آفتاب

امکان پیشگیری از بروز سکته با پایش سلامت و بررسی ریسک‌فاکتورها

امکان پیشگیری از بروز سکته با پایش سلامت و بررسی ریسک‌فاکتورها

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت از قابل پیشگیری بودن 80 درصد بیماری‌های قلبی، عروقی و نیز سکته‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: با پایش سلامت و بررسی ریسک فاکتورها می‌توان از بروز سکته‌ها پیشگیری کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر رضا ملک‌زاده در مراسم "انعقاد تفاهم‌نامه پایش سلامت کارکنان ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی"، با بیان این مطلب، افزود: تقریباً 55 درصد ایرانیان تا سن 50 سالگی، دارای حداقل سه ریسک فاکتور اساسی مرتبط با سلامت هستند که بسیاری از آن‌ها از این ریسک فاکتورها اطلاعی ندارند.

وی با اشاره به اینکه طبق مطالعات صورت گرفته، 80 درصد بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌ها قابل پیشگیری هستند، ادامه داد: همچنین با پایش سلامت و بررسی ریسک فاکتورها می‌توان از بروز سکته‌ها پیشگیری کرد؛ برای مثال می‌توان افرادی در سنین بالا را که در معرض ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی هستند شناسایی کرده، با درمان به موقع، 10 سال یا بیشتر بر عمر آن‌ها افزود. 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: راه‌اندازی کوهورت سلامت کارکنان وزارت بهداشت، این تصور را ایجاد می‌کند که چرا وزارت بهداشت این طرح را برای کارکنان خود اجرا می‌کند، اما موضوع این است که اگر نتوانیم از مرگ زودرس کارکنان وزارت بهداشت پیشگیری کنیم، چطور می‌توانیم از مرگ زودرس سایر مردم جلوگیری کنیم، یا برای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌ها در کشور اقدام اساسی‌تری انجام دهیم؟

ملک‌زاده با بیان اینکه با استفاده از پایش سلامت کارکنان، توانایی و قوای بدنی آن‌ها بیش از پیش ارتقاء پیدا می‌کند، تصریح کرد: استفاده از خدمات مرکز کوهورت این فرصت را فراهم می‌کند که تمام پرسنل حوزه وزارت بهداشت به شکل ادواری و مرتب مورد چکاپ و معاینات پزشکی کامل اعم از غربالگری، سرطان‌های شایع همچون روده بزرگ، سینه و رحم قرار گیرند. همچنین این کارکنان می‌توانند از مشاوره‌های روانشناسی و سایر آزمایش‌های مربوط به چکاپ سلامتی در چنین مراکزی با حمایت وزارت بهداشت بهره ‌مند شوند.

به گزارش وبدا، وی افزود: بهره‌گیری از این طرح موجب می‌شود تمام افرادی که دارای ریسک فاکتور هستند، ظرف مدت کوتاهی شناسایی شده و تحت کنترل  قرار گیرند.

انتهای پیام

کد N1922714

وبگردی