آفتاب

از تبدیل خانه "مستوفی الممالک" به پاتوق "مشاغل نوین" تا بلاتکلیفی بودجه‌ای احیای قنات‌ها

از تبدیل خانه "مستوفی الممالک" به پاتوق "مشاغل نوین" تا بلاتکلیفی بودجه‌ای احیای قنات‌ها

مسجدجامعی به همراه تیم تهرانگردی این هفته از خانه‌های قدیمی منطقه 12 و همچنین تصفیه خانه‌های آب بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، اولین تهرانگردی مرداد ماهی تهرانگردان صبح امروز 12 مرداد از خانه مستوفی الممالک که متعلق به وزارت ارتباطات است آغاز شد و احمد مسجدجامعی با بیان اینکه این ملک در گذشته حیاط بزرگتری داشت اما در طول زمان این حیاط کوچکتر شده است در حال حاضر تنها 1600 متر از این بنا باقی مانده است در حالیکه بر اساس گفته‌های تهران شناسان و مورخان این خانه 5000 متر مربع بود.

وی با بیان اینکه خاندان مستوفی به نوعی تکنوکرات محسوب می شدند، گفت: به همین دلیل است که توانستند در نظام‌های سیاسی مختلف اعم از قاجاریه، پهلوی و ... حضور موثری داشته باشند و از آنجا که انسان‌های خوشنامی بودند بسیار معروف بودند. به گونه‌ای که میدان حسن آباد و محله یوسف آباد به نام اسامی اجداد آنها نامگذاری شده است.

مسجدجامعی با بیان اینکه مستوفی الممالک در حوزه دخل و خرج دولت‌ها فعالیت می‌کرد، گفت: اما در عین حال بسیار علاقمند به هنر بو مثلا این فرد کلکسیون پروانه داشته است و سقف یکی از تالارهای خانه‌اش را مزین به نقش انواع و اقسام پروانه‌ها کرده است اما حالا متاسفانه بر اساس نظر سازمان میراث فرهنگی به دلیل باران، سقف دچار رطوبت شده و لازم است هر چه سریعتر طرح احیاء و مرمت آن آغاز شود.

به گفته مسجدجامعی و بنا بر گفته یکی از مسئولان وزارت ارتباطات، قرار است این خانه پس از مرمت به محل هم اندیشی و ایده پردازی استارت آپ‌های اینترنتی شود.

محیط زیست و میراث فرهنگی در احیاء قنات‌ها ضعیف عمل کرده‌اند

در ادامه تهران گردان به پارک شهر رفته و از قنات سنگلج که روزگاری تامین کننده آب مورد نیاز مردم در منطقه بازار بود، بازدید کردند. مسجد جامعی با بیان اینکه قنات پارک شهر، محله پارک شهر و سنگلج را سیراب می‌کرد، گفت: اما حالا برهوت شده است.

وی با بیان اینکه مادرچاه قنات سنگلج در حوالی هتل لاله فعلی است و با عبور از محله سرهنگ سخایی و سی تیر به قنات سنگلج می‌رسید.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سال‌هاست که برای لایروبی و احیای قنات‌ها بودجه‌های مختلف در نظر می‌گیرند، گفت: اما امروز مسئولان پارک شهر اعلام کردند از آنجایی که بودجه احیاء قنات‌ها منطقه‌ای در نظر گرفته می‌شود اما قنات یک پدیده فرامنطقه‌ای است، نتوانستند موفقیتی در این زمینه احیاء کنند. مثلا قنات سنگلج مادرچاهش در حوالی هتل لاله است و بعد از خیابان‌های مختلف و سه چهار منطقه عبور می‌کند و به قنات سنگلج می‌ریزد. حالا برای احیاء این قنات کدام مناطق باید اعتبار بگذارند.

بنا به گفته‌های مسئولان منطقه 12 از 15 قناتی که در این منطقه وجود داشته است حدود 10 قنات خشک شده‌اند و قنات‌های باقیمانده نیز در حد بسیار کمی آب دارند و بیشتر فاضلاب به آنها وارد شده است.

وی با بیان اینکه احیاء قنات‌های تهران پروژه بزرگی است، گفت: تنها معمار احمدی از بازماندگان نسل احیاء قنات‌های تهران باقیمانده و برای احیاء هر قنات لازم است نظرات این استاد را جویا شد.

مسجدجامعی با بیان اینکه در حوالی موزه ملی در خیابان سی تیر قنات مربوطه دارای طاق ضربی و آجری خشتی است، گفت: این قنات ظرفیت این را دارد که به موزه آب بدل شود و شیوه نوین موزه زیرسطحی نیز خواهد بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی متولی احیاء قنات‌ها هستند اما ضعیف عمل کرده‌اند، گفت: سازمان میراث فرهنگی این مسائل که موزه‌ای در یک قنات ایجاد شود حتی در ذهنش هم نیست.

[p]به گزارش ایسنا، در ادامه تهران گردان به خانه "ظهیرالاسلام" رفته و از قسمت‌های مختلف مرمت آن بازدید کرده‌اند و مسجدجامعی با بیان اینکه این بنا متعلق به یک سازمان دولتی است و با توجه به اهمیت این بنا و همچنین مطالبات مردمی، سازمان مربوطه نسبت به احیاء این خانه و مرمت آن اقدام کرده است، گفت: مرمت این خانه می‌تواند نقش مهمی در احیاء ساختمان‌های میراثی تهران داشته باشد.

