آفتاب

امکان نجات روابط ترکیه و آمریکا وجود دارد

امکان نجات روابط ترکیه و آمریکا وجود دارد

سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه امروز – شنبه- اعلام کرد که واشنگتن و آنکارا می‌توانند روابط خود را تجات دهند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «ابراهیم کالین» سخنگوی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در یادداشتی در روزنامه «دیلی صباح» نوشت که در صورت درک تهدیدهای امنیتی ترکیه از سوی دولت آمریکا، امکان نجات و احیای روابط میان آنکارا و واشنگتن وجود خواهد داشت.

این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرده است به دنبال تشدید تنش بین کشورش و ترکیه، تحریم‌هایی را علیه آنکارا اعمال کند.

بر اساس این گزارش، ترکیه و آمریکا بر سر شماری  مسائل از جمله سیاست واشنگتن در قبال سوریه، درخواست ترکیه از آمریکا برای استرداد «فتح‌الله گولن» روحانی ترک‌تبار مخالف اردوغان و نگرانی‌های واشنگتن در خصوص شهروندان آمریکایی و کارکنان سفارت این کشور که در ترکیه بازداشت شده‌اند، اختلاف‌نظر دارند.

به گزارش آناتولی در این یادداشت آمده است: «شاید دونالد ترامپ به دنبال روابطی خوب با اردوغان و دولت ترکیه است. طبیعتا چنین رویکردی در چارچوب منافع و احترام متقابل عملی خواهد شد، اما تهدید ترکیه به غیر از زیان وارد کردن به روابط دوجانبه هیچ نفع دیگری درپی نخواهد داشت».

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با بیان اینکه رفتار و رویکرد آمریکا طی سال‌های اخیر باعث کاهش اعتماد مقام‌ها و مردم ترکیه نسبت به واشنگتن شده است، افزود: «ترکیه به عنوان عضوی از ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش اجازه داده که از پایگاه نظامی اینجرلیک علیه تروریست‌ها استفاده شود. اما آمریکا در عملیات رقه به جای ارتش ترکیه با یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) که حتی از سوی سازمان سیا به عنوان شاخه سوری گروه کارگران گردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) شناخته شده، همکاری کرد».

 

 

کد N1920055

وبگردی