آفتاب

نکوداشت شهروندی از دنیای موسیقی که نظیر ندارد/وارطان ساهاکیان: افتخار می‌کنم که معلمم

نکوداشت شهروندی از دنیای موسیقی که نظیر ندارد/وارطان ساهاکیان: افتخار می‌کنم که معلمم

آیین نکوداشت وارطان ساهاکیان (موسیقی‌دان و آهنگساز ایرانی پیشکسوت ارمنی‌تبار) که با عباراتی چون «شهروند دنیای موسیقی» و «استادی که همه چیز دارد، جز نظیر» توصیفش می‌کنند، در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین نکوداشت وارطان ساهاکیان (موسیقی‌دان و آهنگساز ایرانی پیشکسوت ارمنی‌تبار) شامگاه گذشته، سه‌شنبه نهم مرداد توسط موسسه فرهنگی هنری رادنواندیش و با مشارکت بنیاد رودکی در تالار وحدت برگزار شد.

ازجمله حاضران در این مراسم که برای نکوداشت ساهاکیان گرد هم جمع شده بودند می‌توان به فضل‌الله توکل، تقی ضرابی، لوریس چکناواریان، میلاد کیایی، پری ملکی، محمد اسماعیلی، اسماعیل تهرانی، سعید ثابت، رضا خرم، رضا شایسته، شهرام صارمی، اسماعیل آذر، سالار عقیلی و همسرش حریر شریعت‌زاده، احترام برومند، علی جعفری‌پویان، مجید واصفی، کارن کیهانی، رضا مهدوی و... اشاره کرد.

این مراسم با پخش نماهنگی از زندگی و فعالیت‌های ساهاکیان آغاز شد و با اجرای گروه کُرِ اردیبهشت به رهبری حمید عسگری ادامه پیدا کرد. سپس آهنگ «بنی آدم اعضای یک پیکرند» اثر ساهاکیان نشان داده شد و بعد از آن فراز میرطباطبایی نوازنده پیانو، متولد سال 1378 برنامه را با تک‌نوازی پیانو ادامه داد. قسمت بعدی به پخش آهنگ محلی «دِی بلال» که توسط ساهاکیان برای ارکستر تنظیم شده بود اختصاص پیدا کرد و سپاس صدرنوری نوازنده پیانو، متولد 1379 به تک‌نوازی با این ساز پرداخت. در ادامه ویدئویی پخش شد که در آن ساهاکیان از زبان چهار هنرمند؛ تقی ضرابی، میلاد کیایی، کارن کیهانی و حمید عسگری توصیف شد. در این ویدئو حمید عسگری، ساهاکیان را شهروند دنیای موسیقی نامید و میلاد کیایی گفت: استاد ساهاکیان همه چیز دارد و تنها یک چیز ندارد، او تنها یک چیز ندارد؛ او «نظیر» ندارد!

سپس ناصر ایزدی، بردیا صدرنوری، رضا شایسته، لوریس چکناواریان و مریم شریف‌زاده روی سن رفتند تا مراسم تجلیل از ساهاکیان را انجام دهند. ساهاکیان در صحبت‌های کوتاهی ضمن تشکر از موسسه رادنواندیش گفت: از بردیا صدرنوری مدیرمسئول این موسسه که همیشه قدم‌های خیر برمی‌دارد متشکرم؛ چه در مورد برگزاری نکوداشت‌ها و چه انتشار سی‌دی‌ها و کتاب‌هایی که کسی منتشرشان نمی‌کند.  

او ادامه داد: هر کدام از اساتیدی که در این جا حضور دارند و نامشان ذکر شد وزنه‌های موسیقی کشورمانند و به آن‌ها افتخار می‌کنیم. به حضور کسانی افتخار می‌کنم که زمانی دانشجوی من بودند و اکنون همکارم هستند و اگرچه من به آن‌ها درس دادم ولی آن‌ها به من عشق دادند. آن‌ها در مناسبت‌های مختلف آن قدر به من عشق دادند که برای یک عمر بس است.

ساهاکیان تصریح کرد: امروز افتخار می‌کنم که معلمم. شاید در جوانی تدریس را صرفا به عنوان کاری می‌دیدم که قرار است از آن گذران زندگی کنم و در کنارش به کارهای خودم برسم ولی امروز افتخار می‌کنم که معلمم.

او از شورای خلیفه‌گری ارامنه، باشگاه آرارات و موسسه ترجمه و تحقیق هور و ارامنه حاضر در سالن نیز سپاسگزاری کرد. بخش پایانی به اجرای مجدد گروه کُرِ اردیبهشت اختصاص و به این شکل مراسم پایان پیدا کرد.

کد N1922437

وبگردی