آفتاب

اختصاصی آفتاب | سازمان محیط زیست شهامت عذرخواهی داشته باشد

اختصاصی آفتاب | سازمان محیط زیست شهامت عذرخواهی داشته باشد

پرمصرفی و قطع برق سازمان محیط زیست به دلیل عبور از بخشنامه استانداری تهران است

آفتاب: توزیع نیروی برق تهران دیروز اقدام به قطع برق نهادهای دولتی پرمصرف نمود. نکته جالب توجه اما، قطع برق سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان مهمترین متولی حفاظت از منابع طبیعی و انرژی ایران است که در رتبه نخست این لیست قرار دارد.
سازمان حفاظت محیط زیست که بین دو اتوبان پرتردد تهران قرار دارد، تاکنون قادر به برقراری ایستگاه حمل و نقل عمومی جهت عبور و مرور کارمندانش نشده است. وضعیت گرمایشی و سرمایشی در این سازمان سالهاست که با عدم مدیریت صحیح و هدر رفت بالای انرژی همراه است. به گونه ای که در زمستان‌ها شدت گرمای حاکم بر ساختمان‌ها اذیت کننده است و در تابستان بیش از اندازه سرد است. این اختلالات بارها به مسئولان سازمان تذکر داده شده، که چندان مورد توجه قرار نگرفته است، تا اینکه در گرمترین روزهای سال جاری که عنوان گرمترین روزهای قرن را با خود یدک می کشد، برق این سازمان استراتژیک به عنوان یک نهاد پرمصرف قطع می شود.
چرا سازمانی که ادعای حفظ و سیانت از محیط زیست کشور را دارد باید با چنین رسوایی بزرگی مواجه شود؟ در سازمان محیط زیست چه می گذرد که به چنین وضعی دچار شده است؟
در همین راستا خبرنگار سایت آفتاب آنلاین علت را از مهندس درویش، ریاست دفتر مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست در دولت قبل جویا شد. وی درخصوص قطعی برق سازمان محیط زیست اظهار داشتند: به رقم بخشنامه استانداری تهران به تمام ادارات دولتی که برای مقابله با مشکل کمبود برق از 6 صبح تا 2 بعد از ظهر به فعالیت خود ادمه دهند، اما دکتر کلانتری طی بخشنامه ای سازمان محیط زیست را از این بخشنامه مستثنی دانستند و ساعت کار این سازمان به همان روال قبلی یعنی 8 تا 4 بعداز ظهر ادامه پیدا کرد. در واقع سازمانی که باید پیشگام این ماجرا باشد، بخشنامه را دور می‌زند و به روند قبلی خود ادامه می دهد! در نتیجه به دلیل پیک مصرف برق در آن ساعات، در گروه مشترکین پرمصرف قرار گرفت و این آبرورزی بزرگ را به بار آورد. امیدوارم سازمان محیط زیست حداقل شهامت عذرخواهی داشته باشند.
مهندس درویش در پاسخ به این سوال که پرمصرفی سازمان در زمینه انرژی به یک دوره برنمی گردد و در ادوار مختلف ما شاهد این قضیه بوده ایم عنوان کردند: این اتفاق به دلیل عبور سازمان از بخشنامه استانداری تهران است. در ساعت 2 تا 4 که اوج مصرف برق است، سازمان به فعالیت خود ادامه داد و حالا جزو مشترکین پرمصرف شد. ساختمان این سازمان مشکلات فراوانی دارد و اصلا بر روی اصول محیط زیستی ساخته نشده است. سنگفرشی که در آنجا استفاده می شود اصطکاک زیادی دارد، از چمن و گونه های زینتی آب بر در این مجموعه استفاده می شود که همه اینها از سوی نهاد متولی محیط زیست جای تامل دارد.
در طی این سال‌ها رئیسی که عاشق محیط زیست باشد روی کار نیامده است، هر رئیسی که آمده، بهتر از دیگری عمل نکرده. طبق نظرسنجی ها دکتر کلانتری از عملکرد خوبی در سازمان محیط زیست برخوردار نبوده است.
مهندس درویش در ادامه با بیان دلایل بی اعتمادی مردم به سازمان محیط زیست اظهار داشتند: برای سازمانی که باید پیشگام صرفه جویی و مدیریت درست انرژی باشد جای تاسف است که، پیشگام بیش از حد مصرف کردن است. دلیلی که باعث می شود مردم به گفته های مسئولین از صرفه جویی در مصرف آب و انرژی گرفته تا عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین اعتماد نکنند، همین سلب مسئولیت سازمان است. مردم عادی وقتی وارد سازمان می شوند با کمبود پارکینگ مواجه می شوند و می بینند کارمندان سازمان به جای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی با خودروهای شخصی در محل کار حاضر می شوند، ریاست سازمان با خودروی شخصی و لوکس رفت و آمد می کند و از مردم می‌خواهد از خودروی شخصی برای مبارزه با آلودگی هوا استفاده نکنند، خوب مردم هیچ‌وقت به چنین مسئولینی اعتماد نمی کنند.
مردم به سازمانی که نمی‌تواند مشکل بازیافت زباله هایش را حل کند، سازمانی که پنجره اتاق هایش در زمستان به دلیل شدت گرمای حاکم باز است و چراغ هایش همیشه روشن است اعتماد نمی کنند. در این سازمان حتی سنگ دیواره ها مشکی است که خود جاذب گرماست و در چنین سازمانی صحبت کردن از صرفه جویی و حفظ محیط زیست برای مردم جذابیت ندارد.

منصوره محمدی
خبرنگار

کد N1921692

وبگردی