آفتاب

موفقیت چشمگیری در تربیت افراد کارآفرین نداشته‌ایم

موفقیت چشمگیری در تربیت افراد کارآفرین نداشته‌ایم

رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان گفت: کلمه کارآفرین در کشورمان بسیار به گوشمان خورده است اما در تربیت افراد کارآفرین موفق نبوده‌ایم .

به گزارش ایسنا، داود مرادخانی در جلسه هم‌اندیشی مرکز رشد و کانون شکوفایی و خلاقیت در شهرستان خرم‌دره در جلسه استقرار مرکز رشد در شهرستان خرم‌دره با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری استان ۳۲ پارک استانی کشور است که راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: ۳۰ شرکت تا پایان ۹۶ مستقر در این پارک مستقر شده است و در حال حاضر نیز شرکت‌های مستقر در پارک به ۳۵ شرکت رسیده است .

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های مستقر در مرکز رشد جامع پارک به ۲۰ شرکت رسیده‌اند، افزود: در تلاش هستیم فرهنگ استقرار این شرکت‌ها در استان نهادینه شود .

وی با بیان اینکه در استان زنجان از رابطه بین صنعت و دانشگاه غفلت شده است در حالی که در کشور چیزی فراتر از آن در حال شکل‌گیری است، تصریح کرد: در حال حاضر در وزارتخانه بین ۴ دستگاه وزارت علوم، وزارت کشور، معاونت ریاست جمهوری و سازمان مدیریت موضوعی تحت عنوان شبکه استانی جامعه و دانشگاه شکل گرفته است که چیزی فراتر از دفتر ارتباط با صنعت است و هدف آن ارتباط بیشتر دانشگاه و جامعه است .

مرادخانی با بیان این مطلب که در هر صنعتی ما یکسری زنجیره‌های تامین به حلقه‌های اقتصاد داریم، ادامه داد: زمانی که این حلقه‌ها به هم متصل نمی‌شوند صنعت نمی‌تواند روی پای خود بایستد .

وی با بیان اینکه سالیان سال است در زمینه ارتباط بین صنعت و دانشگاه بحث می‌شود، بیان کرد: با تمامی این بحث‌ها هنوز ما در رابطه با چگونگی نحوه اتصال این بخش‌ها با مشکل مواجه هستیم که این امر نیز به این دلیل است که حلقه‌های بعد از دانشگاه را در مملکت طراحی نکرده‌ایم و عمدتا فارغ‌التحصیلانی تولید می‌شوند که مهارت‌آموزی و کارآفرینی را نیاموخته‌اند .

این مسئول با بیان این مطلب که دانشگاه‌ها در دنیا ادعا می‌کنند سه نسل طی کرده‌اند، یادآور شد: دانشگاه‌های کشور ما هنوز درگیر بحث آموزش هستند کمتر موضوع کارآفرینی مورد توجه است .

رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان، تاکید کرد: کلمه کارآفرین در کشورمان بسیار به گوشمان خورده است اما در تربیت افراد کارآفرین موفق نبوده‌ایم .

مرادخانی گفت: پارک علم و فناوری به‌عنوان یکی از حلقه‌های واسط میان محیط‌های دانشگاهی و تجاری، مراکز و شهرک‌های صنعتی تلقی می‌شود و حوزه عملکرد آنها، تلفیقی از عملکردهای علم و فناوری است.

وی افزود: شرکت‌های پژوهشی، فناوری و مهندسی مستقر در پارک‌های علم و فناوری به استناد ماده ۹ قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری و اختراعات، می‌توانند از مزایای قانونی مناطق آزاد در خصوص روابط کار، معافیت‌های مالیاتی و عوارض سرمایه‌گذاری خارجی و مبادلات مالی و بین‌المللی برخوردار باشند .

مرادخانی با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت کارآفرینی پارک علم و فناوری به صورت فصلی اقدام به برگزاری دوره‌های کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار پرداخته است، تاکید کرد: از آنجای که برای راه‌اندازی کسب و کار جدید و کارآفرینی مشورت با افراد متخصص می‌تواند منجر به ایجاد برنامه‌ منظم و افزایش دستیابی به موفقیت شود، پارک علم و فناوری استان از مشاوران سرشناس و موفق جهت حضور در این پارک نموده است تا در زمان حضورشان به ارائه خدمات مشاوره‌ای مختلف مالیاتی، حقوقی، بیمه‌ای و ...بپردازد .

وی با بیان اینکه پارک یکی از حلقه‌های واسط میان جامعه و دانشگاه است و می‌تواند جوان فارغ التحصیل را برای ورود به بازار کسب و کار آماده کند، گفت: از سوی دیگر پارک نقش واسط میان صاحبان ایده و مهارت را فراهم می‌کند و موظف است زمینه تبدیل ایده به فرصت شغلی و تولید را مهیا سازد.

مرادخانی با بیان اینکه جامعه شهری هنوز با پارک علم و فناوری آشنایی ندارد، تاکید کرد: باید تلاش شود پارک‌ها را فضا و فرصتی برای رشد علمی، فنی و مالی جوانان معرفی کرد .

وی با بیان این مطلب که در چند ماه گذشته تلاش شده است ساختار خود پارک داخل شهرستان زنجان به عنوان مرکز استان سر و شکل داده شود یکی از مهم‌ترین وظایف ما این است در شهرستان‌ها تابعه نیز این ساز و کارها ایجاد شود.


انتهای پیام

کد N1923090

وبگردی