آفتاب

سینمای ایران از ابتکار تا ابتذال

سینمای ایران از ابتکار تا ابتذال

ذائقه سینمای کشور، از تفکر و ادبیات به سمت طنز و ابتذال رفته است

آفتاب: چهارمین نشست تخصصی عصر طنز چندی پیش در حسینیه هنر برگزار شد. موضوع این نشست نقدی بر فراگیری کمدی جنسی در سینمای ایران بود که در آن علی ملاقلی پور و صادق فرامرزی حضور داشتند.

به گزارش آفتاب آنلاین؛ علی ملاقلی پور کارگردان در این نشست ضمن بیان اینکه سینما با ادبیات و تفکر ارتباط تنگاتنگ دارد، به فیلم «اجاره نشین ها» اشاره کرد و گفت: «این فیلم حوزه طنز به سطح نمی‌زند بلکه از عمق هم برخوردار است. فیلمنامه این اثر در واقع محصول فکر است. مشکلی که در ادبیات و سینما داریم، عبور سینما از فکر و رسیدن آن به سطح و ابتذال است.»

اعتقاد ملاقلی پور این بود که ذائقه سینمای کشور، از تفکر و ادبیات به سمت طنز و ابتذال رفته است. وی افزود: « سینمایی که به سمت شوخی‌های جنسی می‌رود سینما نیست بلکه در حال از بین بردن فرهنگ جامعه است. اما باید دید که آیا چنین فیلم هایی مورد قبول اجتماع است یا خیر؟»

کارگردان سینمای کشور ضمن انتقاد از وضعیت معکوس در سینمای ایران افزود: « ماجرا در سینمای امروز کشور برعکس شده و این پخش‌کننده است که به کارگردان و فیلمساز می‌گوید چه چیزی بسازد. مساله بعدی این است آنهایی که دغدغه خانواده، اخلاق، انسانیت و شرافت دارند اگر در عرصه سینما با فیلم خوبی روبرو شدند باید مبلغ آن باشند.»

اما پس از علی ملاقلی پور، درد دل های صادق فرامرزی قابل تامل بود. او در مورد ابتذال در سینما گفت: «اگر بخواهیم یک تعریف کاربردی از ابتذال ارائه بدهیم این است که یک جزئی از یک کل را که می‌توان با آن خیلی سر و صدا درست کرد و می‌توان با آن مخاطبان زیادی و حتی رای خرید انتخاب کنیم و آنقدر به آن پر و بال بدهیم که این جزء حاکم بر کل قضیه شود.» این روزنامه نگهر ضمن بیان اینکه جامعه در سطوح مختلف از این ابتذال استقبال کرده است گفت: « سینما هم از جامعه تاثیر می‌پذیرد و هم تاثیر می‌گذارد. جامعه فعلی را اگر از بعد اجتماعی نگاه کنیم کاملا در بعد تجاری سازی جلو رفته است. سینمای امروز با بحران فراوانی در حوزه‌های محتوا، معرفت و اندیشه مواجه است.»











کد N1922071

وبگردی