تامین مواد اولیه و تامین تجهیزات داروسازی با کسانی است که محصولات نهایی را تولید می‌کنند.

وی در همین ارتباط به شورای سیاستگذاری نمایشگاه اشاره کرد و افزود: ما سعی کردیم شورای سیاستگذاری این نمایشگاه به گونه‌ای باشد که تا حد امکان پوشش دهنده تمام طیف‌های صنعت داروسازی باشد. بطوریکه لیست نمایندگان شرکت‌ها و سازمان هایی که برای شورای سیاستگذاری نمایشگاه دعوت کرده‌ایم، شامل مدیران عامل شرکت‌های خصوصی عضو هیئت مدیره سندیکا، 
مدیران سه هولدینگ بزرگ داروسازی ایران و مدیران وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، است.

اختراعی توضیح داد: سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران که زیر مجموعه وزارتخانه و کمیسیون مشترک ایران است با ۱۰ کشور هدف بازار صادراتی ایران، دعوت ما را پذیرفتند و تمام کمیسیون‌ها را وارد موضوع کرده اند. کشورهایی که مسئولیت کمیسیون مشترک آنها بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی است، شامل چین، هند، روسیه، آذربایجان، مجارستان، اسلواکی، لهستان، جمهوری چک، برزیل و آلمان، است. همچنین از اتاق بازرگانی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی دعوت کرده‌ایم که در شورای سیاست‌گذاری، نماینده داشته باشند. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه صنعت داروسازی کشور تامین کننده بیش از ٩٧ درصد؜ نیازهای دارویی داخل است و همزمان در حال ایجاد توسعه در تولید فراورده های مواد موثره دارویی است و تا کنون نیز قریب به ٥٤ درصد نیازهای این بخش را با تولید داخلی تأمین نموده و در تولید ملزومات بسته بندی دارویی نیز به خودکفایی رسیده است، پتانسیل بالقوه بالایی جهت سرمایه گذاری در صنایع دارویی دارد. از همین رو هدف استراتژیک و مهم ما از برگزاری این نمایشگاه در جزیره کیش، مطرح کردن ظرفیت ها و جاذبه های سرمایه گذاری این منطقه آزاد، برای شرکت‌های بزرگ داروسازی در حوزه خاورمیانه است، بطوریکه این منطقه به عنوان مرکز اصلی تامین نیازهای صنعت داروسازی کشورهای منطقه و نیز مرکز اصلی سرمایه‌گذاری و فعالیت های تجاری صنعت دارو در خاورمیانه شناخته شود.  

کد N1924691

وبگردی