در ادامه یکی از مهندسان این خانه با نشان دادن دو عدد سنگ قبر مدعی شد که استخوان‌های گوسفند، مرغ و سر مار در این قبرها پیدا شده و ادامه داد: در دهه 50 این خانه محل روضه خوانی و عزاداری بوده است و بنا به نقل‌های مختلف 110 صندلی به اسم 110 نفر از اعضای انجمن اخوت در این جلسات می‌گذاشتند تا انجمن اخوت در این منطقه جلسه بگذارند.

به گزارش ایسنا، در ادامه تهران گردان به محل گروه زیست آنلاین رفته و از قسمت‌های مختلف این گروه خبری بازدید کردند و احمد مسجدجامعی نیز با بیان اینکه یکی از دلایلی که این سایت را برای بازدید انتخاب کردیم، نزدیکی به روز خبرنگار است چرا که انصافا رسانه‌ها در حوزه‌های خبررسانی کار کرده‌اند اما در حوزه‌های تخصصی توفیق زیادی به دست نیامده است و موضوعات تخصصی همچون آب، هوا و ... مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه در مورد آب مباحث زیاد و طولانی است، گفت: معتقدیم که آب باید به مثابه یک امر اجتماعی بدل شود و هدف تهران گردان نیز توجه بیشتر جامعه به آب است و این مسئله باعث شده چندین جلسه از جلسات شورای شهر در حول موضوعات آب باشد.

وی با بیان اینکه تمدن ما تنها تمدنی است که در کنار کویر تشکیل شده و پیشینیان ما در فلات نیمه خشک ایران، تمدنی تشنه را پایه گذاری کردند و به همین دلیل خشکی یکی از ویژگی‌های تمدنی ما است و می‌بینید شهرهایی همچون یزد که مطلقا بین دو کویر ساخته شده‌اند و یا اصفهان و ... که حد فاصل کویر و کوه ساخته شده‌اند که این مسئله در معماری و شهرسازی هم نمود پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه این روزها اقتصاد آب به مسئله اصلی ما بدل شده است، گفت: آب می‌تواند به یک امر اجتماعی تبدیل شود و به ما کمک کند که بتوانیم وضعیت بهتری در مورد آب داشته باشیم. چرا که تهران در حال بلعیدن تمام آب کوه‌های البرز است و با اینکه از سدهای مختلف طالقان، کرج، لار و ... آب می‌گیرد. باز هم تشنه است و این عطش سیری ناپذیر را باید مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه در توافق اولیه مشخص شده است که در افق 1410 میزان مصرف آب غیر شرب برای فضای سبز از 135 میلیون متر مکعب باید به 65 میلیون متر مربع برسد که این مهم با بازچرخانی آب حاصل می‌شود، گفت: متاسفانه بازچرخانی آب جدی گرفته نمی‌شود و می‌بینیم بیمارستان‌های زیادی را که با ضایعات بیمارستانی خود، آب را آلوده می‌کنند و یا می‌بینیم که در شهر ری مزارعی با آب آلوده آبیاری می‌شود و قطعا محصول آلوده باعث ایجاد انسان آلوده و انسان آلوده سبب آلوده شدن جامعه را فراهم می‌کند.

در ادامه تهران گردان به شهرک اکباتان که قدیمی‌ترین بازچرخانی آب را دارد رفته و مسجدجامعی در مورد این مسئله گفت: شهرک اکباتان قدیمی‌ترین سیستم بازچرخانی آب را دارد که با بازچرخانی آب بخشی از فضای سبز منطقه را آبیاری می‌کند و جالب است که ما نیز می‌توانیم به راه حل‌های دیگری بیندیشیم. مثلا در پی سالیان اخیر شهرک‌های زیادی ساخته شده است و اگر به جای هیجان کاری، تدبیر و فکر می‌کردیم می‌توانستیم در هر شهرکی بازچرخانی اب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شاید بتوانیم راه حل‌های میان مدتی برای نجات آب داشته باشیم، گفت: مثلا به تولید وسایلی که می‌تواند به کاهش مصرف آب همچون شیرهای چشمی، شیر پدالی، سیستم استفاده از آب حمام و ظرفشویی برای سیفون استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نگاهمان بیشتر باید به سرمایه گذاری‌های کوچک باشد، گفت: مثلا در مجوزهای ساخت برای مصرف بهینه آب باید کاری کرد. هر چند که فکر می‌کنم سازمان آبفا نگاه منتقدانه مرا قبول ندارد. چرا که در جلسه شورا وقتی می‌خواستند آب را گران کنند من از آنها پرسیدم که در قبال افزایش قیمت آب چه اتفاقی خواهد افتاد و شاخص افزایش چیست و چه تعداد می‌توانند این افزایش بهای آب را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه منطقه 22 نیز می‌توانست به عنوان یک منطقه جدید التاسیس سیستم بازچرخانی آب داشته باشد گفت: با این حال در دولت اصلاحات که خیلی هم قدیمی نیست ظرفیت منطقه 22 تنها 400 هزار نفر پیش بینی شده بود اما حالا دو میلیون نفر در منطقه ساکن هستند و حتی سیستم فاضلاب درستی هم ندارند چه برسد به سیستم بازچرخانی آب.

وی با بیان اینکه آب در حوزه قدرت قرار گرفته است، گفت: باید بر روی تصفیه خانه‌های منطقه‌ای نیز از سوی محیط زیست و وزارت بهداشت نظارت جدی شود. چرا که آب پس از بازچرخانی و تصفیه به شبکه باز می‌گردد و نباید به گونه‌ای باشد که این بازچرخانی درست انجام نشده باشد هر چند که گفته می‌شود چند تصفیه خانه نیز به دلیل دسترسی به آب، از آب بازچرخانی شده خود استفاده نمی‌کنند که باید بر روی این مسئله نیز نظارت بیشتری صورت بگیرد.

ادامه دارد

کد N1923509

وبگردی