آفتاب

چه قرعه‌ای برای دختران ایران مناسب تر است؟

چه قرعه‌ای برای دختران ایران مناسب تر است؟

تیم ملی هندبال زنان ایران ، پاییز امسال در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت می کند و قرعه کشی این مسابقات روز دوشنبه برگزار می شود.

به گزارش ایلنا، تیم ملی هندبال زنان ایران در قرعه کشی مسابقات قهرمانی آسیا در ژاپن، به صورت مشترک با هنگ کنگ در سید 3 قرار گرفت. قرعه کشی مسابقات روز دوشنبه برگزار می‌شود و 10 تیم در 2 گروه 5 تیمی قرار می‌گیرند.

4 تیم استرالیا، سنگاپور، هند و نیوزلند که در دوره گذشته حضور نداشته‌اند در سید 4 قرار گرفته‌اند. کره و ژاپن، فینالیست‌های دوره قبل در سید یک هستند و چین و قزاقستان در سید 2.

اما بهترین قرعه ممکن برای ایران کدام است؟ در سید یک ژاپن و کره هستند که کره تیم قهرمان دوره قبل است. سطح فنی هندبال 2 کشور به هم نزدیک است اما بازی با ژاپن می‌تواند آسان‌تر از کره باشد زیرا به هر حال آن‌ها تیم دوم آسیا هستند حتی اگر میزبان تورنمنت باشند.

در سید 2، چین یا قزاقستان یکی از حریفان ما خواهند بود. چین هم یکی از قدرت‌های آسیایی است که در دوره گذشته قهرمانی آسیا سوم شد و البته در جام جهانی هم حاضر بود. آن‌ها همیشه در مسابقات قهرمانی آسیا یا دوم شده‌اند یا سوم و افتخار بزرگشان طلای بازی‌های آسیایی 2010 بوده که در خانه آن را به دست آورده‌اند.

از سوی دیگر قزاقستان، تیم چهارم دوره گذشته قهرمانی آسیا در کره، با سابقه 2 بار قهرمانی در آسیا حریف بهتری نسبت به چین محسوب می‌شود زیرا در 3 دوره اخیر مسابقات قهرمانی آسیا نتوانسته به رتبه بهتر از چهارم برسد و نسل طلایی تیم قهرمان آن تغییر کرده بنابر این رویارویی با قزاق‌ها بهتر از مقابله با چین است به خصوص این که در دو سه سال اخیر هم در مسابقات باشگاهی آسیا و هم قهرمانی آسیا، بازی‌های زیادی با آن‌ها انجام داده‌ایم.

در سید 4، چهار تیم حضور دارند که 2 تیم از این جمع با ایران همگروه می‌شوند: استرالیا و نیوزلند از قاره اقیانوسیه که به هندبال آسیا پیوسته‌اند و تیم‌های هند و سنگاپور.

استرالیا در قاره اقیانوسیه قدرت بلا منارع و همیشه قهرمان بوده است. اگر تیم اصلی‌شان را به ژاپن بیاورند 4 بازیکن لژیونر شاغل در آلمان، دانمارک، سوئد و فرانسه دارند. 7 بار در جام جهانی حضور داشته‌اند که حتی یک بازی خود را هم در این 7 دوره نبرده‌اند با این حال پیش بینی می‌شود تیمی در سطح 4 تیم برتر آسیا باشند و حتی در شرایطی، مدعی قهرمانی.

نیوزلند نیز تیم همیشه دوم قاره پرجزیره اقیانوسیه بوده که 2 بازیکن شاغل در لیگ هندبال سوییس دارد. سطح هندبالش از استرالیا پایین‌تر است و اگر قرار باشد بین استرالیا و نیوزلند، یک تیم با ایران همگروه شود نیوزلند از هر نظر گزینه بهتری است.

هند، تیم قهرمان مسابقات جنوب آسیا محسوب می‌شود اما در 5 دوره حضورش در مسابقات قهرمانی آسیا هرگز رتبه قابل توجهی به دست نیاورده و هندبال این کشور در حال توسعه محسوب می‌شود. آن‌ها تلاش می‌کنند خود را به تدریج به سطح قزاق‌ها نزدیک کنند. سنگاپور نیز تیمی ناشناخته است که پیش بینی می‌شود از هند ضعیف‌تر باشد.

با این توصیف، آسان‌ترین گروه ممکن برای ایران می‌تواند این ترکیب باشد: ایران، ژاپن، قزاقستان، سنگاپور و هند. اگر کنفدراسیون هندبال آسیا بخواهد هر یک از دو تیم اقیانوسیه را در یک گروه قرار دهد آن گاه گروه دلخواه ما شامل ایران، ژاپن، قزاقستان، سنگاپور و نیوزلند خواهد بود.

سخت‌ترین حالت ممکن برای ایران هم همگروهی با کره جنوبی، چین، استرالیا و نیوزلند یا هند است. با توجه به صعود 2 تیم از هر گروه، باید سهمیه اول صعود را برای ژاپن و کره جنوبی کنار بگذاریم. سهمیه دوم هم احتمالا حاصل رقابت استرالیا با یکی از 2 تیم چین و قزاقستان خواهد بود.

اما آیا می‌توانیم شگفتی ساز شویم؟ کسی از فردا خبر ندارد. اگر بخواهیم برای اولین بار، تیم صعود کننده باشیم باید امیدوار به یک قرعه خوب (همگروه نشدن با استرالیا و چین) و کاری کارستان در برابر قزاق‌ها باشیم با فرض این که هند و سنگاپور را شکست دهیم. غیر ممکن، همیشه غیر ممکن است.

کد N1924057

وبگردی