آفتاب

استیضاح ربیعی سیاسی‌ست/به دنبال سهم‌خواهی هستند، مشکلات مردم مطرح نیست

استیضاح ربیعی سیاسی‌ست/به دنبال سهم‌خواهی هستند، مشکلات مردم مطرح نیست

رئیس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور در انتقاد از استیضاح علی ربیعی گفت: به نظر می‌رسد سهم‌خواهان چون نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند، طرح استیضاح را علم کرده‌اند.

اکبر شوکت (رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور و عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با طرح استیضاح ربیعی گفت: در حال حاضر، معضل اصلی در کشور، بحث مسائل و چالش‌های اقتصادی‌ست. این مشکلات چندان به وزارت کار مربوط نمی‌شود؛ وزارت کار در زمینه اقتصاد بعد از چند وزارت‌خانه‌ی دیگر مطرح است؛ پس این سوال پیش می‌آید که چرا نمایندگان مجلس بند کرده‌اند به وزیر کار و مرتب بحث استیضاح ایشان را پیش می‌کشند؟

به اعتقاد شوکت، «سهم‌خواهی» نمایندگان و لابی‌های پشت پرده‌ی آنها مسبب این استیضاح است؛ او می‌گوید: بیشتر بحثِ سهم‌خواهی‌ست و به نظر می‌رسد چون ربیعی به سهم خواهی‌ها تن نمی‌دهد و زیر بار افراد مختلفی که برای هیات مدیره‌های گوناگون مطرح می‌کنند، نمی‌رود، استیضاح را مطرح کرده‌اند.

ربیعی قصد دارد تامین اجتماعی را از بنگاه‌داری خارج کند، خیلی‌ها نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد

وی ادامه می‌دهد: ربیعی اصرار داشت که سازمان تامین اجتماعی از بنگاه‌داری و شرکت‌داری خارج شود و سهام شرکت‌های شستا به زیر 40 درصد رسانده شود تا بعد از آن، سازمان دیگر نقش مدیریتی در این شرکت‌ها نداشته باشد؛ به نظر می‌رسد همین مقاومت در برابر سهم‌خواهی‌ها باعث شده استیضاح کلید بخورد.

شوکت تاکید می‌کند: سهم‌خواهی‌ها از تامین اجتماعی محدود به دوره ربیعی نیست؛ در بیش از دو دهه گذشته که این شرکت‌ها به وجود آمده‌اند، سهم‌خواهی‌ها هم بوده است و کار خوب آقای ربیعی، تلاش برای خارج کردن سازمان از بنگاه‌داری‌ست و اگر چند ماه دیگر فرصت داشته باشد، این کارِ خوب را به سرانجام خواهد رساند. ربیعی می‌تواند کاری بکند که بیش از 90 درصد شرکت‌های شستا از ید مدیریت سازمان خارج شود و در آن صورت، چه ربیعی باشد و چه وزرای بعدی که بیایند، می‌توانند با خیال آسوده به مشکلات کارگران و بازنشستگان برسند و دیگر این سهم‌خواهی‌ها مطرح نمی‌شود.

ادعا نمی‌کنیم عملکرد ربیعی صد درصد مثبت است اما استیضاح نمایندگان صد درصد سیاسی‌ست

شوکت معتقد است این استیضاح بیش از هرچیز «سیاسی» است و ربطی به عملکرد ربیعی ندارد. او تاکید می‌کند: ما ادعای این را نداریم که ربیعی صددرصد در همه برنامه‌هایش موفق بوده ولی اگر اوضاع اقتصادی را در کلیت امر قضاوت کنیم، می‌بینیم نقش وزارت کار در به وجود آمدن مشکلات چندان پررنگ نیست؛ مشکلات فعلی ریشه‌های متعددی دارد؛ از عوامل داخلی گرفته تا روابط خارجی در بروز این مشکلات موثرند؛ این مشکلات با استیضاح یک وزیر، آن هم وزیر کار حل نمی‌شود.

 او به دلایل و محورهای استیضاح اشاره می‌کند: حرف‌ها همه تکراری‌ست و بهانه‌ها همان قبلی‌هاست؛ جالب اینجاست که اگر قرار باشد ایرادی به عملکرد ربیعی بگیریم، هیچ دخلی به این سوال‌ها و محورها پیدا نمی‌کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر قم تاکید می‌کند: ربیعی کسی است که به نسبت وزرای دولت‌های قبلی و به خصوص دولت‌های نهم و دهم، هم کارگران و هم بازنشستگان و هم جامعه کارفرمایی، تعامل خوبی با او دارند؛ شورای عالی کار در زمان ایشان، سبد معیشت را بعد دهه‌ها به رسمیت شناخته؛ طرح‌های ایشان در تامین اجتماعی برای بازنشستگان، طرح‌های خوبی بوده، مثل طرح کرامت رضوی؛ شاید این طرح‌ها، خیلی در معیشت بازنشستگان موثر نبوده باشد ولی باید در نظر گرفت با وجود ضرباتی که افراد و جناح‌های مختلف ازجمله وزیر بهداشت به تامین اجتماعی وارد آورده، دست ایشان چندان بازنبوده؛ در کل می‌توان گفت روندی که طی شده تا حدود زیادی مثبت بوده؛ این امر قابل کتمان نیست.

شوکت در پایان به نمایندگان مجلس هشدار می‌دهد و می‌گوید: نمایندگانِ مجلس مراقب باشند که به خاطر سهم‌خواهی‌های گروهی و جناحی، منافع کارگران و بازنشستگان را قربانی نکنند؛ چراکه این طرح، یک طرح کاملاً سیاسی‌ست و ربطی به مشکلات مردم ندارد.

کد N1923058

وبگردی